Godaften Lige et hurtigt spørgsmål Jeg indberetter momsregnskab fire gange årligt, hver kvartal. Hvis jeg eksempelvis har en regning der er dateret d. 31. marts, men jeg først få betalt regningen d. 4. april. Skal denne regning så være med i regnskabet for 1. kvartal på grund af fakturadatoen eller skal den være med i 2. kvartalsregnskabet fordi pengene først er blevet hævet d. 4. april. Og det samme den anden vej rundt. Hvis en kunder køber et produkt d. 30. juni via visa/dankort, men jeg først får det hævet d. 5. juli, hvilken måned skal det så bogføres i?? På forhånd mange tak! Mvh Lone |
Hej Lone
Selve betalingsdatoen ... altså den dato, pengene går ud eller ind på bankkontoen, er irrelevant for hvilken periode momsen hører til.
Momsen hører til i den periode, hvor varen eller ydelsen er modtaget.
Dvs. hvis du får en faktura dateret den 31. marts for fx en ydelse du har købt i marts måned, så hører momsen hjemme i 1. kvartal - om omvendt :o)
Selvom du fx får en leverandørfaktura for reparation af en computer i dag 11/6, og betalingsdatoen er 12. december 2011, så hører momsen stadig hjemme i det kvartal hvor ydelsen er modtaget (i dette tilfælde 2. kvt. 2011).
Susan :o)