Er der nogen her der kender til digital behandling af lyd? Jeg har snakket med en mulig kunde om at han har et problem med for meget støj på en video konference. Det er et specielt udviklet system de bruger, og der er allerede forskellige filtre til at fjerne audiel og visuel støj.
Jeg har selv for mange år siden beskæftiget mig med genkendelse af mønstre via neurale netværk og kunstig intelligens(AI) og mener at det burde kunne lade sig gøre at lave sådan et system til at fjerne støj fra en lydtransmission.
Er der nogen herinde der har forstand på det emne, eller kender nogen der ved noget? :-)
Fortsat god aften. (øhh... er der noget med noget fodfold i aften? )
Det er ikke 100% skudsikker metode, men normalt funker det ved at man isolerer støjen og kører noget "phase inversion" på dyret (diverse EQs har dette).
Idéen er at en "omvendt" waveform (lyden) oven i den oprindelige lyd annullerer lyden helt.
Det er lidt teknisk at skrive på et par linier, men prøv evt. at google "noise removal phase inversion" eller lign.
Hej Rasmus, Tak for dit svar. Jo jeg kender godt ideen om faseinvertering, jeg skal "bare" ha lavet et system der kan klare det realtime. Og så være sikker på at det kun er den uønskede støj der bliver inverteret! :-)
Hej Rasmus, Tak for dit svar. Jo jeg kender godt ideen om faseinvertering, jeg skal "bare" ha lavet et system der kan klare det realtime. Og så være sikker på at det kun er den uønskede støj der bliver inverteret! :-)
Uhash... ja det er straks værre. Det er generelt ret krævende at lave real time processing dels fordi koden skal være så super optimeret for at undgå latency og dels fordi det kræver en del cpu kraft.
Så her kan jeg desværre ikke hjælpe :).
Du kan evt. blive inspireret af eksisterende produkter (ved ikke helt om den gør det du ønsker):