Hey Amino'er. Jeg er i skrivende stund lige kommet hjem fra første dag på Solution Camp på handelsskolen og har fået til opgave at komme med forslag til Frederikssund Erhverv om hvordan Frederikssund igen kan blive en attraktiv handelsby. Det er min vurdering at løsningen ligger i at lokke iværksættere til byen og derfra bygge et grundlag for den fremtidige handel i byen. Så mit spørgsmål til jer Amino'er er: Hvad er attraktivt som iværksætter? Hvad skulle en kommune kunne tilbyde for at lokke jer til byen? Lidt baggrundsviden til de interesserede: Frederikssund var i starten 00'erne til og med 2007 i høj vækst og man besluttede at anlægge et shopping center. Da krisen ramte var byggeriet allerede gået igang og man kunne derfor ikke bare trække planerne tilbage. "Sillerbroen" åbnede i 2010 og man inviterede mange af de eksisterende butikker i Frederikssund indenfor under gunstige lejeaftaler, dette efterlod vores ellers nydelige gågade næsten tom. Og nu står vi i 2011 og gågaden bliver ved med at være fuld af "til leje" skilte. Hilsen Gustav. |
Problemet med Frederikssund er at det ligger så forbandet langt væk. At skulle tage H-toget fra København hele vejen til FrSund spiller simpelthen bare ikke. Man kan også spørge sig selv - hvorfor skulle man gøre det? Ethvert center kan konkurrere med Sillebroen og Frederikssund gågade, som ikke er særligt imponerende. Der er ingen unikke butikker.
Jeg synes det er svært at finde en løsning. Det kunne måske dække lokalområdet, problemet er bare at både Egedalcentret i Stenløse og det nye center ved Gl. Toftegaard station fuldstændig ødelægger ideen i at få "lokalområdet med".
Personligt har jeg boet I Ølstykke noget tid, og har kun været i Sillebroen en gang.
Hvad skulle der til før at Frederikssund kunne blive populært?
- Butikker som ikke er alle steder. Nej, endnu en ligegyldig tøjbutik er nok ikke løsningen. Jeg tror mere på at fokusere på hobby-butikker. Cykelbutikker, model-legetøj osv.
- Flere aktiviteter i Frederikssund. Lige nu er der intet at lave. En elendig biograf og et nedlagt diskotek - der er absolut ingen grund til at jeg skulle besøge byen.
- Bedre transport til Skibby/o.lin. Hele området derudaf har en elendig transport, hvor busserne kører en gang i timen.