Vores lille virksomhed (et tre partner I/S) skal til en messe i Tyskland, der en udgift for en salgsstand på messen, kan den udgift trækkes fra og præcis hvordan bogføres det? Skal vi være opmærksom på at sikre hvordan vi faktureres for at have styr på dokumentationen?
Selvfølgelig kan udgifterne til messeaktivitet trækkes fra i regnskabet. Det hører regnskabsmæssigt hjemme i kategorien reklame og markedsføring
Fakturamæssigt skal i selvfølgelig have en rigtig faktura - den har som udgangspunkt de samme krav som dem vi har herhjemme, og da tyskland er et eu-land og jeg går ud fra at både i og fakturaudsteder er momsregistreret skal fakturaen udstedes uden tillæg af moms. Det give så anledning til at understrege at BEGGE momsnumre SKAL fremgå af fakturaen - inkl. prefix for land (DK for Danmark og DE for Tyskland)
Hvis i har købt en stand der bygges op og pilles ned for at blive genbrugt på flere messer i flere år kan det komme på tale at det skal afskrives over flere år, men det kan jeres revisor bedre vejlede om end jeg kan.
God fornøjelse
Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk
Hvis man kan dokumentere (paypal) en udgift til eksempelvis en salgsstand men man har ikke en faktura med nævnte oplysninger om momsnummer fra sælger, kan man så ikke bogføre det som en udgift i regnskabet?
Hvis man kan dokumentere (paypal) en udgift til eksempelvis en salgsstand men man har ikke en faktura med nævnte oplysninger om momsnummer fra sælger, kan man så ikke bogføre det som en udgift i regnskabet?
Du kan altid bogføre udgiften i dit regnskab, men når du skal opgøre din skattepligtige indkomst kan du risikere at SKAT ikke vil acceptere en paypal dokumentation. Det der er interessant er fakturaen fra messearrangørerne.
og da tyskland er et eu-land og jeg går ud fra at både i og fakturaudsteder er momsregistreret skal fakturaen udstedes uden tillæg af moms
Ydelser leveret af arrangører af messer, konferencer og udstillinger, til afgiftspligtige personer i et andet EU-land, er efter 1. januar 2011 omfattet af reglerne om reverse charge. Det giver dig en likviditetsmæssig fordel, idet du selv skal afregner momsen i Danmark, hvor der er fradrag for den beregnede moms efter de almindelige fradragsregler i samme momsperiode.