Jeg har i adskillige år brugt nyhedsbreve til at skaffe salg og besøgende til min aktiviteter. I Jubii var vi til sidst oppe på en liste af over 200.000 der modtog nyhedsbreve en eller flere gange om ugen og jeg skal love for at det battede.. Jeg har som bekendt mit eget nyhedsbrev som snart runder 1300 modtagere. Det bruger jeg til at sælge mine foredrag og det er altid rart at have et godt publikum, f.eks. når man starter en debat som denne. Da jeg sendte nyhedsbrev ud den 29. marts, fordoblede jeg antallet af besøgende på debatten og det samme skete da jeg sendte ud den 6. april. Besøg på debatten: March 25, 2005 Fri 71 March 26, 2005 Sat 107 March 27, 2005 Sun 315 March 28, 2005 Mon 380 March 29, 2005 Tue 713 March 30, 2005 Wed 441 March 31, 2005 Thu 367 April 01, 2005 Fri 293 April 02, 2005 Sat 205 April 03, 2005 Sun 215 April 04, 2005 Mon 304 April 05, 2005 Tue 312 April 06, 2005 Wed 678 April 07, 2005 Thu 375 April 08, 2005 Fri 282 April 09, 2005 Sat 216 April 10, 2005 Sun 310 April 11, 2005 Mon 356 En god tommelfingerregel siger at man får ca. 40 % af sine læsere til at besøge sit website inden for 24 timer efter man har sendt det ud. Det fordrer naturligvis at man har noget på hjerte. Jeg sendte nyhedsbrev ud til www.spamfighter.com brugerne for 6 måneder siden. Der var 350.000 modtagere og næsten 20.000 besvarede mine spørgsmål og det gav et salg på små 100.000 kr. og sikkert en god lang positiv effekt. En anden ting nyhedsbreve er gode til, er at gribe fat i folk der besøger dit website. Mange af de besøg du får er tilfældige. En person søger efter noget og falder tilfældigt over dit website. Det var måske ikke lige det vedkommende søgte efter, men måske er der alligevel noget der frister. Det er tvivlsomt om vedkommende har tid til at købe din vare, læse dine tekster etc. lige på det tidspunkt, så et tilbud om et nyhedsbrev vil ofte være velkommen. Så er det op til dig at lave salget en anden gang. Jeg vil gerne lægge op til en spændende debat om nyhedsbreve, som jeg ser som en totalt forsømt og overset mulighed for masser af salg m.m. Så Oscar (http://www.ebrev.info), kan du så komme ud af fænghuldet og forkæle vores ører? ![]() Dbh Martin |
>fænghuldet og forkæle vores ører?
hehe Martin, ja så slipper jeg jo ikke rigtig. Jeg har ellers forsøgt at holde lidt lav profil her de sidste par dage, da jeg dels har været på visit i Luxemborg, har købt ny lejlighed og vi har rocker travlt med at få den nye version af eBrev parat.
Det sidste er nok det mest interessante i denne her sammenhæng.
Du leverer jo selv nogle rigtige gode tal eksempler på hvad der kan lade sig gøre, så dem vil jeg bare supplere op med at de passe ganske godt på de mønstre vi ser på en stor del af de forsendelser der foretages med eBrev. Vi arbejder på at lave nogle lidt mere konkrete rapporter over det, men det kræver et lidt større datagrundlag end vi har nu for at det bliver sjovt.
Vi (jeg selv og de andre bag eBrev) har gjort os en del erfaringer på den tekniske side her de sidste par år. Det indebærer et kæmpe fodarbejde i at prøve at aflure de bedste teknikker til at sende html-designede e-mails så de virker i en lang række forskellige e-mail klienter, hvilke krav og regler der er til teknikken og jura''en i forbindelse med opbevaring af de store mængder personlige data m.v.
Det vil nok være for omfattende at skrive side op og ned om emnet, men jeg stiller gerne alt hvad vi ved om emnet til rådighed hvis nogen skulle have lyst til at stille lidt mere specifikke spørgsmål.
For at komme nogle af spørgsmålene i forkøbet så kan jeg da lige kaste en lynhurtig OSS (Ofte Stillede Spørgsmål) her:
?: Findes der nogle officielle retningslinjer for hvad man må og ikke må med nyhedsbreve.
A: Der er selvfølgelig love om markedsføring, loven om behandling af personoplysninger m.v. men de kan godt være lidt tunge. Her er et par links til gode råd og vejledning, hvor tingene er forenkelt lidt og forklaret:
FDIH''s gode råd om e-mail markedsføring
Forbrugerstyrelsens vejledning om spam
Mere forbrugestyrelse og spam
?: Kan jeg ikke bare benytte adresselister i min Outlook og så sende e-mails til mine modtagere på denne måde?
A: Jo, det kan du sagtens. Det er skam en ganske fiffig løsning langt hen af vejen. Du vil dog formodentlig hurtig opdage at det er et besvær uden lige at holde styr på hvem der har frameldt sig. Samtidig kan det være vanskeligt at huske hvem man har fået lov til at sende til og hvem man ikke har, og hvorfra man har deres adresse (som afsender har du pligt til at kunne oplyse det hvis folk spørger). Det store problem er dog, hvad gør du hvis din computer går i stykker, eller endnu værre bliver stjålet og alle dine adresser sammen med?
Det bedste tip er at acceptere at outlook er en e-mail klient til daglig kommunikation. Til de mere kritiske forsendelser som nyhedsbreve er, bør man overveje et stykke software der er bygget til formålet.
?: Det skal du jo sige, når du udvikler sådanne et system?
A: Ja, det skal jeg
B&O-kunder fanget i spam-bombardement
Microsoft: Flere mail-brølere i kølvandet