Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremtiden for affiliate marketing - Død fisk?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

God formiddag, gæve vikinger! Skype-Smile

Lad mig komme direkte til sagen: Hvordan ser fremtiden for affiliate marketing ud?

Grunden til at jeg spørger er naturligvis den seneste udvikling indenfor Googles algoritmer (Panda), som har til formål blandt andet at sænke antallet af affiliatesites i søgeresultaterne. Affiliatesites, prissammenligningstjenester og lignende, som udelukkende har til formål at tjene penge, og som ingen reel værdi giver brugeren.

Mikkel deMib sagde det i hans forudsigelser for 2011. Prissammenligningstjenesterne vil ryge ud. Så kom panda-updaten, og mange siger, at det har haft præcis dén effekt.

Nogle mener, at pandaen har ramt Danmark. Google siger dog selv, at panden endnu ikke har ramt

Så mit spørgsmål forbliver: Hvis pandaen endnu ikke har ramt, hvad sker der så, når den gør? Er det så slut med at lave mindre affiliatesider, da kun de større (mobilpriser.dk, kelkoo, pricerunner) har plads på markedet? Eller skal affiliatesites bare laves på en ny måde, på et marked, hvor der stadig er plads til dem?

Nu er der rigtigt mange her på Amino, der har affiliatesites, så I må næsten have en mening af den ene eller anden art til emnet. Og jeg vil rigtigt, rigtigt gerne høre den! Skype-Smile

Fra Sæby
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 260
Fra  Happydays A/S Skrevet kl. 13:08

De dovne hunde's sider vil dø.

Dem der bruger Affiliate som et supplement til deres side, vil efter min overbevisning overleve.

Der findes mange gode affiliate sider, som har gode tekster som giver værdi for brugeren, og så ligger der en sammenligningstabel eller en stor grøn køb knap i forlængelse med den unikke og velskrevne artikel.

De rigtig smarte gemmer linket til affiliate samarbejdspartneren bag noget redirect i en mappe som er fjernet med robots.txt.

Men jeg kan tage fejl.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 13:10

Interessant tanke. Jeg har selv spekuleret over den samme "problemstilling". Håber dog, at store sider med masser af godt indhold vil overleve på den ene eller anden måde i takt med, at tiderne ændrer sig. Det satser jeg på.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 13:10

Kristian @

Tak, for dit indslag. :-)

Det er faktisk netop sådanne sider, du omtaler, som jeg snakker om. En prissammenligningstabel med en overdimensioneret købsknap øverst, med 800-1000 velskrevne ord nedeunder. Ser vi kynisk på siden, er den jo bare et mellemhandler led. Google vil gerne servere de bedste og mest relevante resultater - og jeg går ud fra, at Google tolker selve forretningen og ikke mellemmanden som det mest relevante resultat.

Du kan tage fejl. Jeg tror, at du tager fejl. Men så igen - For under et halvt år siden, vidste jeg ikke hvad affiliate var, så sandsynligheden for at jeg tager fejl er også til stede.. Cool

Thomas @

Hvis der er nogen sider, der skal have en chance for at overleve, skal det være de store og etablerede sider med masser af tekst og reelt indhold. Men at skabe en sådan side fra bunden for en 'affiliate haj' tager tid, hvilket det at skabe en 'doven hund' side ikke gør.

Måske ender vi bare med at få skilt bukkene fra fårene ifhlt. affiliate sider (hold kæft, hvor er det svært at stave til!), eller måske ser vi en ny massakre a la den linkkataloger og artikelbaser blev udsat for. Jeg glæder mig til at se det!

Fra Horsens
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 1022
Fra  SONNURMEDIA Skrevet kl. 13:15

Jeg tror stadigvæk at affiliate sider der giver brugeren meget værdi i form af prissammenligning, produkt bedømmelser etc. Vil overleve og affiliate markedsføring er stadigvæk meget lukrativt for virksomheder.

Med venlig hilsen

Àsgeir Gunnarsson

Stifter af SONNURMEDIA  - Alt indenfor webudvikling 

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 13:22

@Halfdan: Ja, for fanden, det tager rigtig lang tid. Siden jeg startede på Soundspectre.com, som jo endnu ikke er oppe at køre, er der gået godt og vel (minimum) et år, men jeg håber, at netop den kendsgerning, at jeg skriver masser af godt og relevant indhold, samt har fået designet et website udover den gennemsnitlige Affiliate-side, vil betyde, at der virkelig er en fremtid i sitet.

Jeg synes bestemt også kun, at det ville være en meget positiv udvikling, hvis alle de mange lorte Affiliate-sider med næsten ingen indhold fik dødsstødet. Det ville pynte gevaldigt på Googles søgeresultater. Smile

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu er Google kun en ud af mange kilder til besøgende, selvom det er det der er aller mest fokus på her på Amino. Uanset hvor meget Google opdatere deres algoritme, så vil der altid være måder hvorpå man kan manipulere med resultaterne. 

Den nuværende konsekvens: Det bliver svære at smække en Wordpress blog op, købe et keyword, domæne fylde det med et par plugins og nogle tekster, og så lave en passiv indtægt udfra det. SÅ ja, hvis det er det som forståes ved affiliate marketing, så er det op af bakke fremadrettet.

Men der er også mange andre indgangsvinkler til det.

Du kan kigge på de muligheder netværkene har, sammenlignet med de problemstillinger brugerne har. Så det handler nok mere at anskue sine projekter som en almindelig forretningside, for at vurderer om det bliver en god ide eller ej.

Tilmeldt 19. Aug 10
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:29

Som der allerede er skrevet, så er sider med godt content, vigtigt budskab eller mange besøgende altid godt. Også når det gælder affiliate marketing.

De dovne hunde vil blive slagtet og sådan skal det også være :)
(Vi har selv et par intetsigende affiliate sider der intet giver pga. manglende passion) 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 14:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Spændende diskussion. 

Jeg er ikke sikker på at Pandaen sigter så meget på affiliate sites som den danske debat kunne tyde på.

Faktisk vil jeg tillade mig at gætte på at vi kommer til at se en situation, hvor ægte danske webshops bliver hårdere ramt end affiliate sites (sådan set helt gennemsnitligt - og det er altså kun et gæt!)

Sagen er den at rigtigt mange af de danske affiliate sites som ranker godt i dag faktisk er super gode og gøre brugerne glade. Hvis du søger efter en specifik harddisk og ender på siden hos edbpriser eller pricerunner, er det faktisk ikke så dårligt. Du kan se forskellige butikkers priser, reviews, produktspecifikationer osv. 

Hvis du i stedet klikkede ind direkte på hardwareforhandleres produktsider i deres webshops ville du nok mange gange springe hurtigt tilbage til Google og klikke på det næste resultat. Enten for at sammenligne priser og finde den billigste - eller fordi webshoppen ikke havde nok indhold om varen eller fordi den ikke lignede et sted du turde bruge dit dankort uden at have set reviews osv.

Det er den ene del. 

Den anden del er at jeg tror ganske mange affiliates er ret gode til at følge med i det seneste indenfor søgemaskineoptimering, og derfor er godt rustede til før eller efter pandaen at bruge den løftede barre som en yderligere konkurrencefordel (når ting bliver sværere bliver det lettere at vinde for dem der er fremme i skoene). 

Den del af pandaen som har med DC-problematikken at gøre, og som betyder at hele sitet kan blive straffet for enkelte siders DC og eller lave kvalitet er også et område, hvor jeg er bange for at nogle webshopejere vil få en træls overraskelse en af dagene, når G tænder for pandaen i Danmark.

Der er også masser af webshopejere som er HELT fremme i skoene, og de kommer til at kæmpe om pladserne med de bedste affiliatesites. Men gennemsnitligt skulle det altså ikke undre mig om webshops i danmark rammes hårdere. 

Hvad tror I?

Mvh Anders

PS. Den der fokus på affiliate sites som en del af pandaen - er det noget Google har skrevet eller talt om? Vil super gerne læse mere om det, hvis nogen har links eller lignende, for jeg er ikke rigtigt faldet over det selv. 

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 332
Skrevet kl. 14:15

Jeg tror at google i fremtiden vil lægge ekstra stor vægt på om brugerne går videre til andre sider, og derefter også bruger tid på siderne der linkes til.

Så hvis følgende er opfyldt:

• Brugerne bruger lidt tid på affiliate siden
  • Brugerne ser ganske få sider
  • Brugerne klikker sjældent videre
  • Brugerne bruger lidt tid på siderne der linkes til(afvisning)

Så vurdere google at siden er irrelavant og giver meget lidt værdi for brugerne, hvis det derimod forholder sig omvendt, vil det tælle posistivt.

Især pageviews og tidspersktivet fra forskellige ip adresser kan være svært at manipulere, hvilket fx er lettere med backlinks.

Nu er jeg stadig nybegynder hvad angår affiliate og SEO, men jeg har gjort mig et par fosøg på at få brugerne til at blive længere tid på min side.

Fx har jeg delt min guide til office online op i flere sider hvilket giver flere sidevisninger pr besøg

Derudover har jeg tilføjet en 'tag cloud' som brugerne også meget gerne skulle bruge noget tid på.

Mit næste projekt til siden er indhold omkring vejet, med relevante links.

Min tanke er at 10% af indholdet skal være originalt og værdifuldt for brugerne, i håb om at det trækker det øvrige indhold med op i indekseringen hos google.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)