Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP- jeg har ansat en deltids medarbejder :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. Aug 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Big Smile Hej alle sammen,

Jeg er så heldig at jeg har fundet den rette behandler til min klinik (kosmetolog)

Hun skal ansættes 25 timer om ugen i en tidsbegræset periode til en start på 6 mdr (løntilskud)

Jeg kan så bare ikke finde ud af om hun er funktionær, og med løn under sygdom m.v

Hvis alt går som det skal vil jeg jo fast ansætte hende efter de 6 mdr.

1) Hvis hun bliver syg skal jeg så betale eller får hun syg d.p fra kommunen?

2)Barn syg skal jeg betale ?

3) Evt barsel/ barselsfonden- syg d.p?

4) Forsikring på medarbejder ?

5) kan man være timelønnet deltidsmedarbejder eller hvordan ???

Jeg er oprette i danløn så den del siger min bogholder køre helt som det skal når vi skal udbetale løn.

Men jeg har virkelig brug for lidt hjælp.

Håber på nogle kan hjælpe mig Smile

Hilsen Søs

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 09:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som kosmetolog er man som udgangspunkt ikke funktionær. Derfor afhænger din medarbejders rettigheder af, hvad I har aftalt i jeres ansætelseskontrakt. (rettet jf. Anders indlæg nedenfor).

1. Hvad står der i kontrakten? Hvis der står, at hun får løn under sygdom, skal du søge sygedagpengerefusion. Det får du dog først efter tre uger med mindre du forsikrer dig sådan, at du kan få dagpenge fra 2. sygedag.

2. Alle har ret til fri under barns sygdom, men du skal ikke betale lønnen, hvis ikke I har aftalt det.

3. Du vil skulle betale penge til barsel.dk - og det vil blive opkrævet automastisk fra ATP-huset.

4. Du skal tegne en lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

5. Ja, der er ikke noget problem i at være deltidsmedarbejder på timeløn.

Dbh
Anette Sand

Tilmeldt 25. Aug 09
Skrevet kl. 09:52

Tak for dit svar Smile Jeg har ikke lavet kontrakt med hende da jeg har hende i praktik en mdr.

Men herefter skal jeg jo give hende en kontrakt ( hun kommer i løntilskud)  og her er det så jeg ikke kan finde ud af hvor og hvilken kontrakt jeg skal bruge?

Når man har en i løntilskud på 25 timer kan man så kalde det deltidsmedarbejder på timeløn ?? Eller skal jeg give hende en fast løn ???

Jeg er jo en lille enkeltmandsvirkosmhed, som ikke har råd til at betale hvis hun ikke arbejder.

Hilsen Søs

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 10:30

Du kan se her hvem funktionærloven omfatter: http://www.prosa.dk/magazines/pdf/funktionaerloven.pdf på side 8.

Umiddelbart vil jeg mene hun falder under funktionærloven §1b: Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværks-eller -fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.

Samtidig har hun mere end 8 timers arbejde ugentligt (§1 stk 2).

Og som funktionær har hun ret til løn under sygdom.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:49

Anette Sand /Regnskabsskolen:
2. Alle har ret til fri under barns sygdom, men du skal ikke betale lønnen, hvis ikke I har aftalt det.

Det er så vidt jeg ved noget der er aftalt i de fleste overenskomster, men så vidt jeg kan lure ikke noget der er lovbefalet?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:09

Ved barnets første sygedag forstår vi akut opstået sygdom, herunder hvis barnet kommer til skade i daginstitutionen eller skolen. Betingelsen for, at man har ret til fri på barnets første sygedag er

•     At barnet er under 18 år
•     At barnet opholder sig hos den forælder, der skal have fri
•     At det er nødvendigt af hensyn til barnet
•     At fraværet er foreneligt med forholdene på arbejdspladsen

Hensigten med fri på barnets første sygedag er at løse akutte problemer og give familien tid til at finde en pasningsordning. Retten fremgår af ” Lov om lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af særlige familiemæssige årsager”, hvor der står:

§ 1. En lønmodtager har ret til fravær fra arbejdet, når

1) tvingende familiemæssige årsager gør sig gældende i tilfælde af sygdom eller ulykke, der gør lønmodtagerens umiddelbare tilstedeværelse påtrængende nødvendig (force majeure)

Barnets første sygedag kan som følge af punktet om, at fraværet skal være foreneligt med forholdene på arbejdspladsen, nægtes fra arbejdsgiverens side. Men der skal være ualmindelig tungtvejende grunde til at gøre det.

Så jo - alle har ret til fri på deres barns første sygedag, hvis det er nødvendigt af hensyn til barnet. Men løn under fraværet er ikke en selvfølge.

Dbh
Anette Sand

Tilmeldt 25. Aug 09
Skrevet kl. 11:32

Tak for svar til alle, blev nu bare lidt mere forrvirret

1) jeg ønsker at ansætte hende på 25 timer så længe hun får løntilskud tidsbegræsnet i 6 mdr (evt 1 år, hvis kommunen vil)

2) herefter hvis hun ikke kan få mere tilskud som timelønnet deltidsmedarbejder, eller skal man sige fast løn?

3) Hvad gør jeg klogest i og hvilken kontrakt skal jeg bruge de første 6 mdr ???

Jeg skal sige jeg er en lille enkeltmandsvirksomhed, uden kæmpe kapital og kan ikke tåel hvis jeg får den forkerte medarbejder som melder sig syg m.v

Men jeg føler hun er den rette til min virksomhed og vil egentlig bare sikre mig og omvendt også hende.

Tusinde tak for svarSmile

Tilmeldt 25. Aug 09
Skrevet kl. 07:13

Er der slet ikke nogen som kan hjælpe med hvor og hvilken kontrakt jeg skal bruge.

Og hvad er bedst timelønnet deltidsmedarbejder eller bare deltidsmedarbejder?

Håber nogen vil hjælpe mig lidt Smile

På forhånd tak

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 09:32

Solstråle:

Er der slet ikke nogen som kan hjælpe med hvor og hvilken kontrakt jeg skal bruge.

Og hvad er bedst timelønnet deltidsmedarbejder eller bare deltidsmedarbejder?

Jeg ved ikke om det er den rigtige eller den bedste løsning, men dybest set kan du finde en standard ansættelsesaftale som udfyldes og tilrettes efter hvad i bliver enige om.
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte det fagforbund som faget hører ind under, og høre hvilke forhold og overenskomster der normalt er gældende for den type medarbejder. Måske de endda kan hjælpe dig med en standard aftale som de har godkendt.
Alternativt, hvis medarbejderen ønsker at være i f.eks. HK eller Kristelig Fagforening kan du kontakte dem og høre om de har en standard aftale (her vil det efter al sandsynlighed være en funktionær-aftale)

Udgangspunktet er vel grundlæggende at en normal ansat arbejder fuldtid - dvs. 37 timer/uge
Det ændres i aftalen til at være 25 timer /uge
Aflønning skal man ofte selv udfylde - dvs. du kan egentlig selv bestemme om der afregnes pr. time/dag/uge/måned, og jeg vil klart anbefale at det fremgår på skrift hvornår der er tale om overarbejde og hvordan det afregnes (eller opspares til afspadsering).
Hvis aftalen hedder 25 timer er det dig som arbejdsgiver der skal sørge for at hun har arbejde nok til 25 timer - er der ikke det skal hun have løn for timerne alligevel selvom hun sidder på sin flade og drikker kaffe. Har hun evt. opsparet timer til afspadsering kan hun selv vælge at benytte dem i tilfælde hvor der ikke er noget at lave, men du kan ikke tvinge hende til at afspadsere.

Du kan evt. prøve at lade din advokat (eller en af juristerne her på amino) gennemgå aftalen og komme med kommentarer - det har jeg selv prøvet hvor der så blev stillet en række kritiske spørgsmål som jeg nødvendigvis skulle beslutte mig for om det var sådan det skulle være.

Og husk ikke mindst - ansættelsesaftalen er et sikkerhedsnet for både den ansatte og arbejdsgiveren så der er et regelsæt der kan findes frem hvis alt andet går galt (i praksis sker det først når man er blevet uenige og har kurs mod arbejdsretten) Det absolut bedste i hverdagen er at lave aftalen som begge accepterer - gem den langt væk - og så få hverdagen til at fungere i fællesskab.

Opsummering på dit egentlige spørgsmål (og det jeg ville gøre i dit sted) - kontakt det fagforbund hun vil høre under og forhør dig om de har en standard aftale og måske endda en overenskomst på området.
Det bedste for dig er vel egentlig timeafregning, men det mest realistiske er nok funktionær-løsningen.
Vedr. ferie mener jeg at du selv kan vælge om hun skal have ferie med løn eller om du vil benytte f.eks. feriekonto (det er muligt at jeg er forkert på den her).

Jeg håber du finder en løsning og i får et rigtig godt samarbejde

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Tilmeldt 25. Aug 09
Skrevet kl. 21:36

Tusinde tak for dit meget flotte svar Big Smile

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)