Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Renter på faktura...???

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Kan godt være jeg spørger lidt dumt... Men...

Er der en der kan forklare mig hvordan, hvorofte, og hvor meget man må pålægge i renter når rykker en kunde for betaling...

Fx hvis en kunde har fået en faktura på 1000kr incl moms. og skulle ha betalt fx 01/03-2011. Så kan man jo sådan set sende en rykker allerede d 02/03-2011 (den del har jeg står på) men hvornår tilskriver man renter, og hvor meget må man ligge til. Er det af det fulde beløb eller ex moms?

Har fundet denne hjemmeside  www.debitor.dk/morarenter.asp Men det giver jo ikke en s... ...!!!

Håber nogen kan komme med et godt svar på mit spørgsmål...

Mvh

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:58

Hej Christian,

det link du har i dit indlæg er da særdeles brugbart. Ellers kan jeg anbefale http://morarente.ingmar.dk/Default.aspx

Såfremt du ikke har lavet aftale mht. renteberegning går man ud fra, at der kan påregnes renter fra 30 efter fakturadato.

Formoder det var dit spørgsmål?

Tilmeldt 15. May 09
Skrevet kl. 17:07

Hej Tak for svaret.

Men det jeg ikke forstår er at den skriver ved beregning af de 1000kr er 200kr i gebyr ??? og 16,77kr i renter... Det giver jo igen ting..

De 200kr i gebyr er det rykker gebyr eller hvordan???

Synes det er lidt uoverskueligt...

Mvh

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13

Christian:

Hej Tak for svaret.

Men det jeg ikke forstår er at den skriver ved beregning af de 1000kr er 200kr i gebyr ??? og 16,77kr i renter... Det giver jo igen ting..

De 200kr i gebyr er det rykker gebyr eller hvordan???

Synes det er lidt uoverskueligt...

Mvh

Christian

Hej Christian,

kan godt forstå du bliver forvirret det. Beregneren må åbenbart gå udfra, at der er sendt 2 rykkere med hvert deres gebyr kr. 100,-. Desuden tager beregner heller ikke hensyn til, at der som oftest først må beregnes renter efter 30 dage, så disse skal du så selv tillægge din fakturadato inden beregningen.

Fra Ringsted
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 55
Fra  Flyttefirma Sjælland Skrevet kl. 17:14

Hej Christian.

Personligt er jeg gået væk fra renter da det er sjældent folk betaler dem og det oftes starter diskution med den kunde du også gerne vil have skal ringe igen... Personligt nøjes jeg med rykker gebyr 1 og 2 også personlig henvendelse det virker for mig.

MVH Thomas Mortensen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:17

Thomas - Flyttefirma:

Personligt er jeg gået væk fra renter da det er sjældent folk betaler dem og det oftes starter diskution med den kunde du også gerne vil have skal ringe igen...

Kan du have ret i. Men jeg bruger rentetilskrivning for at vise jeg mener det seriøst.

Tilmeldt 15. May 09
Skrevet kl. 17:19

Tak for svaret begge to.

Jeg plejer heller ikke være slem med hverken rykker, eller renter. Men ind i mellem er det bare nødvendigt. Jeg plejer også at sende rykker, men nogle kunder som man gerne vil beholde bliver lidt sure hvis man truer med inkasse osv... så derfor acceptere mange at man lægger renter på imod de får lidt længere kredit...

Men til udregningen på denne hjemmeside... 16kr det er jo ingen ting....  (eller det er jo mindre når der skal gå yderligere 30 dage) og hvis man giver 30 dages kredit + 30dage ekstra og 30dage ekstra for renter, så har man givet 3måneders kredit og får ca 16kr for det... lidt skod... Man må da kunne tage noget mere, det synes jeg andre gør...

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22

Christian:

Men til udregningen på denne hjemmeside... 16kr det er jo ingen ting....  (eller det er jo mindre når der skal gå yderligere 30 dage) og hvis man giver 30 dages kredit + 30dage ekstra og 30dage ekstra for renter, så har man givet 3måneders kredit og får ca 16kr for det... lidt skod... Man må da kunne tage noget mere, det synes jeg andre gør...

Det er desværre hvad lovgivningen giver lov til i ordinære sager. Men giver dig ret, det er sølle og modsvarer slet ikke tiden/omkostningerne ved inddrivelse...

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:42

Hej Christian,

Jeg har lavet et lille notat om inddrivelsesprocedurer for virksomheder, hvor jeg også skriver lidt om rykkergebyrer og renter.

Hvis du er interesseret i det, så send min din e-mailadresse.

Jens Thomsen, jbt@maare-advokater.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)