Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til simpel selvangivelse (årsopgørelse)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 74
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer.

Nu skal jeg have den her selvangivelse på plads, men da det er første gang er jeg i tvivl om hvordan rubrikkerne skal udfyldes. Jeg har et enkeltmandsvirksomhed.

Da jeg kun skal indberette fra september 2010 til årsskiftet er regnestykket rimelig simpelt i det jeg ikke har haft særlig mange poster.

Jeg studser mest over rubrik 325, 327 mv. hvor jeg ikke er sikker på hvad der menes. Alt i alt skal jeg komme frem til et underskud på ca 18.000 kr. De 10.000 går til udenlandsrejser, ca. 5000 går til varer- og salgsfremmende udgifter og de sidste 3000 går rundt regnet til indlandsrejser og restaurantbesøg.

Umiddelbart er det til at overskue. Firmaet har ikke generet nogen omsætning i perioden og jeg vil derfor gerne have det indberettet rigtigt så jeg kan få penge tilbage i skat.

Hvis nogen gad at udrede hvordan jeg fordeler disse udgifter i min årsopgørelse vil jeg være dybt taknemmelig.

Kvit tobakken og lev et sundere liv uden tjære og kemikalier med en e-cigaret. Rygestop?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enkle tal - men der er ikke nogen på Amino som med disse oplysninger kan lave en 100 % rigtig skatteopgørelse.

Eksempelvis er der ikke i alle tilfælde fuld fradrag restaurantbesøg. Ved repræsentation er de eksemeplvis begrænset til kun 25%.

Med et skatteregnskab uden omsætning, men med overvejende rejser- og restaurantbesøg på omkostningssiden, vil jeg håbe at du allerede nu har nogle budgetter for 2011 og 2012 med forventet salg og at du kan argumnentere for at dine rejser har været forretningsmæssigt begrundet (dokumenteret med rejseplaner, mødeprogrammer mv) ellers ender du let i at SKAT ikke vil anderkende en sådan selvangivelse.

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:43

Enig med Henrik.

Der er tale om aktiviteter, som kræver god argumentation for at kunne fradrages - især når du ikke har haft nogen omsætning.

Generelt er det i øvrigt sådan, at omkostninger til udvikling af en ny virksomhed ikke er fradragsberettiget. Det er kun driftsomkostninger, som er fradragsberettiget.

Varekøb kan også først fradrages, i det regnskabsår varerne sælges - dvs. du får intet skattefradrag for dine varekøb, men du kan fradrage momsen, såfemt du har været momsregistreret.

Restaurantbesøg kan ikke fradrages med mere end 25% rent skattemæssigt, og du kan kun opnå 25% refusion af købsmomsen.

Det kan eventuelt være en fordel for dig at se på reglerne for at trække diæter for kost og logi fra i stedet. Det kommer dog an på, hvad dine reelle omkostninger har været, og hvem du har spist sammen med.

Der mangler altså stadig en del konkrete oplysninger, selvom du mener at dit regnskab er simpelt.

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 15:52

Tak for rådene. Tja, jeg tænkte at der ikke kunne være så mange ben i det. Jeg synes nu bare nok, at mine udgifter kan forsvares med rimelighed da al opstart koster penge. Alle udgifter har været relateret til virksomheden. Virksomheden er dog først begyndt at omsætte i begyndelsen af dette år og vil helt sikkert genere overskud for 2011.

Kan I hjælpe mig videre herfra, eller skal jeg virkelig have fat i en revisor for at klare dette?

Kvit tobakken og lev et sundere liv uden tjære og kemikalier med en e-cigaret. Rygestop?

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 15:54

Tak for rådene. Jeg synes nu nok at det kan forsvares da der jo altid er udgifter i opstarten. 2011 vil også uden tvivl byde på et overskud. Men kan i hjælpe mig videre, eller mener i det er nødvendigt at indblande en revisor?

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 15:55

min fejl, troede ikke første indlæg kom med - der stod at der var sket en fejl:)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:09

Esben S. Schaarup:

Jeg synes nu bare nok, at mine udgifter kan forsvares med rimelighed da al opstart koster penge. Alle udgifter har været relateret til virksomheden.

Selvom al opstart koster penge, så betyder det desværre ikke at udgifterne nødvendigvis kan fradrages.

Det samme gælder, selvom udgifterne relaterer til virksomheden.

Esben S. Schaarup:

Kan I hjælpe mig videre herfra, eller skal jeg virkelig have fat i en revisor for at klare dette?

Du skal nok bruge en revisor, eller en dygtig bogholder, som kan rådgive dig på de forskellige områder. Der er som sagt også muligheder for at inddrage diæter, såfremt du har været på rejser i mere end 24 timer.

Der kan også være andre fradragsmuligheder, som ikke relaterer til dine konkrete udgiftsbilag. Har du eksempelvis anvendt bil, eller anden transport, for at komme rundt indlands?

Hvad der er mest optimalt for dig, kan vi ikke hjælpe med via denne tråd i forummet. Det kræver, at vi får indsigt i dine konkrete bilag og får indsigtg i, hvordan din forretning har været drevet i 2010, og drives nu i 2011, hvor du forventer overskud.

Jeg tror du vil kunne tjene penge på at kontakte en professionel rådgiver, så det er absolut min anbefaling.

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:51

Hej

De givne råd er sådan set korrekte men hvis du blot vil have svar på det praktiske så er det egentlig slet ikke nødvendigt at indberette i de rubrikker du nævner idet disse udfyldes i det tilfælde at virksomheden har en oms. på over 300tkr og er kun supplerende regnskabsoplysninger....

Det er dig selv som indehaver der har ansvaret for de indberettede oplysninger. Dit underskud skal du angive i rubrikken "underskud af virksomhed" kan ikke huske rubriknummeret (ligger i intervallet 110-120 vil jeg tro).

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 10
Fra  din e cigaret Skrevet kl. 10:24

Tak, det var sådanne oplysninger jeg var på udkig efter, men nu har jeg fået en revisor til lige at klare det plus lidt andet.. Tak for hjælpen allesammen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)