Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

LP - Det nye hit??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Faldt over et par kasser fyldt med gamle LP plader i min mors garage her sidst og det fik mig til at tænke på om der kunne være et marked for dette hvis man nu valgte at spille dem over på cder for kunder med LP plader.

I det tilfælde kunne jeg også godt tænke mig at vide om der er nogle bestemte regler jeg skal forholde mig til og om det overhoved er lovligt.

Håber at der bare er et par stykker der ligger inde med gode ideer og viden på dette område.

//Kasper

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 21:40

Hej Kasper.

Jeg er ikke helt med på, hvad tanken bag det her med at "spille LP'er over på CD'er" går ud på. Stort set alle gamle udgivelser fra vinyl-pladernes storhedstid kan i dag købes på CD! Så jeg tror ikke så meget på lige netop denne service.

Hvis du derimod lavede et website med salg af såvel brugte som nye vinyl-plader, så har du højst sandsynligt fat i noget. Sagen er nemlig den, at vinyl har fået et comeback af imponerende dimensioner. For et par år siden begyndte pladeselskaberne igen at udsende stort set alle deres udgivelser på vinyl, både gamle/klassiske albums og helt nye albums.

Jeg er selv total musiknørd og kan fortælle dig, at man i Fona 2000 her i København har lavet en super-cool vinyl-afdeling med et rigtig flot/stort udvalg. Og noget af det interessante ved denne renæssance er, at når jeg står og kigger på vinyl i Fona 2000, så er jeg primært omgivet at unge mennesker i alderen 18-30 år (jeg er selv 42) :-).

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 11
Skrevet kl. 21:46

Hej Thomas.

Tak for svaret. Tja, min idé var måske ikke helt gennemtænkt og tænker at skulle jeg starte en webshop op med henblik på salg af vinyl skal jeg nok først have en større kapital og så de rigtige forbindelser for at få fat på de "nye" vinyler.

Hilsen Kasper

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 21:53

Kasper Nørbæk Jørgensen:

Hej Thomas.

Tak for svaret. Tja, min idé var måske ikke helt gennemtænkt og tænker at skulle jeg starte en webshop op med henblik på salg af vinyl skal jeg nok først have en større kapital og så de rigtige forbindelser for at få fat på de "nye" vinyler.

Hilsen Kasper

Du kan jo også bare starte "i det små" og fungere som en Affiliate-partner :-)

Amazon.uk, cduniverse og cdon.com udbyder alle vinyl-plader, og jeg er sikker på, at der er flere sider, der gør det samme. Se at komme i gang. Inden der er en anden, der kaster sig ud i dette projekt. For fanden, jeg er selv fristet til til at satse på denne niche! Wink

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 11
Skrevet kl. 22:07

Ja det var også en mulighed. Men har ingen kendskab til Affiliate. Så det skal lige læres først. :)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:09

Jeg er ikke helt med på, hvad tanken bag det her med at "spille LP'er over på CD'er" går ud på. Stort set alle gamle udgivelser fra vinyl-pladernes storhedstid kan i dag købes på CD! Så jeg tror ikke så meget på lige netop denne service.

Ja i remasterede versioner som er nytteløse i forhold til lyden på vinyl.

Men ellers er USB pladespillere jo faldet drastisk i pris, så mange kan få vinyllyden over på pc til overkommelig pirs, at kvaliteten sucks for feinschmeckere er så noget andet.

Det jeg dog har set nogle har succes med er, at de sælger vinyl versionen og samtidig en cd kopi af af denne, hvilket giver lidt ekstra på bundlinien.

Til gengæld kunne jeg sagtens se konceptet udført i forbindelse med salg af brugt vinyl, at man når man har købt sin brugte vinyl, kan gå hen i en boks og optage de numre man vil have på cd og så købe cd´en med de udvalte numre fra den de skiver man har købt.

Køb ren argan olie her

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 23:39

@Jan: Ingen tvivl om, at de senere års remasterede CD-versioner har vakt harme iblandt de gamle vinyl-"fanatikere". Jeg er ikke selv fanatisk ang. lyden, men jeg forstår dem alligevel godt - til dels i hvert fald.

Jeg forventer en langt bedre lyd end på de første/tidlige CD-udgivelser i 80'erne af gamle 60'er / 70'er-udgivelser. 90'ernes remasterede versioner var generelt ret gode, men sidenhen er det ligesom om, at pladeselskaberne bare skulle finde en fortsat "undskyldning" for at genudgive gamle albums igen og igen. I en sådan grad at musikken nu er blevet "forandret". Varmen er ikke, hvad den var. Musikken lyder nu lidt for "larmende" og "højlydt". Det organiske er lidt ødelagt.

Når det så er sagt, så er det ikke noget de yngre generationer, som er nysgerrige efter at lære de gamle klassikere at kende, vil bemærke. Det er nu engang, hvad det er.

Bortset fra det: At lyden på Cd'erne er nytteløs i forhold til vinyl-plader, er jo kun et endnu bedre argument for at "springe med på bølgen" :-) Det er i øvrigt ikke kun USB-pladespillere, der er billige. Pladespillere er i al almindelighed faktisk ret billige.

Og det cool ved mange af de nye vinyl-udgivelser er, at de også indeholder enten en CD-version eller en kode til en MP3-download! Yes

Dbh

Thomas

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 00:02

TT Tekstforfatter:
Når det så er sagt, så er det ikke noget de yngre generationer, som er nysgerrige efter at lære de gamle klassikere at kende, vil bemærke. Det er nu engang, hvad det er.

Ja og det er ekstremt beklageligt, men et "produkt" af udviklingen. De unge i dag har stort set ingen chanche for at "lære" hvad rigtig lyd er (som vi så/hørte det i 70+80´erne).

En af mine rariteter som jeg stadig har er denne

&feature=related">

&feature=related

på vinyl, og den er ekstremt sjælden.

Jeg havde ligesom bl.a. Rachlin og andre ligesindede, en af de hæftigste soul, dico og R&B samlinger og af materielle ting er det absolut det eneste jeg stadig begræder at have solgt, jeg kan aldrig få den samling igen (damn ekskonen).

Købte også massivt op da DR solgte ud af alle deres vinyldubletter og det var jo rent guf og ekstremt velholdte eksemplarer.

Vinyl rulez hehe

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 00:05

Køb ren argan olie her

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 00:28

Entrepreneur - Jan:

TT Tekstforfatter:

Ja og det er ekstremt beklageligt, men et "produkt" af udviklingen. De unge i dag har stort set ingen chanche for at "lære" hvad rigtig lyd er (som vi så/hørte det i 70+80´erne).

En af mine rariteter som jeg stadig har er denne

&feature=related">
&feature=related

på vinyl, og den er ekstremt sjælden.

Jeg havde ligesom bl.a. Rachlin og andre ligesindede, en af de hæftigste soul, dico og R&B samlinger og af materielle ting er det absolut det eneste jeg stadig begræder at have solgt, jeg kan aldrig få den samling igen (damn ekskonen).

Købte også massivt op da DR solgte ud af alle deres vinyldubletter og det var jo rent guf og ekstremt velholdte eksemplarer.

Vinyl rulez hehe

Suk! Du har så ret! Jeg ved godt, det får os til at lyde som nogle "gamle fjolser" :-), men det står simpelthen ikke åbent til diskussion: MP3 downloads er og bliver ekstremt flade og svage i lyden i forhold til vinyl! Der er ganske enkelt bare ikke de samme nuancer!

Jeg var i øvrigt den første i min omgangskreds, der - i 1987 - købte en CD-spiller, fordi jeg var træt af at skulle købe mine favorít-vinylplader igen og igen og igen. Hvem skulle have troet, at jeg ville begynde at købe vinyl-plader igen i 2010? Bestemt ikke mig! Well, jeg gør det med glæde! Elsker den varme lyd. Den dag i dag elsker jeg selv "de små-knasende lyde!" i takt med, at vinylen bliver mere slidt. Dog er det fedt, at vore tiders vinyl er mere solid og langtidsholdbar end dengang. I dag er de fleste vinyl-udgivelser tykkere: 180-200 gram sammenlignet med 120-140-160 gram dengang i 70'erne og 80'erne!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)