Konceptet har internationalt potentiale og er enormt omfattende.
Sagen er den, at jeg har utrolig mange tanker lige nu og vil gerne have lidt hjælp. Hvordan samler jeg mine tanker og ideer, og ydermere, hvor starter jeg? Grifler jeg mine tanker ned, udfærdiger jeg en forretningsplan hvor alt er beskrevet eller hvad?
Under antagelse af, at du ikke alene kan realisere din idé:
1) Lav et budget for din forretningside. Fx 4 år i kvartaler. Underskudet i starten er dit finansieringsbehov, som enten du, en bank eller en investor skal dække.
2) Lav en forretningsplan, som kort, præcist og overbevisende indrammer, ideen, produktet, markedet, kunder, konkurrenter, ressourcer, handlingsplan, etc.
3) Lav 10 slides, som præsenterer projektet på en overbevisende måde.
Når du har gjort det er du klar til at møde potentielle investorer, samarbejdspartnere, ansatte, mv.
Problemet er at det er et enormt omfattende koncept. Jeg vil ikke sige at jeg har "fundet guld" - men på den anden side så tror jeg at dette vil ændre på folks holdning til færden på sociale medier og personlig eksponering. Jeg ved godt at alle med en ny ide sidder og tænker, bare ingen stjæler denne helt fantastisk ide - men helt oprigtig, så er jeg bange for at denne ide bliver stjålet hvis jeg deler den med nogen jeg ikke stoler på.
Jeg udvikler konstant på konceptet og har helt enormt mange tanker omkring det, så jeg har brugt weekenden på at grifle mine tanker ned. Ikke i et pænt salgssprog, som hvis jeg skulle skrive til en investor, nej det er bare frit fra leveren og hvad jeg tænker. Men er det ikke også en mulighed - at forklare konceptet for en selv, for så derefter at smide det i en forretningsplan, der skaber nye overvejelser?
Først finder jeg det største stykke papir jeg kan + en stor spritpen. Derefter skrives de centrale ideer ned i stikordsform eller tegnes. Papiret hænges op på væggen. Derefter gør jeg det samme med de centrale temaer, udbygger dem og fortsætter indtil jeg føler at hovedet er tømt for ideer. Når hovedet er tømt forsøger jeg at finde sammenhænge og skabe overblik.
Jeg bruger også Evernote til at fastholde de ideer jeg får på farten. For det meste har jeg også en moleskin notesbog med mig. Organiseringen af mine ideer foregår altid off-line. Det er den eneste måde jeg kan skabe et overblik.
Når du så har fået alle dine ideer samlet, så skal du på meget få linjer kunne beskrive hvad din ide går ud på.
Det du skal have fokus på i forhold til en investor er din core business. Altså det som giver afkast og som forretningen kan videreudvikles fra. Når du skal kommunikerer det ud skal det være kort og præcist, samt det skal være tydeligt, hvor værdierne i forretningen lægger.