Kære Aminoer Jeg skal i gang med at vælge det rigtige regnsskabssystem til min nye virksomhed. Og jeg har ikke meget forstand på hvad der er bedst. Hælder efter mine sparsomme erfaringer og tidligere debatter til Summa eller Economics. Min problemstilling og spørgsmål: Jeg kommer til at udbyde nogle serviceløsninger hvor man lejer nogle produkter og ydelser over tid. Dvs mine kunder skal faktureres enten hver måned eller man skal kunne vælge at blive fakureret hver 3. 6. eller 12 måned (altså en form for abonnementsordning). Jeg kommer (forhåbentlig) til at have mange faste kunder (1000+ ![]() ![]() Derudover kan kunderne i perioder ønske ekstra service/produkter, så det skal kunne tilføjes på en enkelt faktura, og så ellers tilbage igen til den sædvanlige faktura. Kan Summa (eller andre/alle) klare denne opgave, altså hvor 1) Systemet automatisk lister alle de fakturaer op som skal sendes ud i denne måned, og 2) Måske endda hjælper med at vise et økonomisk overblik over min pipeline af fremtidige betalinger. Så jeg kan se hvor godt.. eller skidt det står til..? 3) Let tilføje ekstra ydelser på en enkelt faktura, og derefter hoppe tilbage på den sædvanlige fakturering Er der nogen herinde der f.eks udgiver et blad, sælger forsikringer ell. lign. og fakturerer efter disse principper? På forhånd tak |
Kan Summa (eller andre/alle) klare denne opgave, altså hvor
1) Systemet automatisk lister alle de fakturaer op som skal sendes ud i denne måned, og
Anette: Ja, det er nemt at styre i Summa ved hjælp af debitorgrupper.
2) Måske endda hjælper med at vise et økonomisk overblik over min pipeline af fremtidige betalinger. Så jeg kan se hvor godt.. eller skidt det står til..?
Anette: Nej, det kan Summa ikke klare, heller ikke i den kommende version 3, som er lige på trapperne.
3) Let tilføje ekstra ydelser på en enkelt faktura, og derefter hoppe tilbage på den sædvanlige fakturering
Anette: Det kan kun gøres med en workaround, men det er bestemt muligt at styre også for en større kundegruppe i Summa.
Er der nogen herinde der f.eks udgiver et blad, sælger forsikringer ell. lign. og fakturerer efter disse principper?
Anette: Jeg mener godt, at du kan løse denne opgave i Summa, og jeg kan ikke se, hvilket program, du kan løse det bedre i uden at skulle ud i noget særligt tilpasset Navision. og så taler vi jo en helt anden prisklasse. Du kan styre på mange niveauer i Summa, så den eneste af de opgaver, du har nævnt, der er umulig, er forecasten. Og den er faktisk ikke så vanskelig at lave ved eksport af data til et regneark.
Jeg vil gerne høre, hvilket system, du vælger, når du engang har besluttet dig.