Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til konkurs, tvangsopløsning og møde i Sø & Handelsretten.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er havnet i en lidt kedelig situation, som jeg håber I kan hjælpe, eller komme med input til.

Jeg sidder som bestyrelsesmedlem i et A/S, som i første omgang kom under tvangsopløsning og som nu er begæret konkurs af en medarbejder, som ikke har fået udbetalt løn.

Historien kort:
Selskabet startes med 3 aktionærer. As selskab har 47,5%, Bs selskab har 47,5% og jeg har de sidste 5%.
A indsættes som direktør. B som bestyrelsesformand. Resten af bestyrelsen består af As søn, Bs søn og jeg.
Der opstår en del interne problemer mellem A og B. 
Tilliden til A forsvinder og han afsættes som direktør.
A accepterer ikke denne beslutning. Selskabet skranter og tingene går for alvor i hårdknude.
Over tid foretages der en del ændringer i bestyrelsen. Folk træder hhv. ud og ind af bestyrelsen.
Da A ikke accepterer den tidligere nævnte afsættelse og det faktum at det står meget sløjt til med selskabet, besluttes det at Bs søn (som nu er direktør), Bs anden søn og jeg træder ud af bestyrelsen.
Bs søn (Dir.) står for ændringerne på Erhvervs- og selskabsstyrelsen.
Han får meldt sig selv ud. Efterfølgende får jeg at vide at jeg (og Bs anden søn) ikke er udmeldt, da der åbenbart er nogle anmærkninger på selskabet.
Selskabet anmodes tvangsopløst.
Da Bs anden søn og jeg stadig står som medl. i bestyrelsen "hænger" vi på den afsluttende ballade.

Min opgave har udelukkende været at stå for selskabets webside.
Jeg har ikke haft noget med den daglige drift at gøre, og har meget sjældent haft min gang på adressen, da jeg bor i den anden ende af landet.
Jeg har deltaget i de bestyrelsesmøder der har været afholdt og har selvfølgelig været med til at træffe større beslutninger, såsom afsættelsen af A.
Jeg har i flere omgange bedt om månedsbalancer og større indsigt i driften...uden større held, og har måske nok opgivet at få mere at vide.

Og nu står vi så her.
I går fik jeg overrakt konkursbegæringen og indkaldelse til skifteretten.
Jeg har allerede tidligere talt med likvidator/kurator og har fortalt at jeg reelt ikke har noget at byde ind med ifm. de ting der er foregået, da jeg jo mere eller mindre er blevet holdt udenfor.

Et eller andet sted har jeg vel været frygteligt naiv og selvfølgelig skulle jeg nok have stået mere stejlt på at få mere info om driften; det ved jeg godt, men hvordan forholder jeg mig til indkaldelsen? 
Som det står i indkaldelsen så kan skifteretten uden varsel erklære selskabet konkurs, hvis jeg ikke møder op.
Jeg har ingen interesse i at selskabet kører videre, så en konkurs vil være at foretrække. Jeg vil bare gerne have denne sag ud af verden asap.
Skal jeg møde op, eller lade være? Som sagt kan jeg sandsynligvis ikke bidrage med noget til sagen.
På den ene side ønsker jeg ikke at spilde hverken rettens eller min egen tid, men på den anden side vil jeg også gerne have afviklet det her på den rigtige måde.

Hvad ville du gøre? Har du været i samme båd? Hvordan fungerer hele den her process?

TF

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 1853
Fra  aupairs.se aupairs.se sverige Billig maler, murer med gode referencer 170 i timen Bolig-job-plan.dk Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

hej

 

ja det er en kedelig situation, jeg har været det igennem, hvis man har ikke meldt sig ud af virksomhed, så hænger man på den!

jeg er i den samme situation nu, jeg er medejer af en virksomhed, men jeg kan se at direktøren og andre har ikke sendt papirer osv til regnskabet der skulle have været sendt den 1 juni til selskabstyrelsen, jeg vil ikke går konkurs bare fordi de andre forsømmer virksomhed, jeg vil melde mig ud, før den bliver erklæret konkurs, men hvordan gør jeg det?

aupairs.se aupairagency.dk findaupair-findaupair.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

TF:
Hvad ville du gøre? Har du været i samme båd? Hvordan fungerer hele den her process?

Jeg ville undlade at møde op, da resultatet alligevel bliver en konkurssag. Så ingen grund til at spilde penge på rejsen.

Køb ren argan olie her

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

parterapeuten:
der skulle have været sendt den 1 juni til selskabstyrelsen

Det er vel først 1 Juli det skal være indsendt?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Boysen:

parterapeuten:
der skulle have været sendt den 1 juni til selskabstyrelsen

Det er vel først 1 Juli det skal være indsendt?

Hvis det er 31.12.2010, så er den korrekte frist den 31. maj 2011.

Tonny

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis du er indkaldt til skifteretten i forbindelse med selskabets konkursbegæring, vil jeg bestemt råde dig til at møde op. Du har i følge konkurslovens § 105, jf. § 100 pligt til at møde møde op, og såfremt du bliver væk kan kurator begære dig hentet af politiet. Såfremt du bliver væk vil kurator derudover have en grund til at tro, at du skjuler noget.

Du skal i skifteretten fortælle om virksomheden og din rolle. Det er den måde kurator og skifteretten kan få informationer på.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 296
Fra  boxs.dk Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

 

ALTID mød op! De skal nok afgøre om hvorvidt du har noget vigtigt at bidrage med.

Dbh

Henrik,

Tag på Photoshop kursus i Vejle

Fra Kolding
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så oprandt dagen (faktisk for et par dage siden) for mit møde i Sø- og handelsretten.
Efter at have overvejet sagen mange gange besluttede jeg mig for at tage afsted.
Det forløb således: 

Skifteretten (SR): Og du er så direktør for selskabet?
TF: Nej, jeg er bare menigt bestyrelsesmedlem.
SR: Nå for søren. Jamen jeg kan se her at se behandlingen af konkursen faktisk allerede er sat i gang.
TF: Jamen var det ikke derfor jeg blev indkaldt? Var det ikke det der skulle afgøres i dag?
SR: Joh, men jeg ved simpelthen ikke hvorfor du ikke har fået at vide at sagen er sendt videre i systemet.
TF: Vil det sige jeg har taget fri fra arbejde og kørt tværs over landet til ingen verdens nytte?
SR: Tjah det kan man vel. Men hvorfor ringede du ikke?
TF: Når der dukker en ansat fra retten op, medbringende en vidneindkaldelse, hvor der oven i købet står at man risikerer at blive afhentet af politiet, hvis man ikke dukker op frivilligt, så troede jeg ligesom I mente det seriøst!!!!
SR: Ja, men jeg er også virkelig ked af det......
TF: Ja, det er jeg sgu også!

Det blev til lige nøjagtigt 7 minutters ikke-møde.

Så bli'r man kraftstejlme træt.....

TF 

 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

TF:

Det blev til lige nøjagtigt 7 minutters ikke-møde.

Så bli'r man kraftstejlme træt.....

TF 

Til gengæld fik du set det smalle sted i bredgade Cool

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Din bekymring skal ikke så meget være den spildte tur, men om du på et tidspunkt kan blive gjort erstatningspligtig, som følge af, at du som bestyrelsesmedlem ikke har gjort din pligt i forholdt til selskabet kapitalberedskab, evne til at betale en hver sit osv.

Risikoen er ikke voldsom, bestyrelsesmedlemmer slipper oftest blidt, men det er klart, at sidder man i en bestyrelse, og burde ha vist at det gik galt, og ikke har trådt på bremsen, så kan man være ansvarlig. 

Det er ikke spor usædvanligt, at der sidder folk bestyrelser uden at tage det alvorligt, men det fritager ikke for ansvar, så tænk igennem, om du har fået advarselssignaler som kunne tyde på at du burde ha reageret, og tænk om du har bevis for at ha gjort det eller ikke.

En sådan sag kan komme efter en konkurssag, hvis de som taber penge vælger at se på en passiv bestyrelse. Jeg tror ikke det sker dig, men tænk igennen DU OG ALLE ANDRE DER SÆTTER SIG BESTYRELSER - det er ikke for sjov eller pynt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)