På www.ForKeepers.dk sælger vi målmandshandsker og andet udstyr. Vi sender vores varer med PostDanmark og det koster ca. 40 kr. pr. forsendelse. Vi opkræver kun vores kunder 30 kr for fragt. Jeg har hørt nogen snakke om momsfri fragt. Vi det betyde at vi kan opkræve de. 30 kr, uden at skal betale salgsmoms af dem? Og hvad med de 40 kr. vi betale PostDanmark kan vi modregne købsmomsen i dem?
Eksempel.
Vi sælger varer til en kunde opkræver 30 kr til forsendelse = 24 kr + 6 kr moms, ialt 30 kr?
Vi køber derefter porto hos PostDanmark til 32 kr + 8 kr moms, ialt 40 kr?
Er det den rigtige måde?
Eller skal vi sælge forsendelsen til 30 kr uden at betale salgsmoms, og der efter købe porto til 40 kr uden et trække købsmomsen fra?
Vores regnskabsproram trækker ikke automatisk købsmoms fra, når jeg indsætter de 40 kr i rubrikken til porto Det skal jeg selv ændre.
G'MornLasse, du skal ikke beregne moms, hvis du bruger frimærker eller frankeringsmærker til dine forsendelser. Prøv at se på regningen for din porto, der er sikkert heller ikke beregnet moms. På pakker til private modtagere, skal du heller ikke opkræve moms, men er pakken sendt som "erhvervspakke" så skal du! Vh Steen
Så når kunden modtager sin faktura, så skal der ikke fremgå moms af de 30 kr? Men kan jeg ikke med fordel beregne det hele med moms. Vi betaler jo mere for porto, end kunden gør for sin fragt!
Jeg troede kun man kunne lave momsfri levering når kunden betalte det samme som vi betaler for fragten.
Der er ikke moms på porto, så du kan ikke trække moms af den porto du køber. Hvis du køber for 40 kr. porto hos Post Danmark, så har du en udgift på 40 kr. i dit regnskab.
Når portoen skal fakturteres videre, så skal du faktisk tillægge moms på portoen, således at portoen ender på 50 kr. (40 kr. + 10 kr. moms).
Alternativt kan du bogføre portoen som et portoudlæg for dine kunder, og dette portoudlæg kan du fakturere momsfrit videre til dine kunder. Sådan gør de fleste webshops, der sælger til private.
Der er lidt ekstra krav til dig om at bogføre korrekt, men til gengæld får dine kunder forsendelsen momsfrit.
Det var også sådan en mulighed jeg havde tænkt på. Men benytter vi "portoudlæg" modtager vi jo kun 30 kr fra kunden men skal selv betale 40 kr til porto. Vi ønsker ikke at vores kunder skal betale mere end 30 kr for fragt. Benytter jeg poroudlæg vil jeg komme til at mangle 10 kr et sted. Hvordan kan jeg løse dette? Vi har et minus på 10 kr, hver gang vi sender en vare. Hvad gør jeg ved de 10 kr?
"Postordrevirksomheder kan herefter jf. TfS 2000.700, anvende udlægsreglerne i momslovens § 27, stk. 3, nr. 3 på følgende måde:
Virksomheden kan ved fakturering af forsendelser til kunder anvende et eller flere standardgebyrer til hel eller delvis dækning af virksomhedens udgifter til porto og interne forsendelsesomkostninger. Gebyrer skal anføres særskilt over for kunden uden angivelse af, at gebyret indeholder moms.
Virksomheden er herefter berettiget til under ét at behandle portoudgifter vedrørende sådanne forsendelser som momsfrie udlæg for kunderne, således at den del af de samlede gebyrer, opgjort under ét, der modsvares af portoudgifter under udlægsordningen, ikke indgår i den momspligtige omsætning. Der kræves ikke en opgørelse kunde for kunde. Portoudgifter under udlægsordningen føres på en samlet udlægskonto."