Lukkeangst, en fobi der kan ramme os alle.
Alle os der er enten arbejder med salg eller som selvstændige, har et behov for at få varer hen over disken og helst så mange som muligt.
Dog er der stadig mange selvstændige eller sælgere der oplever lukkeangstens grimme effekt.
Hvad er lukkeangst.
Lukkeangst er når man ikke kan finde ud af, hvornår i salgsfasen man skal slå til, eller er bange for at slå til eller synes det er ubehageligt eller pinligt.
Lukkeangst kan skyldes mange ting, både personlige eller professionelle og evt. ting man kunne mestre tidligere, men bare ikke har gefyhl med mere. Det er helt naturligt, og stort set alle skal igennem sådanne perioder.
Du har lukkeangst eller tendens til det, hvis du kan nikke genkendende til nogle af nedestående punkter.
Så hvad kan du så gøre for at komme af med din lukkeangst:
Hvis du er selvstændig, så spørg lige dig selv om hvorfor du lavede dit firma/produkt. Det er vel fordi du selv syntes, det var en super ide/produkt som verdenen bare ikke kunne leve uden.
Den begejstring du har for dit eget produkt bliver du nød til at formidle til dine kunder.
Når jeg underviser mine sælger, så beder jeg dem bla. om at anbefale den bedste film de har set, dernæst den dårligste, hvorefter de skal mærke forskelen i begejstringen og tonen i deres krop og stemme. Dernæst skal de lagre den følelse, og grave den frem ved næste salg. ( Det virker) Begejstringen kan og skal være med til at få dig i gang – eller i gang igen.
Du kender det selv – husk tilbage på de fester du har været til, vi har alle prøvet at sidde ved siden af verdens meste kedelige og selvudslettende person og så også det helt modsatte – energi bundtet der bare kørte derud af med 200 i timen. Prøv at mærke efter – den ene drænede dig faktisk for energi, og den anden fyldte dig – ikke sandt ? Sådan er det også med sælgere, Det er først og fremmest deres energi og udstråling kunderne køber og dernæst produktet. Hvis kunden synes du er en nar, kan du næsten have verdens bedste produkt, men han køber det ikke.
Jeg læste fornyligt i en Amerikansk undersøgelse at 71% af kunderne købte på grunde af, de kunne lide – respekterede, og troede på sælgeren.
Købs signaler:
Hvis du skulle være i tvivl, så er der her lidt hints til at du har gjort din kunde interesseret hvis han spørger om følgende:
Rabat Pris Kvalitet Om du kan sende noget på skrift Om et uddybende møde
SÅ kan der evt. hugges til her.
HUSK:
Lukkeangst kan oftest kurreres, men ikke for enhver pris.
De fleste bryder sig ikke om at blive solgt til, men derimod elsker de fleste at KØBE J
Frembring den stemning at det er dig der rådgiver og kunden der er i kontrol og kunden der køber.
Hvis du sidder derude og har brug for lidt sparring omkring dit salg, så pm mig endelig, det kan jo være jeg kan hjælpe dig.
Mvh
Tim |
Hej Tim
Super godt indlæg, tak for det. Hvis jeg havde haft muligheden, havde jeg givet dig 5 stjerner (men man skal vist ha været her 3 mdr for at kunne uddele stjerner).
Har du i øvrigt tænkt over, hvorvidt du bedst "styrer" dine sælgere i den rigtige retning ved at straffe dem for fejl eller ved at rose og promovere de gode eksempler? Jeg skrev i går dette indlæg om netop dét emne og kunne godt tænke mig at få især salgslederes kommentarer til mine pointer: http://www.amino.dk/forums/t/126401.aspx
Personligt tror jeg på, at sælgere er konkurrencemennesker af natur - og at der derfor snarere kan motiveres til gode resultater ved at promovere de gode eksempler (som gulerod), end ved at straffe og kontrollere (hvilket lader til at have en demotiverende virkning). Hvad mener du?