Fra 24. august vil min bog Med støvlerne på – i krig i Irak og Afghanistan være at finde på hylderne i landets boghandler. Det har kostet det meste af min fritid i de sidste to år at skrive den. Bogen er nu sendt til tryk, så det der udestår for mig er ventetid hen over sommeren. Den bliver udgivet på Gyldendal.
Bogen handler om mine oplevelser som delingsfører i Irak og Afghanistan. Motivationen for at skrive er den samme som i sin tid fik mig til at starte med at holde foredrag – jeg vil gerne fortælle hvordan krigen ser ud fra jordhøjde oplevet af dem der kæmper den.
Hvad gør at man tager af sted, hvad oplever man, og hvad driver mange af os til at tage af sted igen? Målet var også at fortælle uden fordomme. Jeg har ikke noget politisk sigte med den; det er en fortælling om krig. I mit forord står:
Dette ikke en hyldest til krig.
Det er ikke kritik af krig.
Det er en beskrivelse af krig, som jeg oplevede den. Min og mine soldaters krig i Irak og Afghanistan.
Hvad har jeg lært?
Jeg satte mig til tasterne efteråret 2009 med holdningen: "Hvor svært kan det være?" og en ide om at man som forfatter brugte det meste af din tid på at høre jazz og drikke espresso på cafeer inde i byen. Jeg blev klogere. En ting var at skrive første udkast - noget helt andet var at redigere sin tekst.
Oveni dette stiftede jeg bekendtskab med en person, som jeg heller ikke havde tænkt over før: Redaktøren. Ikke siden tysk på handelsskolen, havde jeg set mine egne tekster med så mange røde streger i. Det hele handlede om at nå til et produkt som ikke bare var var ok - men som var så godt at det kunne udgives. Det blev den.
- Jeg er stolt over det niveau jeg er nået til
- Jeg er lettet over at være færdig
- Jeg glæder mig til at se bogen i trykt form i starten af august.
Jeg har løbende brugt Amino til sparring på nogle af mine ideer, særligt omkring markedsføring – det har været guld værd.
Vil du vide mere, så ligger bogens forord og tre uddrag fra bogen på dens hjemmeside. De giver en ide om min skrivestil og bogens indhold.
Tilbage er der bare at vente til 24. august :)