Egentligt tror jeg godt jeg kender svaret, men for lige at være sikker.
Må man benytte en konkurrerende virksomheds firmanavn som keyword på sine adword annoncer?
Og hvis ikke, hvad gør man ved det? Er der en klokkeklar lovgivning omkring det, så man kan fare i flæsket på virksomheden (en ret stor dansk energi leverandør), eller er det mere kringlet?
Som bonus info kan jeg sige at den landingpage man kommer til intet har at gøre med det keyword der søges på (den konkurrerende virksomhed).
Mvh Regin Madsen www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento
Jeg mener som udgangspunkt at du gerne må benyttet dem til dine annoncer.
Jeg læste en artikel tidligere i år (udgivet i 2010, så ved ikke om det stadigvæk er gældende) som beskrev at det som følge af en ny EU-dom nu er lovligt at købe og bruge sine konkurrenters navne og bruge dem i sine Adwordskampagner. Jeg har en kopi af artiklen i en mappe og kan maile den til dig hvis det har interesse.
du må gerne bruge konkurrent navn som keyword, du skal bare passe på med eller se om de så laver dynamisk overskrift for det er ikke lovligt... da de så overtræder markedsføringsloven.
men ja der ligger en eu dom fra sidste efterår som chanel mfl. tabte mod Google.
Jeg er også rimelig sikker på at det er lovligt, bare navnet ikke indgår i annoncen..
Hvis du søger på google så kan du måske finde den artikel jeg engang fik læst, hvor der stod at et firma var blevet dømt for at bruge konkkurrende firma's navn i annoncen
og det var ulovligt og så blev det understreget at man godt må bruge andres firma navne som keyword
Hvis man bruger konkurrenters navne som søgeord, så skal man dog ikke ukritisk smide dem ind i den første og bedste annoncegruppe. Lav altid separate annoncegrupper/annoncetekster, der er målrettet mod at "stjæle" konkurrentens kunder.
Kanon med hurtigt svar. Det var dejligt at få præciseret!
Som jeg hører jer sige så må man gerne bruge navnet som keyword, men ikke som en del af selve reklame teksten. Gælder det også overskriften?
Lad os se hesten: http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1029&bih=1065&q=hornum+elforsyning&oq=hornum+elforsyning&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1565l4606l0l18l16l0l9l9l0l195l970l2.5&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=97707fb16258f14f
annoncen for OK i toppen - er det ok?
Mvh Regin Madsen www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento
Så vidt jeg kan se så er "Hornum El-forsyning" og "El-industri.dk" to helt forskellige selskaber.
Og for øvrigt, så burde Greenline.dk nok også tilføje et par negative søgeord til deres kampagner - Når man googler "El-industri.dk" så vises der Adwords annoncer for stikkontakter - CTR/Konvertering er nok ikke voldsomt høj :o)
Anders -> Jeg tror faktisk det var den artikel jeg også selv faldt over. Godt at Troels så har kunnet præcisere hvordan og hvorledes, også i forhold til artiklen.