Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Genbrugsplast - Poser!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Jan 08
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!
Hvordan kan det være at der ikke er nogle genbrugsmaskiner der tager imod poser i fx føtex og kvickly?

Man kunne vel lave et genbrugssystem, hvor man afleverede sin gamle smadrede pose, og fik "pant" til en ny pose?

Det kræver jo ikke det vilde at udvikle?  

Tilmeldt 3. May 11
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 03:11

Hvis jeg var Adm. Direktør i dit eget eksempel i f.eks. Føtex.

Hvis jeg kunne købe 10.000.000 poser ind til 5 øre stykket og sælge dem videre til 2.50 kr stykket.

Hvis vi nu siger at jeg får solgt alle poserne. Så har jeg solgt dem for 25.000.000 og jeg har kun givet 500.000 kr for dem.

Så tjener jeg 24.500.000 kr.

Hvis man tænker miljørigtigt, så ville det være smart med noget genbrug. Men tror det vil kræve meget for at få en virksomhed til at tage imod en gammel pose og give dem en ny. Hvis de ydermere også skulle betale for anskaffelse af en "pant" maskine.

Og så tror jeg at der er alt for lidt forbrugere der vil gå rundt med en ødelagt pose for at aflevere den og få en ny. Så hellere give 2.5 kr for en ny. De fleste laver jo impulskøb efter arbejder.

Men bestemt en god idé. Ellers burde man bare sælge kurvene i butikkerne til en fair pris. Og hvis folk ikke har brug for dem eller finder nogle. Så kan de få refunderet pengene. Så de dage hvor de har brug for den til at transportere varer ud i bilen og hjem. Så kan de tage den med hjem og hvis de kommer igen næste dag og kun skal have en sodavand. Så kan de aflevere den og få pengene refunderet.

Men der er jo en form for genbrugssystem, hvor man kan afleverer sin gamle smadrede pose ved næsten alle flaskecontainere. Men hvad der skal til for at få folk til at have en form for pant. Det ved jeg ikke.

Men de kunne jo lave et koncept, at f.eks. i en weekend. Der kan man ved aflevering af en ødelagt pose få en ny gratis. For at de ikke skal smides på vejene.

Kan du beskrive lidt nærmere hvad du mener? 

Med venlig hilsen.

Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.

Fra Kina, Pearl River Deltaet
Tilmeldt 12. Sep 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 06:53

Jeg er enig i, at det er en god indtægtskilde for supermarkederne, at sælge plastik poser. Derudover ville jeg nok personligt foretrække, at tage en stof pose med i stedet for en brugt plastik pose.

Fra Slagelse
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 11:04

Jeg tror det vil blive for svært / dyrt at lave et pantsystem til plastikposer, i forhold til dem der vil gide og bruge det, så er det nemmere bare at genbruge poserne til de næsten ikke kan mere, og så bare bruge dem som affaldspose Stick out tongue

Men jeg synes ideen til indkøbskurven er rigtig god! Hvis man så gav et beløb for den når man tog den igennem kassen, og så fik det tilbage når man afleverede den igen, så ville man have noget at bære sine vare hjem i som ikke nødvendigvis skadede miljøet!

Den ville jeg gå videre med hvis jeg var dig Big Smile

www.heldaldesign.dk - Industrielt Design, Produktudvikling og andre kreative service ydelser!

Fra København
Tilmeldt 10. Jan 08
Skrevet kl. 11:23

Altså ideen gik ikke ud på at tjene penge, men at være miljø rigtig.
Poser er jo som bekendt lavet af plastic - som er lavet af olie, en luksusvare der kun er i begrænsede mængder!
Derfor ville det være optimalt, istedetfor at anvende de smadrede poser som skraldeposer, som så ryger på forbrændingen.
Men igen, firmaerne ville jo nok ikke gide investere i sådan et system.

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 11:34

Equinoxe:

Poser er jo som bekendt lavet af plastic - som er lavet af olie, en luksusvare der kun er i begrænsede mængder!
Derfor ville det være optimalt, istedetfor at anvende de smadrede poser som skraldeposer, som så ryger på forbrændingen.

Jeg er ikke helt med. Umiddelbart ville det være optimalt helt at forbyde plasticposer.

Fra Slagelse
Tilmeldt 19. Mar 11
Skrevet kl. 01:13

Equinoxe:

Hvis folk fik lov at tage indkøbskurven med hjem, istedet for poser, så ville de da også gavne milgøet!

Problemet er at det er meget dyrt at lave et pantsystem for en "ny" ting, især for brugte poser som har en form der er meget svær at beskrive rent matematisk, hvilket ville gøre de maskiner der skulle kunne håndtere dem meget dyre at udvikle Smile

Men godt initiativ, så hvis du faktisk gerne vil arbejde for det vil jeg da helt sikkert sige at du skulle gå efter indkøbskurvene, da det burde være nemmere at realisere Smile

Andre alternativer ville være at lave posen i et andet, mere miljøvenligt materialer, som fx genbrugs pap/-papir, eller at få bedre måder hvorpå indkøbsvarerne kunne leveres, sådan at der slet ikke var brug for poser!

www.heldaldesign.dk - Industrielt Design, Produktudvikling og andre kreative service ydelser!

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 13:22

Heldal Design:

Andre alternativer ville være at lave posen i et andet, mere miljøvenligt materialer, som fx genbrugs pap/-papir, eller at få bedre måder hvorpå indkøbsvarerne kunne leveres, sådan at der slet ikke var brug for poser!

Der er en der nævner at supermarkedet kun giver 5 øre pr. pose - det er nok liiiige i underkanten.. alene miljøafgiften som man skal betale til staten er jo gerne omkring 40-60 øre pr pose (afhængigt af posens vægt) .. men supermarkedet tjener selvfølgelig stadig gode penge på dem, helt sikkert.

Jeg hører tit fra kunder, at de hellere vil have papirposer af miljøhensyn.. men jeg tror ikke altid, det nødvendigvis tjener miljøet bedre at lave poser af papir;
- de fylder mere, dvs mere transport, dvs mere bilos
- man bruger en masse vand m.m., når man fremstiller dem
- en plastikpose genbruges af mange mennesker, fx til ungernes gymnastiktøj, til næste gang man skal handle eller til skraldepose - en papirspose holder ikke så længe og fylder for meget at proppe i lommen, så smides oftest bare ud
- en plastpose er faktisk ikke så skidt for miljøet, hvis ellers man smider den i skraldespanden så den havner på forbrændingen.. læs fx denne artikel; http://ing.dk/artikel/86995-ekspert-forbud-mod-plasticposer-er-skidt-for-miljoeet

Jeg sælger skam både plast og papirposer, så det er slet ikke, fordi jeg "holder med" plastfabrikanterne - blot til info Smile

Fra Slagelse
Tilmeldt 19. Mar 11
Skrevet kl. 16:25

Fra København
Tilmeldt 10. Jan 08
Skrevet kl. 16:52

Haha indeed ;)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)