CDON forlanger det samme, hvis du handler på faktura... Og det gør alle andre svenske firmaer os...
Så tvivler på, at det får kunderne til at vælge at handle andre steder, hvis shoppen har de rette varer til de rette priser eller med den rette service...
Det forklarer sagen, man har et andet syn på cpr-numre i sverige.
Vil du nok nærmere sige at vi har et fucked up syn på dem i Danmark ... der er folk der tror at CPR Nummeret er den hellige gral, nøglen til deres liv, og derfor behandler den som sådan. Den opfattelse er i sig selv forkert, CPR Numre er ikke hemmelige, størstedelen af dit cpr nummer er offentligt ... din fødselsdato, og de hemmelige cifre udgør kun 4 tal hvoraf halvdelen er udelukket af dit køn.
Den opfattelse at dit CPR nummer er "en hemmelighed" skal vi have kastet fra os så hurtigt som muligt, du har ikke ret til at købe på kredit i mit navn blot fordi du kan mit cpr nummer i hovedet, dit CPR Nummer er en unik nøgle der kan identificerer dig ... punktum.
Nu har svenskerne en del anderledes forhold til at betale sine regninger til tiden i forhold til danskerne og mange andre lande i europa...
Hvor mange danske webshops ser du tillader at man betaler pr. faktura, uden at man skal igennem det store lånecirkus etc... At købe på faktura er jo at få en kredit/lån, så klart man skal have cpr nr.
At købe på faktura på webshop, gør at mange kunder faktisk bruger optil 40% pr. indkøb end de ellers ville, da der som regel er 14 dages betalingsfrist....
Hele det svenske samfund er lavet med hendblik på at folk betaler sine regninger, og gør man ikke så bliver man registreret hos kronfogeden tror jeg det hedder, og det er væsentlig anderledes end det danske rki... Er man først registreret der så kan man ikke længere leje en lejlighed uden at skulle betale depositum, man får svært ved at oprette abonnementer etc.... Og efter hvad jeg har hørt så er det noget med at får man 5 anmærkninger hos kronfogede så er det stort set umuligt at komme ud af det igen...