Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til regnskab (kvartal- og årsregnskab)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino..

Først post herinde fra min side, men har dog læst en masse herinde, og har fundet størstedelen af de informationer jeg skulle bruge til at kunne starte mit eget firma, uden nogen ubesvarede spørgsmål!

Nu er jeg dog kommet så langt, at jeg skal til at klare regnskabet.
Til regnskabet har jeg lavet mit eget web-baserede program, der styre ordrer, fakturering, udgifter, osv automatisk.

Men hvad er kravene til et regnskab? - Jeg synes selv at jeg har søgt og søgt, men har ikke fundet svar på et par konkrete spørgsmål, og selvom jeg skal have mit program tjekket i gennem af en revisor før det tages endeligt i brug, synes jeg det ville være fjollet at få at vide at der mangler visse informationer, og derved i bund og grund, have betalt et par timer, for ingenting :)

Jeg håber derfor at der er nogle venlige sjæle der gider bruge lidt tid på at besvare et par spørgsmål.
Det kan være der kommer flere spørgsmål hen ad vejen, men jeg kan lægge ud med følgende:

1. Hvad indeholder et årsregnskab, udover de samlede informationer fra de 4 kvartalsregnskaber (eller er der ingen forskel?)
  2. Er der en bestemt måde hvorpå et regnskab skal laves? (Er der lavet blanketter til kvartal- og årsregnskab der SKAL følges, eller kan man selv "designe" sit regnskabs layout)
  3. Jeg har kigget på "simple" kvartalregnskabsmodeller til MS Excel, og der fremgår det at jeg bør lave detaljerede oversigter over min indkomst og mine udgifter, såsom at skrive navn på firma der har købt/solgt en ydelse, deres cvr-nummer, beløb mm. samt selvfølgelig købs/salgsmoms, indtægt/udgiftsbeløb osv. Men hvad er de generelle krav til et regnskab? - Altså hvad SKAL der fremgå af et regnskab før at SKAT / EoS vil godkende det?

3 måske simple spørgsmål, dog spørgsmål jeg ikke har kunne finde svar på ved diverse søgninger.
Hvis i har tiden til det, ville jeg rigtig gerne have at i uddyber jeres svar, altså ikke bare skriver "ja" og "nej" men forklare hvorfor tingene er som de er, eller måske henviser til et link hvor jeg kan læse om det.

Jeg vil nemlig rigtig gerne kunne sætte mig godt og grundigt ind i, hvordan tingene foregår, så jeg ikke er helt uvidende når jeg en dag skal have fat i en revisor, eller hvis noget andet "popper" op.

På forhånd tak for jeres tid
Venligst

Lars Hansen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:09

Hej

Hvis du starter med årsregnskabsloven og bogføringsloven/bogføringsvejledningen, så skulle du få en udmærket forklaring.

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:22
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

At søge information direkte i love kan ofte give anledning til misforståelser. Og det er da slet ikke nemt som uvant regnskabsbruger/læser at forstå betydningen. Hvis du har råd til det er det normalt mere effektivt at få rådgiver/revisor på. 

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 12. Jun 11
Skrevet kl. 00:33

Jeg kan prøve at læse op på det.

Men som TD skriver så forekommer der oftest misforståelser når folk uden baggrund læser i lovene.
Det var nu også derfor jeg spurgte herinde før jeg gik i gang med den store læsning, da jeg gerne vil undgå at misforstå tingene, og i sidste ende, ende op med at skulle ad flere omgange til revisor for at få det tjekket i gennem.

Jeg vil læse lidt på det, men flere svar er velkomne!

Venligst

Lars Hansen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:43

Nu er trådstarters spørgsmål rimelig omfattende, som der ikke kan gives noget simpelt svar på.

Derfor henviste jeg til to relevante love, som ikke hører under de svære love, snarere tværtimod, da de netop skal være let tilgængelige.

Tonny

Tilmeldt 12. Jun 11
Skrevet kl. 00:50

Hej Tonny

Jeg kigger på det, og vender tilbage hvis der er noget jeg er i tvivl om :)

Mange tak for dit svar

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)