Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

vedr. Kravspecifikation

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino'er.

Jeg har et rimelig stort problem, da jeg har planer om at åbne en portal der er på ca. størrelse med Amino (med helt andet tema), men jeg har overhovedet ikke forstand på at opbygge en hjemmeside. Så er lidt på bar bund.

Hvordan udarbejder jeg sådan en kravspecifikation, hvad kræver det og hvordan ved jeg, hvadat jeg skal bruge?

Venlig hilsen

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 13:41

Hej Mike,

Hvis du er helt på bar bund vil jeg stærkt anbefale dig at anvende en person med professionel erfaring til opgaven, da man med en kravspecifikation får det man bestiller, men ikke nødvendigvis det, som man egentlig har brug for.

Jeg har skrevet lidt om processen på http://kravspecifikation.com, som jeg tror du vil kunne få lidt ud af :-)

Venlig Hilsen

Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:58

Lige præcis.. Du skal have fat i en rådgiver som kan hjælpe dig ordenligt igang.

Det koster godt nok lidt penge, men når man først sætter udviklere igang, koster det hurtigt mange penge, og ikke mindst sure penge, hvis det er lavet helt forkert.

I værste fald har programmøren, bare gjort som du har sagt :)

Skriv hvis du får brug for hjælp!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:11

Hej Mike

Hvad vil du bruge kravspecifikationen til? Er det for at søge kapital, Indhente tilbud etc.

Det er slet ikke sikkert, at en kravspecifikation er den rigtige vej at gå, det kommer an på så meget.

Hvis du gerne vil havde noget på skrift, så ville jeg starte med at skrive en sides penge om visionen, hvorfor folk bruger portalen og hvordan de lærte den at kende.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13

Hej d'herrer.

Tak for hjælpen, det hjalp meget! Hvem udarbejder sådan noget?

Venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:16

Hej Peter.

Det er til at indhente tilbud med, da webudviklerne kræver noget at lave et tilbud udfra.

Venlig hilsen

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mike

Jeg kan godt forstå at du gerne vil bruge en kravspec. til at indhente tilbud, det ville være skønt hvis man kunne få en fast pris på sit projekt og så kunne regne med det.

Men hvis du vil havde et råd fra en gammel rotte i faget (15år med webudvikling), så er kan det ikke lade sig gøre, desværre.

Grunden til det er primært at du bliver klogere undervejs, i takt med at udviklingen skrider frem og du prøver prototyper etc. så lærer du mere og mere om hvad der skal til for at din portal får succes hos dine kunder. Så det vil havde ændre sig. Så enten prøver du at få sneget ændringerne ind, få bygget noget du godt ved er en skynkende skude.

I stedet for fast-pris/kontrakt måden, kan du bruge en mere såkaldt "Agil" tilgang. Den vil du næsten med sikkerhed havde bedre succes med.

Måden du gør det på er at finde et firma som du STOLER PÅ!!! så indgår i en kontrakt om at du kan købe f.eks. uger af dem (en af gangen) og I arbejder efter en SCRUM-agtig metode. Hver uge for du adgang til system, så langt som de nu er nået, det bruger du til at finde ud af om i skal fortsatte og hvad der laves efterfølgende.

Som sagt jeg ville ønske, at fastpris projekter medførte succes, men det er desværre sjældent tilfældet. Agile projekter er langt mere succesfulde.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:17

Hej Peter-

Tusind tak for din hjælp, det har været til stor gavn og fået mig til at angribe opgaven anderledes.

Tak endnu en gang.

Venlig hilsen

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 20:35

Hej Mike.

Peter har mange gode pointer og jeg er enig med ham langt hen ad vejen.

Selv om du og leverandøren bliver enige om en agil udviklingsmodel, så er der dog stadig behov for, at du som køber har en meget klar idé, om hvor I skal hen.

Du behøver ikke vide præcis, hvordan I når derhen eller hvordan der ser ud på destinationen, men du skal vide, hvad dine brugere skal kunne foretage sig, når I er nået frem til målet.

Overvej derfor at lave et sæt prioriterede User Stories, der kan udgøre fundamentet for alt, hvad du og leverandøren beslutter jer for efterfølgende.

Prioriteringen kan ændres og der kan komme nye User Stories til, efterhånden som projektet skrider fremad, men hvis du konstant har de arbejdsgange, som skal understøttes i mente, så går det næppe helt galt.

Hvis du har brug for at få vurderet en konkret leverandørs foreslåede tilgang til din opgave, så er du velkommen til at sende mig en PB.

Mvh Troels.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)