Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellen på webintegrator og multimediedesigner?

Side 9 ud af 12 (112 indlæg)
Tilmeldt 16. Apr 11
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ihh Lundsby!!!

Jeg er enig med dig i, at web-integratoruddannelsen får det svært. Som jeg ser det, så er uddannelsen primært opsætning af mindre CMS-systemer, hvor der i nødstilfælde skal kodes lidt, lidt overfladisk viden om servere osv. Det som vi i fremtiden får mere brug for er arkitektur, domæneviden, projektledelse og overordnet metode (agil/vandfald, QA-procedurer, testdriven development osv).

Der hvor jeg er dybt uenig med dig er, at når talen falder på outsourcing. Det er rigtigt, at rigtig mange har haft dårlige oplevelser med off/near-shore. Den primære grund til, at det er fejlet for mange er, at man har arbejdet efter vandfaldsmetode og set det som en leverandør. Det vil sige, at man har manglet domæneviden i samarbejdet/projektet og metodemæssigt har man kørt efter en forældet vandfaldsmodel og har generelt ikke fået opsat ordenlige procedurer. Er det så blevet bedre af, at man er startet med 100-300 mand på en gang? Nej, det er blevet værre, fordi du har fået en selvforstærkende effekt med manglende domæneviden og fået en flok medarbejdere til at rende i en forkert retning.

Du kan få succes ved at:

  • Det skal være dine medarbejdere
  • Der skal være en ordenlig facilitering i form af integration manager, IT-setup, støtte til dit team-lead på metode, arkitektur og scope af projekt.
  • Fokus på Scrum og integrerede teams
  • Overførsel af domæneviden

Hvis du stadigvæk er i tvivl om, hvordan man skal gøre det, så skal jeg nok tage dig i hånden og vise dig, hvordan Danmarks eneste CMI5 certificerede virksomhed fik succes på denne front ;-)

 

 

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus:

You are the "expert", og det er svært at hamle op med ;-)

Tak, tak men der findes faktisk en god del der sagtens kan hamle op med mig, både på uddannelse, kunnen og erfaring. Danmark har utroligt mange dygtige it-folk, og det syntes jeg vi skal være glade for.

Desværre er det sjældent at nogle af dem, gider at skrive her på Amino, gad vide hvorfor?

Ved lidt selvrensagelse, er det også lidt underligt at jeg har involveret mig så meget i denne debat, det er jo ikke just noget med vinder populæritets konkurrencer på!
Men det er nok fordi at jeg er bange for at hvis jeg havde haft muligheden dengang jeg skulle vælge, kunne det faktisk være at jeg selv havde valgt web-integrator vejen, og det frygter jeg ville havde givet mig en markant dårligere karriere.

Det var ret sent, at jeg opdagede værdi af alle de fag som ikke havde noget med programmering at gøre, nu ved jeg at de var gode fordi de lærte mig hurtigt at sætte mig ind i et nyt stofområder, hvilket er alfa og omega når man er udvikler.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Umulius

Dejligt, at høre vi deler holdning til web-integrator uddannelsen, og hvad kravene bliver til fremtidens it-professionelle. Det er synd for de unge mennesker, der finder ud af at de har en kniv med til en pistol duel.

Jeg er på ingen måde imod outsourcing, men jeg har også anerkendt at det er svært, jeg har dog primært oplevet negative historier og som sagt også profiteret en del på det.

Men der går ikke en måned uden jeg er at ved at starte en afdeling op et nyt sted, men det når det er ikke blevet til noget endnu. Mit seneste påfund er at bruge 14dage af min sommerferie i Ukraine med en prøve ansættelse af et par udviklere. Men nu må vi se, hvad det bliver til, er ikke helt tryg ved det, problemet at dem jeg kender der har fejlet med outsourcing på ingen måde var dumrianer, snarere tværtimod!

Så jeg har en sund respekt for at outsourcing er svære en det jeg er vant til og uværligt introducerer risk. Men fordelene hvis man kan få det til at virke, er jo også enorme!!!

Danmarks eneste CMMI level 5 certificerede hus, må vel næsten være Systematic. Mens jeg sagtens kan se hvilket fordele CMMI giver ved projekter for store virksomheder, men så tung metode nok ikke det rette valg for CloudSprout biksen, men jeg vil meget gerne hører alle de guldkorn du og andre har at sige om outsourcing!

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Lundsby:
Det er synd for de unge mennesker, der finder ud af at de har en kniv med til en pistol duel.

Burde du ikke snart klappe i med de der "one-liners" - Jeg tror vi har fattet hvor du vil hen med det du skriver. Faktum må dog være at der flere gange i tråden er blevet gjort opmærksom på at du ikke svarer på spørgsmålet som TS stiller, men blot kommer med egne små-lamme synspunkter, og arrogante udtalelser i form af primitive one-liners, og personlige faktuelle oplysninger - som i øvrigt ikke kan bruges til en rygende fis, da din erfaring ikke er den eneste der eksistere.

Det du siger er at HTML, CSS, PHP og MySQL ikke er værd at lære - fordi hvis man lære det!! Så er man godt nok ude og skide, og har spildt sit liv hele perioden igennem.

Jeg har læst HELE tråden igennem, og du lever i en boks, hvor der er plads til dig, dit ego, dine meninger! Vi andre tænker uden om den boks - måske derfor ved vi også at det ikke kan være hverken helt eller halvt spildt hvis man tager uddannelsen alvorligt.

Men fortsæt du blot med dine enetaler.

Tilmeldt 16. Apr 11
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lundsby

Du er god til at gætte - også selvom jeg stavede CMMI forkert. Jeg tror sagtens du kan få succes. Det handler om, at du skal tage det seriøst og se det som en ny afdeling, der i princippet lige så godt kunne ligge i Kolding eller Århus.

Principielt synes jeg det er godt, at du kigger på Ukraine (kunne også være et andet østeuropæisk land). De har et højt kompetenceniveau, er rimelige billige (cirka halv pris alt inklusiv) og med deres 40 timers arbejdsuge, så er de der når du møder om morgenen kl. 9.00 og de går hjem samtidig med dig. Så ingen produktivitet bliver mistet på den baggrund.

Personligt ville jeg vælge at købe ressourcerne ved et center fremfor at bygge alt op fra grunden - du påtager dig en alt for stor risiko ved at gøre alting selv. Der er nogle centre, der er bedst til CMS-systemer som Sitecore osv. Der er så også andre centre, hvor det er lidt tungere enterpriseløsninger. Så dit første valg skal være hvilken profil på samarbejdspartneren du ønsker. Jeg ville samtidig gå efter faste ressourcer til dig og kun dig, fordi det igen og igen og igen handler om domæneviden... Det kan ikke siges oftest nok, hvis du skal have succes. Domæneviden! Det kan virke tillokkende at købe ressourcer på timebasis, men det får du højest sandsynligt ikke succes med med mindre det er en meget lille og veldefineret opgave.

Facilitering er noget af det vigtigste. Det skal være ting, som bare fungerer. HR er en kerneydelse, så når du vælger partner, så spørg om det er muligt under introduktionen at tale direkte med faktiske kandidater til dine stillinger - fremfor kun interne kandidater. Derudover er ting der bare skal være på plads som gode lokaler, rengøring, Hardware, intern IT og procedurer for IT, Integrations Manager, CTO eller evangelister til at pushe best practice, Office Manager, Finansafdeling osv. Alle disse funktioner sikrer, at medarbejderne har rammerne til at performe.

Når du så har taget beslutningen og ønsker at gøre det her, vil jeg anbefale at starte i det små men stadigvæk med en vis volumen - ellers giver det ikke mening, da den tid du skal bruge på 1 person og 3 personer er det samme. Jeg vil anbefale, at du starter med 3-4 mand. Det kunne være et team-lead, en senior udvikler, en intermediate udvikler og en QA/tester. I forbindelse med QA/tester kunne du måske overveje, om I er ved at være så store, så en person der kan automatisere test og opsætte procedurer er bedre end en manuel tester - måske en person der er fortaler for testdriven development og kan pushe det ud i Jeres organisation, kunne også være en mulighed.

Når du så overvejer hvilke områder/projekter din Ukrainske afdeling arbejder på, så bør du altid tænke i retning af integrerede teams. Specielt i starten. Et team bør altid bestå af Domæneejer, Scrummaster og så udviklere/testere. Pas på når du vokser, at du ikke bygger for store teams. Et team har typisk en øvre grænse på 10 personer.

Du er velkommen til at henvende dig med en PM, hvis du vil se Systematics setup hos os. Men andre i Ukraine kan også løse opgaven :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Wi

Jeg er ked af at du føler dig ramt! Kan godt se at det ikke er den fedeste besked at få hvis man vil tage eller er igang med at tage en webintegrator.

Men det er nu altså sådan min opfattelse af verden ser ud, baseret på min ydmyg erfaring. Det bakkes som du sikkert også har set jo af Umulius.

Det iøvrigt fantatisk at nogen går ind i debatten, som ikke direkte har noget i klemme, i betragtning af hvad jeg er blevet kaldt i løbet af tråden er det utroligt modigt.

Jeg kan se du ikke helt har forstået pointen, for pointen er ikke at HTML, CSS, PHP ikke er værd at lærer, pointen er at de kommer stortset automatisk hvis man lærer at programmerer. Og det er det der er problemet I lærer ikke de færdigheder der er nødvendige for at kunne programmerer.

Det er skægt som fordi jeg beskyldes for at leve i en boks (eller på anden måde insoleret fra den virkelige verden), af nogle der stadig sidder på skolebænken og netop i høj grad er blottet for erfaringer fra den virkelige verden. Men det er nok et sidste forsvar når man er løbet tør for reelle argumenter!

Istedet for at råde og kalde mine synspunkter små-lamme og mine udtalelser for arrogante, så burde læse det jeg skriver meget grundigt, for det her handler meget mere om din fremtid end om min!

Og hvis det er rigtigt som du skriver at på din profil, at du er en ung mand med ambitioner, så tror jeg du er landet på den helt forkerte hylde. Medmindre du er en ung mand uden evnerne til at gennemføre en af de mere ambitiøse uddannelser.

 

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Wi:
Det du siger er at HTML, CSS, PHP og MySQL ikke er værd at lære - fordi hvis man lære det!! Så er man godt nok ude og skide, og har spildt sit liv hele perioden igennem.

Det tror jeg faktisk ikke han gør. Tager jeg fejl så korrigere mig endelig.
Men det jeg tror Lundsby siger er at man skal passe på med at at når man har lært HTML, CSS, PHP og MySQL så kan man bare lave hjemmesider.
Og det er en sandhed med modifikationer. Så har man grundviden. Men du har ikke det ekstra viden som gør een i stand til at lave lidt mere kompliceret sider.
Og det er det jeg personligt ser som problemet. Jeg syntes det er en glimmerende måde at komme i gang på.
Men jeg ser det også kun som en uddannelse der kan lave en ret basal side. (Ja naturligvis findes der nogle der bare har flair for det og som er i stand til at gøre det alligevel. Men jeg tror ikke det er hovedparten af det.) 

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Istedet for at råde og kalde mine synspunkter små-lamme og mine udtalelser for arrogante, så burde læse det jeg skriver meget grundigt, for det her handler meget mere om din fremtid end om min!

 

Lundsby, lad nu være med at tro du er den sidste "supermand" tilbage på jorden... Måden du tiltaler andre folk på i mange af dine tråde, er yderst arrogante, set ude fra, tro mig...! Efter min mening har du ikke noget at ha' det i, du er her på lige fod med alle os andre, hverken mere eller mindre...

Der hvor jeg vil hen, er at jeg godt kan forstå folk tit blir stødte over dine indlæg, for du trækker den lige til grænsen hver gang, og gerne lige over, hvilket efter min mening ikke hører hjemme her, hvor vi er her på lige vilkår... Just my opinion...!

Dbh. Rasmus

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:

Hej Wi

Jeg er ked af at du føler dig ramt! Kan godt se at det ikke er den fedeste besked at få hvis man vil tage eller er igang med at tage en webintegrator.

Men det er nu altså sådan min opfattelse af verden ser ud, baseret på min ydmyg erfaring. Det bakkes som du sikkert også har set jo af Umulius.

Det iøvrigt fantatisk at nogen går ind i debatten, som ikke direkte har noget i klemme, i betragtning af hvad jeg er blevet kaldt i løbet af tråden er det utroligt modigt.

Jeg kan se du ikke helt har forstået pointen, for pointen er ikke at HTML, CSS, PHP ikke er værd at lærer, pointen er at de kommer stortset automatisk hvis man lærer at programmerer. Og det er det der er problemet I lærer ikke de færdigheder der er nødvendige for at kunne programmerer.

Det er skægt som fordi jeg beskyldes for at leve i en boks (eller på anden måde insoleret fra den virkelige verden), af nogle der stadig sidder på skolebænken og netop i høj grad er blottet for erfaringer fra den virkelige verden. Men det er nok et sidste forsvar når man er løbet tør for reelle argumenter!

Istedet for at råde og kalde mine synspunkter små-lamme og mine udtalelser for arrogante, så burde læse det jeg skriver meget grundigt, for det her handler meget mere om din fremtid end om min!

Og hvis det er rigtigt som du skriver at på din profil, at du er en ung mand med ambitioner, så tror jeg du er landet på den helt forkerte hylde. Medmindre du er en ung mand uden evnerne til at gennemføre en af de mere ambitiøse uddannelser.

Har jeg nævnt at jeg vil være web-integrator? Det mindes jeg ikke at jeg har, og derfor kan jeg ikke bruge din udtalelse om hvorvidt det er en fed besked eller ej.

Det er flot at du har én der bakker dig fuldt og fast op - lækkert for dig, men komplet ubrugeligt for andre i tråden. Jeg kan godt lide at du føler dig nødsaget til at fortælle at du altså nu pludselig har én sidemand som er 100% enig med dig.

Det er da fuldstændigt ligegyldigt om det kommer automatisk via andre uddannelser, hvis de pågældende skider højt og flot på de uddannelser du nævner, og blot har lyst til at lære det basale. Jeg mindes at have læst 4 år plus ekstra uddannelser kontra 1 år og 8 måneder - var det sådan? Hvis folk blot vil lære at lave basale hjemmesider med små cms-systemer, så lad dem om det. Hvem er du at dømme hvad der er godt eller skidt?
De fleste ved vel på forhånd at man ikke blot går ud og finder et arbejde der hedder "web-integrator", og faktum må være at du ingen idé har om hvorvidt det er gavnligt for den enkelte person der tager uddannelsen.

Du har ej heller ingen idé om hvorvidt folk har erfaringer fra den virkelige verden eller ej - da uddannelsen mig bekendt ikke har nogen max-alder, så derfor kunne jeg forestille mig at det ikke kun er 20-årige personer, netop uden den helt store erfaring, der tager uddannelsen.

Omhandler det min fremtid? Du aner ikke hvad jeg laver, hvad jeg vil og hvad jeg kan - tråden interessere mig ikke rigtigt! Det der interessere mig er dine synspunkter i tråden som åbenlyst SKAL være imod alle andres - og selvom det er din opfattelse så virker du mere snæversynet end såkaldt "kløgtig" - dog tror jeg du har hjernen på dette rette sted, hvilket du må have da du ser ud til at være en succesfuld mand - men det er ikke ensbetydende med at du har ret.

Du kan ikke tillade dig at skrive følgende:

Lundsby:
Og hvis det er rigtigt som du skriver at på din profil, at du er en ung mand med ambitioner, så tror jeg du er landet på den helt forkerte hylde. Medmindre du er en ung mand uden evnerne til at gennemføre en af de mere ambitiøse uddannelser.

Du aner ikke hvem du skriver med - derfor er det idioti at komme med personlige angreb på den måde.

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Og nej, jeg føler mig ikke ramt... Been there, done that!

Dbh. Rasmus

Side 9 ud af 12 (112 indlæg)