Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop trick: Skifter pris når varen er på lager/ikke på lager

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lagt mærke til (og også set andre steder) at en webshop (it/hjemme elektronik) laver følgende trick:

1 ) Når varen ikke er på lager, kan den ikke bestilles, og koster f.eks. 9.000 kr

2 ) Varen kommer på lager, stiger straks til 11.000

3 ) Varen bliver solgt, og er igen ikke på lager, prisen falder igen til 9.000 kr.

.... o.s.v.

Det er moralsk forkert, men er det også juridisk ulovligt? Og i så fald hvilken § ?

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 21:25

Hmm... Har egentlig aldrig tænkt over det før nu, men du har faktisk ret. Jeg har oplevet det et par gange også.

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:34

Du giver en kommende kunde et falsk indtryk af du generelt er billig på en række produkter, men når det kommer til stykket, så er det ikke gældende alligevel...

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 21:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mon ikke det har noget at gøre med at it butikker får trukket priserne ind i fx. edbpriser? Så hvis man ikke har varen på lager kan man jo lige så godt komme højst op på listen med den billigste pris.

Lige som med Google så trykker de fleste vel på butikken der er højest på listen. Og selv om varen ikke er på lager, kan det jo være at de vil vente eller køber noget andet.

Udfordringen er hvis man ikke blokerer for salget. Har kunden købt til 9.000 så skal man også leverer til denne pris.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 22:23

Rasmus Lindgren:

Udfordringen er hvis man ikke blokerer for salget. Har kunden købt til 9.000 så skal man også leverer til denne pris.

ja man kan jo lave et screenprint af prisen/varen og så sende en bestilling via email, og fortælle at man skal have leveret så snart den er på lager til den pris.

Så stopper den form for snyd nok snart.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 332
Skrevet kl. 22:36

Her er der tale om aftaleloven og markedsføringsloven

Hvis der ikke reklameres med med normalpris, tilbudspris, udsalg etc. men blot 'prisen' er det ikke noget problem, så er der tale om et dagsaktuelt tilbud.

Hvis en kunde acceptere tilbudet og bestiller varen til den lave pris, på trods af at varen ikke er på lager, så gælder aftaleloven.

Aftaleloven siger at en aftale skal overholdes, og derfor skal sælger levere varen til den lave pris.

Så hvis det blot er prisen der står ved varen så er det fuldt lovligt. Tænk på alle tankstationerne, de må også gerne skifte priser løbende - så er det op til kunden om de vil betale, og op til konkurrenterne om de vil sætte priserne op/ned.

mht. moralen, så går det vel et eller andet sted ud over dem selv hvis de presser 'citronen'

Der er mange andre i detailhandelen der gør noget lignende. Tænk på bauhaus der lover 112% prisgaranti på trods af at prisniveauet generelt er blandt de højeste i branchen, eller supermarkederne der har slagtilbud for at give et indtryk om generelt lave priser.

Så længe webshoppen ikke lyver eller i ond tro snyder kunderne synes jeg det er ok.

Hvis jeg havde købt en vare hos en webshop til 11.000 kr, og de dagen efter satte varen ned til 9.000 kr. vil jeg bruge min 14 dages returret og sende varen retur. evt. berette om min oplevelse til venner, kollegaer og diverse forums.

Da det går ud over virksomhedens image hvis de presser citronen for meget, så er det bestemt ikke en strategi jeg vil anbefale.

De enkelte paragraffer kender jeg ikke, jeg har min viden fra diverse vejledninger til lovene.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 09:10

Problemet er at det ikke umildbart er muligt at lave bestillingen når varen ikke er på lager.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 332
Skrevet kl. 20:29

Hvis det er tilfældet, vil jeg sige at det er vildledende, og dermed ikke lovligt.

Hvis de har et tilbud på siden skal de også sælge varen til den udbudte pris!. Hvis de sætter prisen ned og slår købsknappen fra når varen ikke er på lager, må det være fordi de vil 'snyde' kunderne til at tro de er billigst.

Lovligt eller ej, så er det noget fusk der koster troværdighed.

se mere her: http://www.ret-raad.dk/offices/glostrup/business/articles/article%20list/prismarkedsforing_gda_tfr.aspx

Jeg tror ikke der har været nogle sager og afgørelser med dette tema, men mon ikke det kommer en dag.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)