Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vso, revisor, e-conomic, køb af bil, erhvervsbankkonto? Hjææælp

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Sep 08
Indlæg ialt: 25
Fra  Bentsen Skilte & Reklame Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fået mit CVR nummer og vil gerne undgå at trække overskud ud af firmaet ca første år da jeg får SU og gerne vil undgå at skulle modregne og beregne skat.

Er VSO det rigtige så og i så fald, hvordan fungerer det praktisk? Jeg ved der skal betales 25 % skat forlods, men hvornår bliver det beløb beregnet? Ved årets afslutning? Så man evt kan nå og investere i materiel og nyindkøb til virksomheden inden man skal svare skat?

Hvad skal man regne med af pris til en revisor? I forbindelse med rådgivning her i starten og så fx kvartalsregnskab.

Burde man køre e-conomic fra starten af, eller kan man gøre det senere hvis/ når der er mange poster?

Jeg er stadig i tvivl om køb af bil. Den skal bruges til blandet kørsel og selvom jeg har fået forklaret en del om det synes jeg stadig ikke det er tydeligt for mig. Fordele/ulemper ved at købe en billig brugt bil til ca. 40.000 eller lease en bil til over 160.000. Fradrag, kørselsgodtgørelse, kørebog... Synes det er en jungle.

Og så kan jeg ikke finde ud af om man behøver en erhvervsbankkonto eller om man kan åbne en ekstra privatkonto og bruge til firmaet?

På forhånd tak :)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, VSO kan være en god idé, og jeg kan anbefale dig denne bog, hvor virksomhedsordningen er beskrevet særdeles grundigt: Bogen om SKAT, http://bogenom.dk/skat/.

Du behøver ikke at tage endeligt stilling til, om du vil bruge VSO eller ej, før du skal lave selvangivelse i 2012 for 2011. Men siden du nok skal bruge ordningen er det vigtigt, at du registrerer, hvad du skyder ind og hæver ud fra virksomheden, men det står der også noget om i den ovennævnte bog.

Pris på revisor: Det er nærmest umuligt at gætte på, for priserne er meget forskellige og revisorernes kvalifikationer er det også. Prøv at spørge andre iværksættere på dit studie, hvem der bruger hvem, og hvor tilfredse, de har været. Du kan også vælge at lære at lave det hele selv i løbet af året og så bare få hjælp til VSO. Det er der mange, der gør.

Med hensyn til rådgivning, så er der en masse gratis tilbud. Blandt andet holder vi i Regnskabsskolen gratis informationsmøder for nye iværksættere, hvor vi blandt andet taler om skat, fradrag, VSO, valg af økonomisystem mv. Se mere her: http://regnskabsskolen.dk/ivkurser/infomode.

Du behøver ikke at bruge e-conomic (eller SALDI eller SummaSummarum) eller et andet økonomisystem lige fra starten, så få nu gang i salget først og tag stilling til det med økonomisystemet i sommerferien, hvor du skal lave din første momsafregning.

Du behøver ikke at lave en erhvervskonto - en almindelig anfordringskonto er OK, når der er tale om en personligt ejet virksomhed som din.

Dbh
Anette Sand

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)