Jeg er træt af at scanne alle bilag - så jeg vil bare kunne sætte dem pænt i mappe når de er bogført, med bilagsnummer o.s.v., men teoretisk kan de jo så brænde eller blive bortført (hvem skulle ville det). Omvendt, skal jeg i brandskab med dem hver gang, er det lige så let at scanne - MÅ man efter loven, ha dem på et helt normalt sikkert sted i en mappe i EN kopi? venligst John H |
Hej John
Der er intet lovkrav om hvordan regnskabsbilagene skal opbevares udover at man til enhver tid skal kunne fremskaffe dokumentation for bilagene i 5 regnskabsår - hvis fx SKAT kommer på besøg.
Om du vælger at opbevare dem i en mappe, i et brandskab eller elektronisk er op til dig, så længe du sikre dig at du altid kan skaffe dokumentation for bilagene. Dette gælder også hvis du fx får en bogholder/revisor til at bogføre for dig. Da regnskabet er dit, er ansvaret også dit.
Til orientering kan jeg fortælle at hovedparten af alle ministerområder (altså staten) slet ikke kører med papirbilag - hverken fakturaer, omposteringsbilag, bankkontoudtog, afstemninger osv. - alt kører elektronisk og via fx scannede bilag. Ulempen ved at alt kører elektronisk er jo så at man er afhængig af it-leverandøren :o)
Susan :o)