Hej Frederik,
Håber du kan uddrage det essentielle af denne tråd. Kommentarene fra Jan og Rasmus synes jeg du skal bide mærke i - også selvom det blev lidt teknisk:-)
I de herrers svar ligger nemlig to helt centrale pointer:
1. Software alene kan ikke bare lige patenteres. Nuvel, der findes masser af eksempler på at krumspring for at gøre det - men som udgangspunkt er det ikke bare lige
2. Enhver succesrig virksomhed er baseret på EKSEKVERING og SALG
Og hvis jeg oven i disse rigtige gode betragtninger må smide et enkelt råd eller to mere - så tror jeg du har bedre muligheder for at få luft under vingerne
3. Der er forskel på kan og skal - også indenfor IPR
Hvis vi antager at software kunne beskyttes uden krumspring er det så tvingende nødvendigt for dig? Har du med et patent i hånden en bedre chance i markedet? Hvad er det du håber at opnå med patentet i hånden? Vil du sagsøge krænkere?
Jeg tror du med en smule mere refleksion er i stand til at se allerede nu, at uanset om du har et patent eller ej så bidrager det ikke til dine markedsmuligheder der hvor du står nu. Tværdom - hvis du tømmer din likvide beholdning på en opportunistisk patentansøgning så kan det jo være ligemeget det hele. Så står du med en tom kasse og ingen penge til færdigudvikling, markedsføring, salg etc. etc.
Man kan, uanset produkttype, branche mm. ikke sætte lighedstegn mellem kan og skal. Bare fordi man kan patentere er det ikke det samme som at man SKAL patentere. Beslutning om patentering (og eneretsbeskyttelse generelt) skal tage sit afsæt i kommercielle og strategiske overvejelser.
4. Hemmeligholdelse og kontinuerlig udvikling
Software er som bekendt udgjort af kode - kode som er indlejret i software og derfor ikke tilgængelig. I mange tilfælde vil det tage en anden udvikler ligeså lang tid at eftergøre din kode som det har taget dig selv. Og i den periode har du videreudviklet din software med nye add-ons og funktionaliteter. Det er den kontinuerlige udvikling af dit produkt/nye produkter som skaber din konkurrencefordel i markedet - en konkurrencefordel du sjældent kan kapitalisere på ved hjælp af et patent.
Derfor (Som Rasmus også siger): få modnet din idé, 'bygget den', få den til markedet og skab noget salg. Og fortsæt din udvikling af produktet hele tiden og vær innovativ med dine salgskanaler, services etc.
Mange hilsner
Kasper