Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af Aps med 50.000 og 30.000 kr. - hvordan?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Igen tak for dit indlæg, jeg er glad for du vælger at bruge din tid på at hjælpe her.

Dit forslag giver mig yderligere anledning til et par simple spørgsmål.

Hvis vi går med den model, ville der så været noget i mod jeg købte de 20% for 1 kr.? 

Hvis 1 kr. ikke er fyldestgørende, kunne man så evt. tilføje nye ændringer i de forpligtelser jeg har i firmaet? - eks. overtager den daglige drift helt eller lign.?

Skal der gå tid før det kan lade sig gøre at købe retur, eller kan det i princippet ske dagen efter?

Igen, tak for din hjælp..

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:33
Newteam:

Hvis vi går med den model, ville der så været noget i mod jeg købte de 20% for 1 kr.? 

Hvis 1 kr. ikke er fyldestgørende, kunne man så evt. tilføje nye ændringer i de forpligtelser jeg har i firmaet? - eks. overtager den daglige drift helt eller lign.?

Prisen skal afspejle virksomhedens værdi, da der ellers vil være tale om at du modtager en gave fra investor.

I kan godt lave en model, hvor du får udbetalt løn fra selskabet, og for de penge køber investors andel. Hvis selskabets værdi er faldet, så kan prisen sættes derefter.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:28

Brug nu bare de 4000kr på en revisor ... det er ufatteligt i mine ører at din investor ikke kræver det, der er så mange spidsfindigheder i det der at det er dømt til at gå galt hvis ikke du spørger en fagmand til råds.

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 16:31

Hej Martin,

Super mange tak for dit svar :)

Vil der ikke være et problem med at jeg skal betale skat, når jeg udbetaler løn?

Situationen er den at vi har 80.000 til sammen. Der skal stiftes et Aps for de penge samt udvikles for hele beløbet. Så vi skal gerne undgå yderligere omkostninger.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:55

Jo, der skal betales skat af pengene, hvis de udbetales som løn.

Hvis I ikke kan udbetale løn, og investor ikke vil låne dig pengene, så er der ikke andet for, end at starte hvor I hver især får andele i selskabet ifølge jeres indskud. Dvs.

50.000 kr. = 62,5%
30.000 kr. = 37,5%

Lav en aftale om tilbagekøb, og husk at registrere de timer du arbejder i selskabet uden at få løn. Det er jo også en del af den investering, som du gør for selskabet.

Alle disse timer bør registreres som et skyldigt beløb til dig, så de kan udbetales som løn, når virksomheden begynder at tjene penge.

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 10:48

Hej Martin,

Igen, tak for dit indlæg.

Dvs. at jeg blot kan stifte selskabet i forhold til:

50.000 kr. = 62,5%
30.000 kr. = 37,5%

Samtidig lave en aftale om tilbagekøb, hvori jeg vi beskriver at lønnen vil komme tilbage i form at ejerandele og stoppe ved 10% (det reelle som er aftalen med investor) - er det korrekt forstået?

Sekundært, vil jeg kunne skyde aktiver ind de resterende 30.000 kr.? - uden det kræver en revisor eller to?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:16

Newteam:

Samtidig lave en aftale om tilbagekøb, hvori jeg vi beskriver at lønnen vil komme tilbage i form at ejerandele og stoppe ved 10% (det reelle som er aftalen med investor) - er det korrekt forstået?

Nej. Man kunne godt gøre sådan, men det vil blive mere besværligt, end at udbetale det som almindelig løn, og så handle senere på almindelig vis.

Du vil ikke slippe for beskatning, ved at gøre det på den måde, og firmaet skal i så fald betale din skat løbende, hvilket medfører de beskrevede problemer med likviditeten.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:31

Hej

Nu har jeg læst tråden, hvor problemet vel reelt ikke er særligt svært at løseStick out tongue

Der indskydes kr. 80.000 til stiftelse af selskabet, hvor I forinden udfærdiger en ejeraftale, som klart definerer dels stemmeforholdet og fordelingen selskabets kapital samt ikke mindst den efterfølgende udligning af anparterne mellem kapitalejerne.

Glem alt om lønninger og andre hovsa-løsninger, det er faktisk rimelig enkelt.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:32

Newteam:

Sekundært, vil jeg kunne skyde aktiver ind de resterende 30.000 kr.? - uden det kræver en revisor eller to?

Nej, så kræves der en revisor.

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 11:46

Hej Tonny,

Ok, det lyder interessant. Dvs. at de 30.000 kr. og 50.000 ikke skal afspejle en bestemt kurs? Eller betyder det at kursen er ligegyldig, så længe man i en ejeraftale justere ind og blot skriver at investor har skudt 30.000 kr. og for dem får han 10%? Eller hvordan gøres det i praksis?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)