Hej Amino'er! I forbindelse med min forhåbentligt snarlige realisering af min idé, som kræver, at jeg har adgang til et godkendt køkken (og alle de tilladelser der skal til for at producere fødevarer naturligvis er i orden), har jeg fået tilbud om et muligt køkken i Århus C til en, syntes jeg selv rigtig god pris: kr. 4.000,- ex. moms. (Allerhelst ville jeg gerne, at jeg havde adgang til et køkken ganske gratis, men for at mine budgetter skal overholdes, kræver det, at jeg har adgang til et køkken 24/7, og det er virkelig svært at finde et køkken der vil "gi' et hjørne") Det tilbudte køkkenet har en super god beliggenhed, hvilket er meget afgørende i forhold til at mine kunder skal hente det, de har bestilt og betalt. Det er ikke en take-away i traditionel forstand. Der er - til at starte med - kun 1 produkt (i 4 varianter), og folk skal selv tilberede det, når de kommer hjem (hvilket tager den 2-3 min.). Personen jeg har fået tilbudet af har ikke færdigforhandlet kontrakten (han skal selv have butik i stueetagen (ikke fødevarer), men når kontrakten er forhandlet på plads, og min finansiering til opstart er godkendt og bevilget kan jeg så tillade mig at sige "mht. depositum.. jeg kan max. betale 2 mdr. depositum- er jo en nystartet virksomhed". Og kan jeg tillade mig at kræve, at der er et køleskab i køkkenet. I det hele taget, at køkkenet opfylder de krav der vil blive stillet til mig som bruger? På forhånd mange tak for svar. |
Frk. Maj:...kan jeg så tillade mig at sige "mht. depositum.. jeg kan max. betale 2 mdr. depositum- er jo en nystartet virksomhed".
Ja, det kan du godt tillade dig. Om udlejer vil acceptere, er så en anden sag.
Frk. Maj:Og kan jeg tillade mig at kræve, at der er et køleskab i køkkenet. I det hele taget, at køkkenet opfylder de krav der vil blive stillet til mig som bruger?
Du kan tillade dig at kræve hvad som helst, når det gælder en erhvervskontrakt. Du kan dog ikke kræve noget med loven i hånden, da man som erhvervsdrivende har fri aftaleret.
I sidste ende, så kommer det an på, hvad du betaler for lejemålet, og om du synes det er en acceptabel aftale I får udarbejdet.
Hvis du føler tilbuddet er godt, så skal du slå til. Hvis du føler, at tilbuddet er dårligt, så stil flere krav.
I øjeblikket er der rigtig mange tomme butikker/lokaler, så det er lejers marked. Du kan derfor tillade dig at stille større krav til udlejer, end du kunne for 3-5 år siden.