Jeg er en ung iværksætter som for nyligt sad og brainstormede. Her kom jeg frem til en idé med stort potentielle. Idéen vil kræve en sammenligning af forskellige webshop's priser som videre skal bruges til at fremfinde nogle forslag til forbrugeren hvad angår valg af udbyder. Jeg tænker på noget i stil af EDBpriser.dk med et twist som ændrer hele idéen (Dette twist holder jeg for mig selv ;) ).
Spørgsmålet
Hvad jeg så vil spørge jer aminoer om er følgende:
Må man lovligt hente oplysninger om for eks. priser (som er hvad jeg ønsker i mit tilfælde) fra andre webshops? Hvis ja må man så videre bruge disse uden tilladelse til at opstille en oversigt/ et index over de enkelte virksomheders priser (som i mit tilfælde vil være diverse webshops)?
Jeg søger
Til sidst skal det siges at jeg søger en eller flere dygtig(e) webdesigner(e) eller programmør(e) som ønsker at opstarte en virksomhed med formål at implementere idéen jeg nævner ovenfor. Er du en af sidstnævnte og finder den lille bid af idéen interessant, så send mig en PB eller en mail på barkow15@gmail.com
ændrer hele idéen (Dette twist holder jeg for mig selv ;) ).
Du skal ikke forvente at folk kan hjælpe dig når du hellere vil lege hemmelig agent frem for at udvikle din ide.
Vær derudover opmærksom på at de webdesignere og programmører som du håber at få fat i også selv har et par hundrede ideer selv til "the net big thing" og chancen for at din ide er unik er bestemt ikke særlig stor, særligt når du tilsyneladende kun har kogt den op inde i dit eget hovede og ikke diskuteret den med nogen :-)
Haha ja hvad angår det første har du så sandelig ret. Men grunden til at jeg ikke ønsker at uddybe den videre er for frygten af at andre skulle "stjæle" idéen, da den forekommer let implementabel (hvis man kan sige det?) og derved hurtigt kunne vække interesse for andre.
Hvad angår det andet du nævner vil jeg lige sige med det samme at jeg selv på nuværende tidspunkt ikke vil kalde idéen for mulig inden for kategorien som du så fint kalder: "the net big thing". Det er ikke en idé i stil med Google, Facebook etc. heh men den har bestemt potentiale og jeg tror på at det ville/vil være muligt at tjene penge på den.
dertil skal det siges at idéens potentiale afhænger af mit egentlig spørgsmål skrevet i selve indlægget :). Så kan du svare på dette ville jeg være taknemlig.
Hvis priserne ligger på en hemmeside vil jeg mene de er offentlig tilgænglie og så er det vist frit for. Men hvorfor ikke bare få lokket shopsene med på ideen så de selv opdatere priserne og lignende? Det er fx. den måde edbpriser gør det... :-)
Ja det er fuld lovligt at hente oplysninger fra siden, så længe du kun tager de oplysninger som den almindelig brugere også kan se så er det intet i vejen for det.
Men som en anden bruger også nævner, så ville jeg også arbejde i at få webshopsne til selv at indskrive om opdaterer der prisen. Det gælder for dig i sådan et projekt om at være rationel da du umuligt kan holde øje med og opdaterer priser for de mange websops der findes den dag idag, og som hele tiden skyder op. Så hjælp dig selv om din idé ved at tænke kreativt og rationelt.
Nu skal du jo stadig huske på at der er copyright på _alt_ indhold, det gælder også priser og varebeskrivelser, så med midre du har fået explicit tilladelse til at hente det du vil hente så er det faktisk forbudt.
Nu skal du jo stadig huske på at der er copyright på _alt_ indhold, det gælder også priser og varebeskrivelser, så med midre du har fået explicit tilladelse til at hente det du vil hente så er det faktisk forbudt.
Så hvis jeg har en blog fx og opretter et indlæg hvor jeg skriver at sutsko i lyserød lige nu kan købes hos jysk for 99 kr, så har jeg brudt copyright loven?
Så hvis jeg har en blog fx og opretter et indlæg hvor jeg skriver at sutsko i lyserød lige nu kan købes hos jysk for 99 kr, så har jeg brudt copyright loven?
Hvis teksten er kopieret fra Jysk's hjemmeside, ja!
Men hvis du selv fortolker den, dvs. gengiver den med egne ord er der ingen problemer. Jeg ville i situationen selv antage at det var okay at kopiere produktets navn, modelnummer og pris ... men under ingen omstændigheder varetekst og billede ... mén det er bestemt ikke noget jeg tør rådgive om :)
Mener Casper fra Ioos Internet har gang i noget ligende. Han har skrevet et indlæg tidligere, hvor han ville bygge en søgemaskine som google, der så kun henter priserne fra de forskellige webshops og viser dem som de forskellige prissammenligningssider.
Prøv at hiv fat i ham. Måske kan i finde ud af noget.
Han har tidligere kodet forskellige affiliatesider og solgt en andel, så han fik andre medindover, der kunne stå for opdatering mv.