Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan bilag opbevares i mappe - eller er der krav til elektronisk opbevaring eller dagligt brandskab?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er træt af at scanne alle bilag - så jeg vil bare kunne sætte dem pænt i mappe når de er bogført, med bilagsnummer o.s.v., men teoretisk kan de jo så brænde eller blive bortført (hvem skulle ville det).

Omvendt, skal jeg i brandskab med dem hver gang, er det lige så let at scanne - 

MÅ man efter loven, ha dem på et helt normalt sikkert sted i en mappe i EN kopi?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 00:30

Hej John

Der er intet lovkrav om hvordan regnskabsbilagene skal opbevares udover at man til enhver tid skal kunne fremskaffe dokumentation for bilagene i 5 regnskabsår - hvis fx SKAT kommer på besøg.

Om du vælger at opbevare dem i en mappe, i et brandskab eller elektronisk er op til dig, så længe du sikre dig at du altid kan skaffe dokumentation for bilagene. Dette gælder også hvis du fx får en bogholder/revisor til at bogføre for dig. Da regnskabet er dit, er ansvaret også dit.

Til orientering kan jeg fortælle at hovedparten af alle ministerområder (altså staten) slet ikke kører med papirbilag - hverken fakturaer, omposteringsbilag, bankkontoudtog, afstemninger osv. - alt kører elektronisk og via fx scannede bilag. Ulempen ved at alt kører elektronisk er jo så at man er afhængig af it-leverandøren :o)

Susan :o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45

Tak Susan - Jeg er helt med på at meget er på vej elektronisk heldigvis, problemet her er bare at vel sagtens 90% af det vi får ind af omkostninger - kommer på gammeldags papir,

Egene fakturaer findes elektronisk (og så også nu som papir i mappe), men vi kan jo ikke lige kræve elektroniske benzinregninger og bilag fra små leverandører og honorarlønnede, så selv om jeg nok kunne få 20% elektronisk, står jeg med 80% papir, og deraf ønsket om at holde papir i mapper og ikke også scanne alle disse og så bare printe de max 20% elektroniske, hvilket dels er færre bilag, dels er meget hurtigere end at scanne (for mit udstyr).

Alle bilag kan i bilagsorden findes og udskrives i klarskrift eller vises i mappe - og det må vel så være OK når de opbevares i aflåst hus under gode forhold, 

Årsregnskaber - eller nogle gange om året, kan jeg sagtens smide tingene i mit brandskab.,

Tak vh John

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Fra  1264 Skrevet kl. 00:59

Hej igen John :o)

Jeg tror faktisk at det er SKAT underordnet, om regnskabsbilag opbevares aflåst et eller andet sted, så længe man bare kan fremskaffe dokumentationen for dem i 5 regnskabsår.

Din fremgangsmåde lyder dog til at være langt bedre end mange andres :o) og når du nogle gange om året lægger tingene i et brandskab, så kan du næsten ikke gøre mere.

Jeg giver dig ret i, at vi - som helt almindelige private virksomheder - får de fleste regnskabsbilag i papirform, så det gør det meget arbejdstungt at skulle scanne samtlige bilag ind. Staten har jo den fordel, at det bare er et krav for overhovedet at handle med staten, nemlig at fakturaer skal være elektroniske :o)

Susan :o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:05

Tak det var det der ord "på betryggende vis" om opbevaringen, som fik mig til at tænke om det betød krav om 2 kopier så den ene var sikret, men jeg læser også loven som at det er helt OK i en sikker mappe, og kan så flytte i brandskab med et par månedes mellemrum

Jeg er gammel i at læse og forstå regnskaber, men endnu ret sprit ny i at ha fingrene nede i selv bogføringen, for min søns ApS - Spændende nyt men her efter 3 måneder virker alt at stemme på øre i summasumarum med min simple excel opfølgning til kontrol (og bank) Stick out tongueBig Smile

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Fra  1264 Skrevet kl. 01:09

John Hannover:
Jeg er gammel i at læse og forstå regnskaber, men endnu ret sprit ny i at ha fingrene nede i selv bogføringen, for min søns ApS - Spændende nyt men her efter 3 måneder virker alt at stemme på øre i summasumarum med min simple excel opfølgning til kontrol (og bank) Stick out tongueBig Smile

John Yes Smile

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)