Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturadato - bogføring

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften 

Lige et hurtigt spørgsmål

Jeg indberetter momsregnskab fire gange årligt, hver kvartal.

Hvis jeg eksempelvis har en regning der er dateret d. 31. marts, men jeg først få betalt regningen d. 4. april. Skal denne regning så være med i regnskabet for 1. kvartal på grund af fakturadatoen eller skal den være med i 2. kvartalsregnskabet fordi pengene først er blevet hævet d. 4. april.

Og det samme den anden vej rundt. Hvis en kunder køber et produkt d. 30. juni via visa/dankort, men jeg først får det hævet d. 5. juli, hvilken måned skal det så bogføres i??

På forhånd mange tak!

Mvh Lone

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 21:44

Hej Lone

Selve betalingsdatoen ... altså den dato, pengene går ud eller ind på bankkontoen, er irrelevant for hvilken periode momsen hører til.

Momsen hører til i den periode, hvor varen eller ydelsen er modtaget.

Dvs. hvis du får en faktura dateret den 31. marts for fx en ydelse du har købt i marts måned, så hører momsen hjemme i 1. kvartal - om omvendt :o)

Selvom du fx får en leverandørfaktura for reparation af en computer i dag 11/6, og betalingsdatoen er 12. december 2011, så hører momsen stadig hjemme i det kvartal hvor ydelsen er modtaget (i dette tilfælde 2. kvt. 2011).

Susan :o)

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Skrevet kl. 21:59

Hej susan,

1000 tak for hurtigt svar!!

Hvis jeg lige skal forstå det rigtigt, så er det fakturadatoen øverst til højre man skal gå efter nåår man taler moms og ikke hvornår betalingsfristen/datoen  eller pengene går ind og ud fra en konto. Er det korrekt?

Hvis nogle køber noget hos mig d. 31. marts, kan det jo godt være at de først har deres vare d. 3. april og at pengene først bliver trukket d. 6. april. Er det så d. 31. marts jeg skal bruge når vi taler moms?

En sidste ting. Hvis jeg tilbyder at folk kan købe nu, men vente med at betale til d. 21. juli når folk modtager børnepenge...er det så 2. eller 3. kvartal der er tale om når vi snakker bogføring af moms. De får jo varen her i juni, de be betaler via dankort, men jeg venter med at trække pengene til d. 21 juli. Skal bare lige være 100% sikker på, at jeg har det på det rene.

På forhånd mange tak

Mvh Lone

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 22:08

Hej igen Lone :o)

Lone :
Hvis jeg lige skal forstå det rigtigt, så er det fakturadatoen øverst til højre man skal gå efter nåår man taler moms og ikke hvornår betalingsfristen/datoen  eller pengene går ind og ud fra en konto. Er det korrekt?

Normalt vil fakturadato og levering følges ad, enten i form af en enkelt levering eller en samlet månedsfaktura, så ja - det er fakturadatoen som er afgørende for, hvornår momsen hører til ... og ikke hvornår pengene går ind og ud fra bankkontoen.

Lone :
Hvis nogle køber noget hos mig d. 31. marts, kan det jo godt være at de først har deres vare d. 3. april og at pengene først bliver trukket d. 6. april. Er det så d. 31. marts jeg skal bruge når vi taler moms?

Hvis du sender en vare afsted den 31. marts, så daterer du fakturaen den 31. marts ... også selvom kunden måske først modtager varen med posten 2 dage efter. Det med at pengene først bliver trukket den 6. april kan du sammenligne med at kunden først indbetaler nogle dage efter, og så er princippet det samme som ovenfor, nemlig at din faktura er dateret den 31. marts, hvor du har skippet varen afsted, og det er i 1. kvartal at momsen hører hjemme.

Lone :
En sidste ting. Hvis jeg tilbyder at folk kan købe nu, men vente med at betale til d. 21. juli når folk modtager børnepenge...er det så 2. eller 3. kvartal der er tale om når vi snakker bogføring af moms. De får jo varen her i juni, de be betaler via dankort, men jeg venter med at trække pengene til d. 21 juli. Skal bare lige være 100% sikker på, at jeg har det på det rene.

Her er der tale om det samme. Selvom betalingen først sker et stykke tid efter, så er det din fakturadato - altså den dato, du har skippet varen afsted - som er afgørende for, i hvilket kvartal momsen hører hjemme.

Det er det samme som hvis jeg fx har ydet konsulentbistand i juni måned og sender en faktura for juni måned med dato 30/6. Hvis jeg har betalingsbetingelser 30 dage, så betaler kunden først i slutningen af juli måned, men jeg skal stadig have momsen med i mit 2. kvartals momsregnskab :o)

Susan :o)

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Skrevet kl. 22:35

Tusind tak for dit hurtige og fyldestgørende svar - meget sødt af dig!!

Tror jeg har styr på det nu for:-)

Hav en dejig pinse

Mvh Lone

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)