Her er der tale om aftaleloven og markedsføringsloven
Hvis der ikke reklameres med med normalpris, tilbudspris, udsalg etc. men blot 'prisen' er det ikke noget problem, så er der tale om et dagsaktuelt tilbud.
Hvis en kunde acceptere tilbudet og bestiller varen til den lave pris, på trods af at varen ikke er på lager, så gælder aftaleloven.
Aftaleloven siger at en aftale skal overholdes, og derfor skal sælger levere varen til den lave pris.
Så hvis det blot er prisen der står ved varen så er det fuldt lovligt. Tænk på alle tankstationerne, de må også gerne skifte priser løbende - så er det op til kunden om de vil betale, og op til konkurrenterne om de vil sætte priserne op/ned.
mht. moralen, så går det vel et eller andet sted ud over dem selv hvis de presser 'citronen'
Der er mange andre i detailhandelen der gør noget lignende. Tænk på bauhaus der lover 112% prisgaranti på trods af at prisniveauet generelt er blandt de højeste i branchen, eller supermarkederne der har slagtilbud for at give et indtryk om generelt lave priser.
Så længe webshoppen ikke lyver eller i ond tro snyder kunderne synes jeg det er ok.
Hvis jeg havde købt en vare hos en webshop til 11.000 kr, og de dagen efter satte varen ned til 9.000 kr. vil jeg bruge min 14 dages returret og sende varen retur. evt. berette om min oplevelse til venner, kollegaer og diverse forums.
Da det går ud over virksomhedens image hvis de presser citronen for meget, så er det bestemt ikke en strategi jeg vil anbefale.
De enkelte paragraffer kender jeg ikke, jeg har min viden fra diverse vejledninger til lovene.