Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af website

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. Jeg er meget grøn bag øerne her på Amino, så hvis jeg har skrevet denne i et forkert fora så hug venligst ikke hoved af mig :p

Jeg har i noget tid nu, gået med en ide til en hjemmeside. Som skal indeholde et forum, artikler og nogle reklamer. Og til dette projekt leder jeg efter nogle der kan hjælpe og har erfaring indenfor

hjemmeside design, HTML, CSS, PHP. En ven ledte mig til dette fora i håb om at nogle her måske vidste hvor man kan finde nogle der muligvis kunne hjælpe. Grunden til at jeg ikke går direkte til en professionel omkring hjemmeside design er at jeg ikke up-front har lad os sige 5-7.000kr til en hjemmeside. Jeg regner med at hjemmesiden inden for 6 måneder ville kunne tjene nogle penge hjem, fra reklamer. Og af de penge skulle der så betales for de timer der var lagt i designet af siden.

punkt to i alt dette er så, for at beskytte mig selv (min ide) og vedkommet jeg skulle arbejde sammen med (hvis der er nogle) ved en kontrakt. Der skulle sikre begge parter, så godt som nu kan lade sig gøre. Men kan det betale sig?hvad skal man vide? hvad skal man være opmærksom på? skal en advokat kikke det igennem? og er der en standard kontrakt? 

Håber nogle kan lede mig på rette vej.
Tak på forhånd.
Mvh 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Bare lige for at skære det ud i pap:

Du forventer at en programmør skal bruge sin tid på at bygge websitet til dig. Du har ingen penge at betale arbejdet med, men du håber at hvis din idé holder vand så får du råd til at betale det du allerede har købt og bestilt?

Hvis det er korrekt så synes jeg du skal overveje følgende:

- Ville du selv arbejde gratis uden at vide om du fik penge for dit arbejde, når du kunne bruge den samme tid på andet arbejde der giver dig penge med garanti?

- Hvad vil du selv gøre hvis du lavede et stykke arbejde for en anden, som så ikke kan betale for det, men du alligevel skal betale husleje, mad m.v. i den tid du laver arbejdet for ham der ikke kan betale.

Sidst men ikke mindst, læs venligst:

http://blog.wilshipley.com/2011/04/success-and-farming-vs-mining.html

Jeg citerer:

"What’s upsetting is the number of people who have come to me with the idea of becoming miners: “I know nothing about software, but I can see there’s gold in them thar’ hills, and so I want to start up a company and make my million dollars! I’ve got an idea and everything, just tell me what magic incantation you did to get rich and I’ll be on my way.”

This doesn’t work. Your idea sucks. No, I’m not calling you stupid — my idea sucks, too. All ideas suck, because they are just ideas. They’re worth nothing.

My success is because I worked to make the idea real. A lot. All my life. Starting when I was 12, I learned to program, and I’ve programmed every spare moment since. I didn’t become a millionaire until I’d worked at it foreighteen years. There was no genius idea I had. I just kept working, hating what I did before, and working some more to make it better."

Sagt på en anden måde: Hvis du ikke har pengene nu og ikke selv kan kode det, så må du enten finde en måde at finde pengene på som du er god til (gå med aviser, stå i kiosk, gøre rent ... osv) så du kan betale med det samme, eller selv lære at programmerer. Der er ingen der vil tage en efterbetalingsrisiko baseret på en idé fordi idéer er absolut ingenting værd, det er udførelsen af dem der gør dem til gode idéer.

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Drenriza 

Først og fremmest velkommen til Amino :)

5-7000 kroner er ikke mange penge hvis du vil have en side med forum, artikel system, samt et fornuftigt ad-system. Så kan ikke helt se hvad du havde forventet at skulle betale for en igennem Amino?

Derudover skal du være opmærksom på at du både domæne og host koster penge fra start af og hvis du slet ikke har noget at skyde i dit projekt?, hvem skal så betale dette beløb. Måske "og kun måske" kan du finde en som rent faktisk vil ligge timer i dit projekt, på trods af at du kun "Måske" kan betale vedkommende om 6 måneder, men skal han også ligge penge til host og domæne?

Så snakkede du lidt om en advokat skal indover, men hvis du ikke har penge til en hjemmeside, hvordan får du så råd til en advokat?

Synes det er godt at høre at der er nye ildsjæle derude som vil starte nye projekter op, det er den innovation der skal give Danmark gevinst i fremtiden, men du skal virkelig ville det og være klar til at det både koster penge, men også sved og tåre at skabe en økonomisk fornuftig forretning på nettet.

Hvis økonomien er lav, så sæt dig ned og lær hvordan du kan lave en hjemmeside selv. F.eks. ved at bruge Wordpress eller Joomla

Held og lykke med projektet

Mobilabonnement og aviser - #retrostil 

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,3 stjerner givet af 4 person

Hej Oscar. Jeg må nok sige at jeg ikke rigtig forstår folk som bliver snerpet, når man skriver et indlæg som jeg åbenbart gør. Havde jeg regnet med en 7-10.000kr hjemmeside? nej. Hvem siger det skulle være så meget, man kan starte ud med meget mindre og bygge videre. Men det overvejer du jo ikke, men glasset er åbenbart halv tomt og ikke halv fuldt fra start af i dine øjne.

Som svar på dit spørgsmål, om jeg selv ville arbejde "gratis" på en ide. Nu har du ikke hørt iden så den vurdering føler jeg ikke selv du kan tage, hvor vidt den er god eller ej. Men hvis jeg selv følte nogen havde en god ide og havde en plan med det kunne jeg sagtens finde på det uden problemer. Og jo vist jeg har også selv udgifter.

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lasse.

Nej helt rigtigt 5-7.000kr er formentlig ikke så mange penge for det du snakker om. Samtidig sagde jeg ikke jeg havde 0kr til projektet, jeg sagde jeg ikke havde 5-7.000kr til en hjemmeside, og kun hjemmeside. Du nævner også advokaten. Jeg siger ikke en advokat SKAL indover jeg spørger om en advokat SKULLE indover.

Og jo det kan godt være det tegner til jeg selv skal lave arbejdet, det er der ikke at gøre så meget ved. Man kan komme langt med basic HTML og wordpress plugins med noget C# i siden. Så er det bare sådan det er. Men jo det første svar er mere eller mindre ren provokation, og kan ikke rigtig se nogle løsninger i de to posts på tråden indtil videre. Der spørges heller ikke om yderlige info, det er bare konklusioner på halve informationer og undgår de andre spøgrsmål.

Fra Helsingør
Tilmeldt 18. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel altid spændende at høre muligheder før man vender dem ryggen ... :-)

Men tør du også dele din ide ..?

Og hvis du ikke tør det så skal du alligevel lave det selv !

MVH

Peter Kongsted

peterkongsted@gmail.com

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Drenriza:

Hej Lasse.

Nej helt rigtigt 5-7.000kr er formentlig ikke så mange penge for det du snakker om. Samtidig sagde jeg ikke jeg havde 0kr til projektet, jeg sagde jeg ikke havde 5-7.000kr til en hjemmeside, og kun hjemmeside. Du nævner også advokaten. Jeg siger ikke en advokat SKAL indover jeg spørger om en advokat SKULLE indover.

Og jo det kan godt være det tegner til jeg selv skal lave arbejdet, det er der ikke at gøre så meget ved. Man kan komme langt med basic HTML og wordpress plugins med noget C# i siden. Så er det bare sådan det er. Men jo det første svar er mere eller mindre ren provokation, og kan ikke rigtig se nogle løsninger i de to posts på tråden indtil videre. Der spørges heller ikke om yderlige info, det er bare konklusioner på halve informationer og undgår de andre spøgrsmål.

Hej igen,

Nu var det ikke for at skabe provokation at jeg stillede kritiske problemstillinger, men mere for at finde mere frem til hvad du søger for at kunne hjælpe dig bedre og høre hvor meget du rent faktisk har styr på eller om du regner med at det hele falder ned i hænderne på dig. Synes ikke din trådstart var informativ nok til at kunne se hvad du rent faktisk søgte, så derfor overstående. 

Når det så er sagt, så synes jeg du skal starte op med en almindelig wordpress indstallation, tilføje et forum og så tilmelde dig forskellige affiliate networks. Så har du dine 3 punkter opfyldt. Begynd at tilføje indhold og få besøgende, så går de 6 måneder hurtigt og kan herefter gå ud og betale de 5-7000 kroner til en professionel, for der har du jo så pengene og ikke et "måske" beløb i fremtiden.

Har du problemer med hvordan du lige skal bære dig ad, så følg med her på Amino et stykke tid og læs gamle tråde, der ligger mange gode tilbud på WP for under 500 kroner. 

Fortæl lidt mere om hvad du forventer siden skal kunne, om du overvejer CMS systemer eller hvorledes, har du lavet et forretningsplan?, et budget?, er du CVR-registreret eller tage du den privat fra start af?, hvad forventer du at en webmand skal få ud af at investere tid i din ide?, afkast?, osv.

Du kan godt skrive en mere uddybende beskrivelse af dit indlæg, uden at komme ind på den konkrete ide. Så er der mange flere som vil hjælpe dig på en positiv måde :)

Mobilabonnement og aviser - #retrostil 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Drenriza,

Drenriza:
Hej Oscar. Jeg må nok sige at jeg ikke rigtig forstår folk som bliver snerpet, når man skriver et indlæg som jeg åbenbart gør. Havde jeg regnet med en 7-10.000kr hjemmeside? nej. Hvem siger det skulle være så meget, man kan starte ud med meget mindre og bygge videre. Men det overvejer du jo ikke, men glasset er åbenbart halv tomt og ikke halv fuldt fra start af i dine øjne.

Nu har jeg efterhånden været i det her game siden 1995, og det er bemærkelsesværdig hvor ofte folk der skal have lavet noget og ikke sidder med erfaringerne mener de er i stand til at fortælle dem der skal eller kan lave det de søger, at "det da ikke kan være så dyrt", "tage så lang tid", "bare lige er" osv.

Det er min opfattelse at når man har brug for at købe en service så gør man det fordi man ikke selv er ekspert og derfor ikke selv er i stand til at vurdere omfanget af arbejdet i sin helhed. Det er defor man søger en der kan og har erfaringerne.

Du vil blive overrasket over hvor lidt du får for 10.000 kr hvis du skulle betale en reel pris og professionel håndværker for sit arbejde. Det er ikke fordi de fleste håndværkere (webdesigner og programører inklusiv) er specielt grådige, men det koster rent faktisk en del at køre en virksomhed, ud over bare en lønning.

Når du beder en person om at arbejde billigt/gratis for dig, så skal vedkommende være i stand til at betale regninger til kontor, sociale ydelser, feriepenge, forsikring, afsætte penge  til sikring ved eventuel sygdom samt indkøb udstyr, maskiner og andet nødvendigt produktionsmaterial. Det skal også betales selvom der ikke kommer penge ind lige nu og her. Man kan ikke bare udsætte de regninger til den dag der er penge på kontoen.

Det kan godt være at det er din opfattelse at Amino er en række amatører der ligger og "leger" firma i deres fritid og derfor ikke er rigtig professionelle mennesker, der lever af deres håndværk og deres kunnen, og du derfor tror at prisen er anderledes end i "den virkelige verden". Det er dog ikke tilfældet. Folk på Amino er særdeles professionelle, mange har satset deres levebrød, deres hus, og deres familiers fremtid på spil for at de kan tjene penge på deres eget firma i stedet for at arbejde under andre. Så at forvente at prisen skulle være anderledes end ved "professionelle" bare fordi man spørger på Amino er faktisk lidt at fornærme de folk der læser med herinde og som kæmper hver dag med at starte deres virksomhed op og få den til at løbe rundt. Ikke just den bedste måde at starte en dialog på. :-)

Det kan godt være du synes det er en negativ holdning og det skal du være i din fulde ret til at pådutte mig, men hvis du reelt set interesserer dig for virksomhedsdrift, er interesseret i at starte din egen virksomhed og gøre det til din levevej (det er trods alt det som det her forum handler om), så vil jeg klart anbefale dig at tale lidt med folk der har prøvet det før, for så vil du nok opdage at de fleste har været igennem den fase du er på vej igennem lige nu. Nemlig troen på at man da bare lige kan få lavet noget og så er man i gang, så kommer der penge ind og så kan man betale sine regninger bagud, og når virkeligheden så rammer, så bliver fårerne skilt fra bukkene og de færste overlever det første års tid. Det vanskelige er ikke at få idéen, det vanskelige er at føre den ud i livet. Især hvis man ikke selv har nogen forudsætninger for at gøre tingene selv.

Det var faktisk derfor jeg henviste dig til den artikel som jeg gjorde, da den beskriver netop det du er i gang med ganske godt. Du har fået en idé og nu skal du baaaare lige have en eller anden til at lave den for dig, fordi det der programmering og website ting kan da ikke være så svært. Og nej det er det heller ikke. I hvert tilfælde ikke hvis man ikke selv ved noget om hvilke udfordringer der kan være med det. Så er det ca. lige så svært som at bygge en bro, flyve til månen eller løbe et marathon. En udefinérbar størrelse som andre har gjort før og så kan det jo ikke være noget der tager lang tid, og det kunne man da sagtens selv gøre... hvis man altså lige havde tid og gad.

Du glemmer tilsyneladende at den person du spørger efter formodentlig har brugt årevis på at sætte sig ind i teknikken i forvejen, og lært sig selv et håndværk som der stort set ikke findes en brugbar uddannelse i og derfor heller ikke en SU berettiget model der gør det muligt at få hjælp mens man dygtiggører sig. Det er mere eller mindre noget man er tvunget til i sin fritid ved siden af et andet arbejde. Det er erfaringen og viden du får til rådighed når du hyrer en dygtig webhåndværker, så du slipper for at blive udsat for de sammen fejl og besværligheder som han eller hun tidligere har lært at undgå. Ganske ligesom når man bygger et hus, en bro eller noget helt andet.

Nogen af de skjulte discipliner som du sikkert ikke tænker over, men som er en naturlig del i ethvert webbaseret firma-projekt er f.eks.:

- Optimering af hastighed på backend og frontend
- Skalering af websitet/forum hvis det bliver en success (er det ikke planlagt på forhånd risikerer man at skulle starte helt forfra i det øjeblik det viser sig at den eksisterende software arkitektur ikke er god nok)
- Datasikkerhed
- Backup strategi
- Restore strategi
- Lokalisering (håndtering af flere sprog, hvis ambitionerne er stører end bare danmark) 

At blive middelgod til bare et par af de discipliner, kræver åndsvagt meget indsigt i endnu flere sub-discipliner (webservere, klient-kode, browsere, netværksforbindelser, hardware osv) og tekniske værktøjer, research, trial'n'error, release-disciplin, kildekodehåndtering og investering af utrolig meget tid, da hele markedet stort set ændrer sig en gang om året hvor der er kommet ny teknologi man skal sætte sig ind i og forstå og vurdere i forhold til sidste års teknologi osv.

Det er basalt set den viden du beder om at få "billigt/gratis", fordi du ikke selv gider sætte dig ind i det og at det da ikke kan være så svært.

Drenriza:
Som svar på dit spørgsmål, om jeg selv ville arbejde "gratis" på en ide. Nu har du ikke hørt iden så den vurdering føler jeg ikke selv du kan tage, hvor vidt den er god eller ej. Men hvis jeg selv følte nogen havde en god ide og havde en plan med det kunne jeg sagtens finde på det uden problemer. Og jo vist jeg har også selv udgifter.

Jeg tvivler ikke på at du tror på din idé. Problemet er bare (som de fleste med lidt idé og erhvervserfaring højst sansynlig også vil fortælle dig) at idéer generelt ingenting er værd. Det er udførelsen af dem der giver penge og hvis du ikke selv er i stand til at udføre din idé 100% selv, så falder den i værdi fordi du er afhængig af andres vilje til at støtte din idé.

Er den eneste måde du kan få eksekveret din idé på ved at være afhængig af andres almisser eller arbejdskredit, så er idéen fundamentalt værdiløs da du ikke selv er herre over hvorvidt idéen bliver virkeliggjort eller ej og der dermed kommer penge i kassen.

Der skal da nok være en eller anden studerende eller hjemmeboende gut der kunne se det sjove i at hjælpe dig lidt med at sætte et PHPBB forum eller lignende op for dig i sin fritid, men det er en temmelig uforsvarlig måde at starte en virksomhed på hvis infrastrukturen til virksomheden er afhængig af en eller anden skoledrengs tid til at hjælpe dig hvis du løber ind i problemer.

Det er sikkert også muligt at finde en webdesigner/udvikler der indledningsvist mener at det kan vedkommen godt lige bruge et par timer på for 500 kr eller lignende fordi så er der til en tur i byen. Men igen hvad gør du så når problemerne opstår og du ikke har tjent penge nok endnu til at betale for at afhjælpe dem?

Af personlig erfaring med folk i branchen ved jeg også at der er en direkte sammenhæng mellem hvor meget kunden betaler og hvor hurtigt, og detaljeorienteret en webudvikler gider at være. Primært fordi kunden alligevel ikke forstår om han/hun får en moris mini eller en BMW-lastbil, så der er ingen grund til at sikre sig mod drift-problemer på forhånd hvis betalingen alligevel ikke dækker det. Så kan man lige så godt tage 2000 i timen for at fejlsøge det lørdag aften når lortet alligevel er gået ned og kunden er panisk villig til at gøre hvad som helst. Lyder det som svindel? Sådan foregår det i de fleste brancher, både bevidst, men også ubevidst.

Går du ned af den vej så ender du formodentlig lige som alle de andre håbløse små projekter med en idémand der  sidder tilbage med frustration over at du ikke kan gøre noget selv og din "webmaster" er fløjtende ligeglad med at lave noget for dig fordi han/hun har mistet tålmodigheden med at du konstant fortæller at i baaare lige skal lave en ny funktion og så kommer der penge i kassen, eller det tager baare lige 2 måneder mere og så får han sine "millioner".

Jeg får efterhånden 1-2 henvendelser om måneden fra folk der er havnet i den situation, og jeg er ikke engang freelancer der sælger den slags services. Jeg bliver bare spurgt fordi jeg jo "ved noget om det der internet". Som regel siger jeg nej fordi projektet i forvejen bærer præg af at være en dødsejler når ophavsmanden ikke engang har overvejet problemstilling ved drift, men kun udvikling. Vores firma er sågar holdt op med at lave konsulentarbejde i den kategori (websites og nybegynderprojekter) fordi de fleste folk naivt tror at man som virksomhed med specialviden kan overleve 6 måneder på 2 flasker rødvin og et rabatkort til en pizza hos Dominos og samtidig levere en professionel service med 24 timers support, hvor man da lige ringer på folks private mobil kl 19 en fredag aften for at spørge om hvordan man skifte farve på en overskrift eller lignende, der sagtens kan vente til normal arbejdstid.

Det er ikke fordi jeg ikke tror at der er en chance for at netop du sidder med den nye Skype eller et eller andet fantastisk, jeg forsøger bare at advare dig imod at gøre den samme fejl som 100'vis af folk herinde gør hele tiden og som i de værste tilfælde ender tragisk med gæld og i de fleste tilfælder ender i frustration, vrede, og fornærmelser, samt mistet lyst til at prøve igen fordi det gik galt første gang, primært fordi de troede at de kunne bygge noget til 1000 kr, som alle andre virksomheder betaler 100.000'vis af kroner for når alle udgifter er lagt sammen.

Så kan du kalde mig en gammel prut der ikke ved hvordan den moderne økonomi og verden virker m.v. og det skal du være velkommen til. Men overvej måske om der kunne være noget sandhed i det når det kommer fra en som rent faktisk har arbejdet som designer og programmør på små 50-60 projekter af den type som du nævner igennem de sidste 16 år og sjovt nok er absolut ingen af dem nogensinde blevet til noget der var i stand til at betale mig for den tid jeg lagde i det. Så kan jeg jo så selvfølgelig bare have været uheldig, eller enormt usympatisk ;-)

Tilmeldt 21. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er løsninger derude for folk som dig der gerne vil lave deres eget forum/social Network. Hvis du lave en lille hurtig søgning vil du finde det.

Glem alt om at få en dansk udvikler til at arbejde for den pris. Totalt urealistisk. Det er endda i den lave ende for asiatiske udviklere.

Du kan skrive til mig hvis du gerne vil snakke om projektet. Det kan være at man kan scope projektet på en måde så den er til at lave på kort tid.

Mvh

Romel Amineh

www.designstate.dk

1902 Frederiksberg C

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Oscar Eg Gensmann:
Nu har jeg efterhånden været i det her game siden 1995

10 stjerner til Oscar for det indlæg StarStarStarStarStarStarStarStarStarStar

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)