Hej, Vi er en butik hvor vi tit bliver udsat for forsøg på svindel med kort, da vores varer er forholdsvis lette at omsætte igen. I Påsken er der så en kunde der bestiller et smykker til 120.000,- på vores shop. Vi ringer og mailer selvfølgelig med kunden, da det er en stor enkelt ordre og vi gerne vil være sikre inden vi går igang med at købe hjem til at producere varen. Et af mine krav er at jeg gerne vil have ejer og bank til at garantere at det er ejeren af kortet der har brugt det, så jeg ringer bla til Net, der fortæller mig at umiddelbart er der ingen problem med kort og modtager adressen er der heller ikke meldt om fraud på - MEN de kan ikke sige mig om modtager og kortejer er den samme. De siger så jeg skal kontakte kortejers bank - og de vil gerne fortælle mig at det er Nordea i Køge. Nordea i Køge - vil og kan jo ikke udtale sig om deres kunders økonomi - og vil derfor heller ikke be- eller afkræfte om der står 120.000,- på den pågældendes konto og de kan heller ikke hjælpe med kort, da jeg jo ikke har hele kortnummer. Jeg spørger så både Net og Nordea i Køge om det er muligt at få sendt en bekræftelse igennem til kort ejer, hvor vedkommende bekræfter at vedkommende har bestilt dette smykke og at det er Ok at vi går ind og hæver. Det kan iflg ingen af dem lade sig gøre! Er der nogen af jer andre Amino shop ejere der har en løsning på denne sag ? Er der nogen der kender et hul, så man kan fremskaffe denne bekræftelse fra kort ejer - IGENNEM de rigtige kanaler, da et brev fra den person jeg er i kontakt med - som måske, måske ikke er kort ejer - en erklæring for ham er ingenting værd. Tak |
Der er ikke et sådan "hul", da man i DK er beskyttet af person-data-loven i et ekstremt omfang. Der er ingen som har mulighed for at sige om kunde og kortejer er samme person, så længe handlen foregår i DK.
Dog har de forskellige betalings gateways nogle bots, som er lavet for at opdage fraud, men de er relativt nemme at omgåes, hvis bare man har en smule omløb i hovedet.
Men der er da forskellige måder at tjekke op på fraud, f.eks. ved at be om en kopi af forskellige dokumenter... Selvfølgelig kan der osse snydes med det, men så længe man driver webshop, er der mulighed for fraud, desværre.
Anyway, ved en handel på så stort et beløb som du nævner, ville jeg sgu be om at kunden overførte beløbet pr. bankoverførsel i stedet, så skulle der jo ikke være det store at komme efter...
Held og lykke...
Dbh. Rasmus