Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler vedr. tyveri af telemarketing medarbejdere?!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 05:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Godmorgen Amino! :)

Har læst lidt med et stykke tid her inde, ganske dejlig forum I har her!

Nå, til sagen. Det er sådan at jeg har startet et telemarketing kontor op for halvanden måneds tid siden ca., hvor at vi mødebooker til div.. Jeg har på nuværende tidspunkt 5-6 ansatte. Igår efter arbejde kommer en af mine ansatte op til mig, og fortæller meget meget kort, at han siger op, pg.a. at en fyr, som tidligere selv havde et mødebooknings kontor (som han kørte helt i sænk, og ikke udbetalte løn til de ansatte osv.). Nå, men denne fyr valgte, efter at han var gået konkurs, at gå ind i branchen, som kørende sælger, efter han i mellemtiden brændte et job af som mellemleder i en større dansk telemarketing virksomhed, og mener faktisk også at det selskab har sagsøgt ham grundet en konkurrenceklausul. Nå, men for phonere, er det præcis samme arbejdsopgave de skal udfylde. Blot at ham fyren her har været så fræk at betale en lille bitte skilling mere end undertegnet. Det der pisser mig mest af, er at jeg har brugt rimelig lang tid (faktisk lang tid), på at lære den her specifikke phoner op. Phoneren var endelig kommet op på det stadie hvor han var begyndt at tjene penge til virksomheden, så det er en utrolig bitter smag jeg sidder med lige nu!

Hvad skal jeg gøre?! Mener at have hørt noget med, at man ikke må stjæle medarbejdere, på en så direkte måde, som ham fyren gør. Og for at gøre det fuldendt, så får min phoner vist ikke engang en lønseddel!!
Kom gerne med alle tænkelige råd kære Amino'ere!

Vh
Thomas
Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 05:51

Hej Thomas

Det er en rigtig træls situation og jeg kan godt forstå din frustation!

Tror du skal hoppe i helikopeteren og kigge ned på situationen ovenfra.

Tyveri af medarbejder ? Tja det er muligt han "stjæler" medarbejderen, men det er jo den pågældende medarbejder som selv siger op og vælger at skifte arbejdsplads pga. løn. Umiddelbart er det jo ikke ulovligt, hvis medarbejderen overholder de gældende regler og sin kontrakt med dig. Om medarbejderen modtager sin løn fra den anden virksomhed er jo ikke dit problem...

Jeg har selv været i branchen bl.a. som chef for et større telemarketingfirma (6 år) og min overbevisning er, at medarbejderen vender tilbage, når han/hun finder ud af at græsset alligevel ikke er grønnere over hos naboen. Hvis jeg var dig, ville jeg ønske medarbejderen held og lykke med det nye job og fortælle at han/hun selvfølgelig er velkommen tilbage, hvis han/hun søger arbejde igen.

Så har du ladet døren stående åben og gjort dit til, at medarbejderen er kommet godt ud af din virksomhed. Skulle det så gå galt, hos den anden virksomhed, så vil du med står sandsynlighed få en meget loyal medarbejder ud af det...

Du får ikke noget godt ud af, at være sur. Svine den anden virksomhed til eller prøve at holde på medarbejderen. Det giver kun problemer.... Faktisk vil jeg sige, at jo hurtigere medarbejderen stopper jo bedre for dig, da man i et jobskifte sjældent yder 100% på det gamle job, da man ved at man er på vej væk. Man er mentalt videre og derfor er det bedre, at man kommer hurtigt videre

Tænk positivt. Job markedet er gunstigt lige nu, da der er mange arbejdsløse og hvem ved måske er der en ny super medarbejder lige om hjørnet.

Mvh Kim

Tilmeldt 13. Mar 11
Skrevet kl. 09:56
Mange tak for svaret Kim :) , har også selv arbejdet i den her branche i 4 år efterhånden. Men ja, har igså tænkt mig at komme så hurtigt som muligt, netop også fordi at det meget hurtigt kan fjerne fokus fra den egentlige opgave, og til at man nu kigger på græsset groer i stedet. Men nu har jeg da gjort mig selv en lille note, skal have skrevet en klausul eller to, ind i kontrakten til de ansatte. Det godtnok spild af ressourcer at lære folk op, hvis de kan flytte til andet kontor bagefter.
Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 10:11

Mr.Skou:
Mange tak for svaret Kim :) , har også selv arbejdet i den her branche i 4 år efterhånden. Men ja, har igså tænkt mig at komme så hurtigt som muligt, netop også fordi at det meget hurtigt kan fjerne fokus fra den egentlige opgave, og til at man nu kigger på græsset groer i stedet. Men nu har jeg da gjort mig selv en lille note, skal have skrevet en klausul eller to, ind i kontrakten til de ansatte. Det godtnok spild af ressourcer at lære folk op, hvis de kan flytte til andet kontor bagefter.

klausuler i en ansættelseskontrakt kommer til at koste dig en del penge så du skal overveje om det faktisk kan betale sig for dig.

/Søren

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 10:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis en lille bitte skilling mere kan få din medarbejder til at forlde dig, bør du nok først og fremmest se på hvorfor kan over hoved gider skifte job for en minimal lønstigning. Har du overvejet hvordan du behandler dit personale, hvordan er arbejdsmiljøet hos Jer, tilbyder du nogle personale goder?, tilbyder du et udfordrende job ? ..... osv. 

Hvorfor tager du ikke en snak med medarbejderen og høre hvad der skal til for at han vil blive.

De fleste medarbejde skifter ikke job pga en lille lønforhøjelse, men pga manglede udfordringer eller et dårlig arbejdsmiljø.

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:20

Jeg er helt enig med Kim. Lad ham komme videre på en god og ordentlig måde, og lad døren stå åben, hvis I skulle blive enige om at genoptage samarbejdet på et tidspunkt. Alternativt kunne du også vælge at tage en snak med medarbejderen, om hvad der skal til for at få ham til at blive. Det kan jo være at det er billigere at møde hans lønkrav, end at lære en ny medarbejder op.

Men generelt har vi et helt forskellig tilgang til det at miste medarbejdere. For vores største håb er, at der er nogen der har lyst til at stjæle medarbejderne fra os, for så har vi gjort et godt stykke arbejde. Ikke at vi ikke er kede af at miste dygtige medarbejdere, for det er vi.

Men vi ved at vi nok ikke får mange med 10 års jubilæum, da der er grænser for hvor meget vi kan udvikle medarbejderne, og hvad vi kan/vil tilbyde dem ud over en fast udviklingsplan. Så vi lægger ikke skjul på at vi tager medarbejdere der har svært ved at få en chance et andet sted, oplærer dem, udvikler dem, lægger en plan for hvor det er meningen at de skal nå hen rent arbejds- og udviklingsmæssigt. Efter en periode (forhåbentlig nogle år), kan vi ikke tilbyde mere. Derfra håber vi at de hver især har skabt sig et "navn", der gør at firmaer der har mere at tilbyde end os, vil "stjæle dem" fra os. Især fordi vi ikke vil ende med medarbejdere der bare kommer på arbejde, og kører i den faste rutine med venstre hånd i lommen, og stille og roligt mister gejsten fordi alt til sidst er rutine.Det giver også en vis effekt på arbejdspladsen, hvis den er fyldt med "sultne" medarbejdere, der bare gerne vil blive dygtigere og dygtigere.

Men hvis du vil slippe for at konkurrenter stjæler dine medarbejdere, må du indføre en konkurrenceklausul i kontrakterne. Jeg bryder mig ikke om at binde medarbejdere på den måde, men det er der andre der gør. Du skal bare huske at kompensere medarbejderne økonomisk, hvis du vælger denne løsning.

Ud fra dit indlæg - og jeg kan tage fejl her - virker det som om du føler at du ejer medarbejderne, fordi du bruger energi på at lære dem op. Det gør du ikke. Du har dem kun til låns, og kun sålænge at du kan tilbyde dem noget bedre end andre kan. Du kommer sandsynligvis til at miste alle dine medarbejdere med tiden, og skal bruge energi på at lære nye op. Hvis du hver gang sidder tilbage med følelsen af at blive bestjålet, eller at miste noget, bliver det for surt. Du bliver nødt til at acceptere at sådan er gamet, for ellers ender du som en indebrændt gammel mand med mavesår og sure opstød Big Smile

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 13. Mar 11
Skrevet kl. 22:26

Ved ikke om jeg ikke fik det gjort klart nok, men han får lønnen betalt sort nu.

Jeg har været i branchen i 4 års tid nu. Og har haft flere ansatte som er fulgt efter, hvor end jeg har valgt at arbejde. Så det har altså ikke noget med arbejdsmiljø eller lign. at gøre :)
Ved udmærket hvordan at man skal behandle sit personale når at man har med telemarketing at gøre ;)

Var nok lidt morgensur i morges, da jeg fik skrevet den her tråd. For er selvfølgelig klar over at telemarketing er en svingdørsvirksomhed. Udskiftning er derfor en helt naturlig ting indenfor branchen. Men anyway, tak for svarene :)

Vh

Thomas

Fra København
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 22:48

Du skal ikke konkurrere med folk, som udbetaler sort løn. Koncentrér dig om de 4-5 som stadig er hos dig. Hjælp dem med at blive bedre og yde deres bedste.

Træfældning udføres på Sjælland - Ring og få et tilbud.

Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:08

Hejsa

Ja det er da ganske rimeligt at vi indfore en konkurrence klausul pa ansatte som vi bruger tid og pange pa

at oplare.

Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 23:48

Phonepilot.dk:

Ja det er da ganske rimeligt at vi indfore en konkurrence klausul pa ansatte som vi bruger tid og pange pa

at oplare.

Du skal bare være opmærksom på at såfremt du skriver sådan en klausul ind i deres kontrakter skal de kompenseres ret så meget. Spørgsmålet er om en sådan klausul overhoevedet er gældende for dine ansatte hvis de er studenteransatte som mange er i telemarketingbranchen. Derudover er der jo sandynligvis en prøveperiode på 3 måneder hvor du alligevel ikke vil kunne forhindre dem i at trække splitten.

Generelt er det utroligt svært at forhindre folk i at forlade en virksomhed hvis de vil og ret så svært at binde dem. Det er ikke bare noget man skriver ind i kontrakten idet der følger en masse pligter med for dig som arbejdsgiver.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)