Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukkeangst, en fobi der kan ramme os alle.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Kbh
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lukkeangst,  en fobi der kan ramme os alle.

Alle os der er enten arbejder med salg eller som selvstændige, har et behov for at få varer hen over disken og helst så mange som muligt.

Dog er der stadig mange selvstændige eller sælgere der oplever lukkeangstens grimme effekt.

Hvad er lukkeangst.

Lukkeangst er når man ikke kan finde ud af, hvornår i salgsfasen man skal slå til, eller er bange for at slå til eller synes det er ubehageligt eller pinligt.

Lukkeangst kan skyldes mange ting, både personlige eller professionelle og evt. ting man kunne mestre tidligere, men bare ikke  har gefyhl med mere.  Det er helt naturligt, og stort set alle skal igennem sådanne perioder.

Du har lukkeangst eller tendens til det, hvis du kan nikke genkendende til nogle af nedestående punkter.

1. Man har svært ved at læse kundens købs signaler.
  2. Angsten for ikke at slå til i salget.
  3. Angsten for at fejle i salget.
  4. Man synes man fornemmer kunden siger: Nej - Jeg vil Ikke have det – ingen interesse. Uden kunden virkelig har sagt det.
  5. Så istedet for at udsætte dig og kunden for den ubehagelige situation vælger du ikke at spørge til ordren.
  6. Det er pinligt at bede et andet menneske om penge, jeg vil ikke være (Sælger –Helge) agtig.

Så hvad kan du så gøre for at komme af med din lukkeangst:

Hvis du er selvstændig, så spørg lige dig selv om hvorfor du lavede dit firma/produkt. Det er vel fordi du selv syntes, det var en super ide/produkt som verdenen bare ikke kunne leve uden.

Den begejstring du har for dit eget produkt bliver du nød til at formidle til dine kunder.

Når jeg underviser mine sælger, så beder jeg dem bla. om at anbefale den bedste film de har set, dernæst den dårligste, hvorefter de skal mærke forskelen i begejstringen og tonen i deres krop og stemme. Dernæst skal de lagre den følelse, og grave den frem ved næste salg. ( Det virker)  Begejstringen kan og skal være med til at få dig i gang – eller i gang igen.

Du kender det selv – husk tilbage på de fester du har været til, vi har alle prøvet at sidde ved siden af verdens meste kedelige og selvudslettende person og så også det helt modsatte – energi bundtet der bare kørte derud af med 200 i timen.  Prøv at mærke efter – den ene drænede dig faktisk for energi, og den anden fyldte dig – ikke sandt ?  Sådan er det også med sælgere, Det er først og fremmest deres energi og udstråling kunderne køber og dernæst produktet.  Hvis kunden synes du er en nar, kan du næsten have verdens bedste produkt, men han køber det ikke.

Jeg læste fornyligt i en Amerikansk undersøgelse at 71% af kunderne købte på grunde af, de kunne lide – respekterede, og troede på sælgeren.

Købs signaler:

Hvis du skulle være i tvivl, så er der her lidt hints til at du har gjort din kunde interesseret hvis han spørger om følgende:

Rabat

Pris

Kvalitet

Om du kan sende noget på skrift

Om et uddybende møde

SÅ kan der evt. hugges til her.

HUSK: 

Lukkeangst kan oftest kurreres, men ikke for enhver pris.

De fleste bryder sig ikke om at blive solgt til, men derimod elsker de fleste at KØBE J

Frembring den stemning at det er dig der rådgiver og kunden der er i kontrol og kunden der køber.

Hvis du sidder derude og har brug for lidt sparring omkring dit salg, så pm mig endelig, det kan jo være jeg kan hjælpe dig.

Mvh

Tim

Fra Horsens
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 280
Fra  Marketing analytiker, Lars Grove Mortensen Skrevet kl. 23:45

Hej Tim

Super godt indlæg, tak for det. Hvis jeg havde haft muligheden, havde jeg givet dig 5 stjerner (men man skal vist ha været her 3 mdr for at kunne uddele stjerner).

Har du i øvrigt tænkt over, hvorvidt du bedst "styrer" dine sælgere i den rigtige retning ved at straffe dem for fejl eller ved at rose og promovere de gode eksempler? Jeg skrev i går dette indlæg om netop dét emne og kunne godt tænke mig at få især salgslederes kommentarer til mine pointer: http://www.amino.dk/forums/t/126401.aspx

Personligt tror jeg på, at sælgere er konkurrencemennesker af natur - og at der derfor snarere kan motiveres til gode resultater ved at promovere de gode eksempler (som gulerod), end ved at straffe og kontrollere (hvilket lader til at have en demotiverende virkning). Hvad mener du?

// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker

Fra Slagelse
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 00:17

Hej Tim!

Alletiders indlæg, jeg håber at der er flere der læser det da der er nogle rigtigt gode hints at hente.

Hvis jeg skulle kommentere noget ville det være at jeg har erfaring med at "Kan du sende noget på skrift" oftest bliver brugt som en undskyldning for at komme af med sælgeren.

Hvilket selvfølgelig ligger op til: Har du nogle ting man skal være opmærksom på, som betyder at kunden bare ønsker at slippe af med dig?

Men ellers super godt! Big Smile

Mvh. Jens

www.heldaldesign.dk - Industrielt Design, Produktudvikling og andre kreative service ydelser!

Fra hillerød
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 42
Fra  JR-Anlæg Skrevet kl. 10:40

rigtig godt indlæg....

en lille kommentar til det med at få det på skrift..

jeg køber ALDRIG noget i telefonen uden at jeg har fået noget på skrift som jeg i ro og mag kan sidde og kigge på når jeg har tid..

og hvis en sælger ikke kan sende noget på skrift til mig, ja så sælger han ikke noget til mig

JR-Anlæg

Fra Kbh
Tilmeldt 25. May 11
Skrevet kl. 08:35

Mange tak for de gode rating.

@Lars jeg har kommenteret på dit indlæg.

@ Jens, i min branche sælger man stort set ikke noget uden først at have sendt noget på skrift.

Tim

Fra Slagelse
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 10:16

Ok, det kommer an på branche!

Men som jeg skrev er det min erfaring at jeg SKAL have et face to face møde med en ny kunde før at jeg kan sælge dem noget.

Det jeg ville frem til er, igen min erfaring, at man ikke bare skal sende dem noget og så sætte sig ned og krydse fingre. Det er bare ikke nok! Hvis jeg skal have et salg hjem skal jeg helst have dem tilbage i telefonen 2 dage efter jeg har sendt noget på skrift, og så skal jeg sigte efter et møde Smile

Altså hvis man er ny sælger skal man ikke bare sende en masse ting ud, og så klappe sig selv på skulderen fordi man har lavet et godt stykke arbejde. Ring til dem igen et par dage senere og få enten en afsluttet handel eller et møde! Smile

www.heldaldesign.dk - Industrielt Design, Produktudvikling og andre kreative service ydelser!

Fra Kbh
Tilmeldt 25. May 11
Skrevet kl. 11:11

Hej Heldal,

Du har fuldkommen ret, mange argumenter og begrundelser varierer fra branche til branche.

Mvh

Tim

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)