Kære aminoer. Nu skal jeg have den her selvangivelse på plads, men da det er første gang er jeg i tvivl om hvordan rubrikkerne skal udfyldes. Jeg har et enkeltmandsvirksomhed. Da jeg kun skal indberette fra september 2010 til årsskiftet er regnestykket rimelig simpelt i det jeg ikke har haft særlig mange poster. Jeg studser mest over rubrik 325, 327 mv. hvor jeg ikke er sikker på hvad der menes. Alt i alt skal jeg komme frem til et underskud på ca 18.000 kr. De 10.000 går til udenlandsrejser, ca. 5000 går til varer- og salgsfremmende udgifter og de sidste 3000 går rundt regnet til indlandsrejser og restaurantbesøg. Umiddelbart er det til at overskue. Firmaet har ikke generet nogen omsætning i perioden og jeg vil derfor gerne have det indberettet rigtigt så jeg kan få penge tilbage i skat. Hvis nogen gad at udrede hvordan jeg fordeler disse udgifter i min årsopgørelse vil jeg være dybt taknemmelig. |
Enkle tal - men der er ikke nogen på Amino som med disse oplysninger kan lave en 100 % rigtig skatteopgørelse.
Eksempelvis er der ikke i alle tilfælde fuld fradrag restaurantbesøg. Ved repræsentation er de eksemeplvis begrænset til kun 25%.
Med et skatteregnskab uden omsætning, men med overvejende rejser- og restaurantbesøg på omkostningssiden, vil jeg håbe at du allerede nu har nogle budgetter for 2011 og 2012 med forventet salg og at du kan argumnentere for at dine rejser har været forretningsmæssigt begrundet (dokumenteret med rejseplaner, mødeprogrammer mv) ellers ender du let i at SKAT ikke vil anderkende en sådan selvangivelse.
/Henrik