Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge en andel, men hvor er de "små"?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Dublet af indlæg i andet forum, men tænkte det måske var mere interessant i dette?

Jeg sad faktisk lige og funderede lidt over at i forbindelse med et par af mine selskaber der har jeg det forholdsvist nemmere hvis jeg vil sælge en andel, mens jeg ved mit privatejet har det lidt vanskeliger, men da det alligevel skal konverteres, så bliver det nogenlunde det samme, men uanset hvad kræver det jo en aftager og hvor er de mindre af disse?.

Jeg synes desværre altid forhandlinger ender med at være all or nothing og medmindre man ikke selv gider mere, så er dette vel ikke en løsningsmodel uanset summens svimlende størrelse, normalt tænkende mennesker sælger jo ej heller sit barn uagtet summens størrelse!

Mange på amino driver sikkert velfungerende virksomheder med årlige vækstrater i omsætningen på 25-50% og dermed nok også et grundlag som er fremtidssikret i et eller andet omfang, er det alene fordi en investor eller anpartshaver etc. vil have mest mulig kontrol at man må se sig nødsaget til at skulle sælge, hvis man vil have noget ud.

Teoretisk eksempel:

Man bliver tilbudt 60mio. eller mere hvilket for mange måske er en ok pris, men hvem siger ikke at den pågældende i bund og grund ville føle sige bedre stillet med eksempelvis 5 små investorer på hver 1-2 mio. mod eksempelvis blot 5% hver? Så ville der måske stadig være både lidt til det ene og det andet?

MEN igen, hvor finder man så de 5 "små"?

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 22:00
Hej Ricki,

En del af de selvstændige jeg kender skyder med jævne mellemrum penge i nye projekter hvor de tror på et vækstpotentiale over en periode. Ikke mange af dem skyder penge i veletablerede virksomheder som er kommet ud over de første udfordringer. Dette skyldes for det første at det er noget dyrere - naturligvis. Herudover ønsker (tør) ingen af dem at skyde penge i projekter, hvor de ikke kan få den kontrol med virksomheden som de ønsker. Så for deres vedkommen er det derfor, de ikke inversterer penge i projekter og får 5 % og dermed bliver mindretalsaktionærer.

Der er helt sikkert andre holdninger til dette, såsom spredning af risiko osv. som jeg selv hælder mere til personligt. Men det er da to forskellige holdninger som kan være udslagsgivende for den problematisk du stiller op. :)

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 22:37
Nu kan jeg også se mit teoretiske eksempel blev lidt for småt, for 1-2 mio. pr. "andel" er også ligevel lidt, for så er man vist ude i folks friværdier i bolig mere end forretningsfolk, men igen det var jo teoretisk.

Og ja, klart man vil have en form for egenkontrol, men den lille "investor" om man vil, kan jo ikke forvente at få så stor en indflydelse med 5mio. i en virksomhed der i eksemplet kunne sælges 60%+ for 60mio.

Jeg er helt bevidst omkring det med nye projekter, hvorfor jeg også forsøgte at dreje dialogen lidt væk fra den almindelige investor, seed capital m.m., men man kan jo i praksis ende lidt op med at føle sig "tvunget" til et salg til en konkurrent, som jeg desværre har set en del gange fra min egen branche og for mit eget vedkommende ville et liv med golf ikke være drømmen, men mere at kunne udleve ens strategier

Fra KBH
Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:16

Jeg er ikke helt klar over hvad du søger/tilbyder, men fornemmer at du gerne vil sælge en del af din virksomhed i forbindelse med en delvis pensionering?

Hvis du er interesseret i en investor der samtidig træder ind i ledelsen, kunne jeg måske være interesseret.

Venlig hilsen

Jesper Skaarup

j@skaarup.dk

j

Direktør

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)