Måske er dette indlæg helt forkert placeret, men jeg giver det alligevel et forsøg.
Måske det lyder som et dumt spørgsmål, men jeg kan ikke helt blive klog på de her regler. Mig og en kammerat kom til at diskutere om det her med at virksomheder skal betale licenser for deres databaser når de er bygget op i MSSQL.
Skal jeg, som Erhvervsdrivende betale licens hvis jeg sætter en hjemmeside op for en kunde, hvor jeg benytter mig af MSSQL databaser, betale erhvervslicens for dette, eller er det helt op til kunden som køber websitet at gøre dette?
Du kan af Microsoft få en gratis udviklerlicens til MSSQL (eller også så koster den lidt... kan ikke lige huske det).
Men hvis du udvikler et site for en kunde der bruger MSSQL så skal du ikke sidde og fedte med licenser. Det er kunden der selv skal sørge for licensen. Du kan dog (hvis kunden ikke har en MSSQL) lægge ind i din pris at du vejleder om hvilken MSSQL der skal bruges.
Denne licens kommer dog kun i spil hvis kunden har sin egen server. Hvis den bliver hostet i et hostingfirma, så behøver du ikke bekymre dig om licens.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Det kommer an på... Hvis det er kunde selv der hoster, skal du ikke bekymre dig om deres licensering, det er deres ansvar...
Mener desuden at en Developer Edition koster omkring 800,- plus moms, men husk at den opført sig som en Enterprise Edition og må IKKE benyttes til produktion.