Hej, Jeg vil gerne starte en virksomhed, mens jeg er på SU, da jeg gerne vil arbejde ved siden af min skole. Jeg har også læst om dette, men er kommet lidt i tvivl om nogle ting. Måden jeg vil tjene ekstra penge på er: affiliate og hjemmesider. Ifølge skat må jeg tjene 6.980 kroner ved siden af min SU, hvis jeg har forstået det rigtigt: Jeg har endvidere læst mig til at hvis man skal starte en virksomhed ved siden af sin SU, så skal man starte et enkeltmandsfirma, og tilmelde sig VKO - virksomhedsskatteordningen. Men spørgsmålet er hvordan dette foregår, for jeg vil nok de første 5-6 måneder jo nok IKKE opnå at tjene over 6.980 kroner, med mindre jeg finder en guldåre - men som udgangspunkt går jeg efter de 3000-4000 kroner. Hvis jeg ikke kommer over de 6.980 kroner, behøves jeg så tilmelde mig virksomhedsskatteordningen? Eller skal dette først gøres når jeg overstiger dette beløb? En anden ting er: Behøver jeg virkelig en bogholder? Dette vil jo ødelægge min økonomi, eftersom de jo ikke kan fåes for pebernødder. Er det svært eller indviklet at klare dette selv? Er der andet jeg bør vide, eller andet i gerne vil råde/guide mig til. Jeg har brug for alt den hjælp jeg kan få. |
Hvad du må tjene uden om SU ved jeg ikke men det har du selv styr på som jeg forstår det
Derudover behøver man ikke melde sig til virksomhedsordningen. Den kan du læse om på nettet men man bestemmer hvert år når man selvangiver, om man vil skatte personligt, eller i virksomhedsordningen - som bare kan betyde lidt udskydelse af skat, hvis man ikke skal bruge overskuddet - og det virker ikke her og nu som det du behøver
Så er der spørgsmålet om du skal oprette en enkeltmandsvirksomhed, og det er ikke et krav. Du må godt fakturere uden at ha en virksomhed - MEN der er regler derimod når det kommer til moms - hvor der er en grænse på 50.000 kr i omsætning - inden du skal være moms registreret.
Du kan på virk.dk skaffe dig et SVR = en enkeltmandsvirksomhed og et momsnummer - så kan du fakturere med moms - og fratrække moms hvis det er ting der udelukkende har med virksomheden at gøre.
Det kan virker fornuftigt hvis du kommer i nærheden af de 50.000 p.a. Virksomhedsordning og momsregistrering med regnskab er naturligvis et vist ekstra besvær - som man ikke skal rode med, hvis man ikke skal omsætte ret meget.
Der er ikke krav om bogholder men krav om at der føres et godt regnskab som kræver en vis bogholder viden - men du må gerne gøre det selv helt som vil - bare du kan
Der findes folk der kan hjælpe med bogholderi for små penge - som kan gøre det via nettet - søg herinde under bogholder.
Der er heller ikke i den størrelsesorden krav om revisor - men det ændrer jo ikke ved, at det du afleverer til skat skal være korrekt
Sørg for at føre nøje regnskab med alt - bland overhovedet ikke privat og firma sammen i det du gør og regnskabsfører - hold moms separat - og hovedet koldt - og klø bare på
vh