Hejsa Amino! Jeg har rigtig mange idéer og projektor jeg godt kunne tænke mig at prøve af. Men mit spørgsmål er: Må man gerne registrere et enkeltmandsfirma og få et Cvr-nummer og så købe en bærbar. til f.eks. 8.000 kr? Og så trække 25% moms fra 2.000 kr. Og så bruge den bærbare computer til at lave ideer, regnskaber, forslag, projektor. Uden at have nogen indtægter? Hvis man nu ikke kan finde det rigtige? Fordi jeg kunne godt tænke mig en bærbar udelukkende til at starte egen virksomhed til at skrive ideer med mere. Så ville bare lige høre om der er mulighed for at indberette at man har købt en bærbar til f.eks. 8.000 og så få de 2.000 (25% moms) tilbage? På forhånd tak Med venlig hilsen Nicolai |
Opstart af enkeltmandsvirksomhed.
- 1
Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.
|
Jeg læste bare nogle andre emner. At man godt kunne. Men at de nok ville undrer sig over at man kun investere og ikke sælger. Men at de ikke ville lukke virksomheden? Jeg har jo en privat computer. Men ville gerne have en laptop til alt der havde med virksomhedstart at gøre. Ligefra hjemmeside, udregninger, regnskaber med mere. Jeg er hel ny på området. Men det lyder da underlig at før jeg kan trække moms fra, skal jeg tjene penge. Det vil sige hvis vi siger jeg vil starte et murerfirma? Så skal jeg altså først murer før jeg kan? Men hvis jeg ikke har værktøjet, så kan jeg jo ikke arbejde? Hvis jeg har brug for en bærbar til idéudvikling, salg med mere? Vil bare være hel sikker. Altså kan jo bare købe en bærbar mere til virksomheden uden at trække momsen fra. Men ville jo give mere mening hvis man investere i noget for at kunne skabe vækst? Med venlig hilsen |
Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.
Din virksomhed ville af SKAT blive betragtet som en hobbyvirksomhed, hvor du ikke kan opnå moms- og skattefradrag.
Der vil i et sådant tilfælde være tale om opstartsomkostninger, som du kan fradrage i din fremtidige indtægt.
...men du forventer jo ikke at sælge noget! Der er ikke tale om, at man driver virksomhed, før man sælger noget. Hvis du derimod forventer at der kommer et salg på et tidspunkt, så ser det jo helt anderledes ud. Hvis du seriøst forsøger at opstarte en virksomhed, og har reelle ydelser/produkter, som du forsøger at sælge til kunder, så kan du selvfølgelig sagtens købe en bærbar computer, og trække momsen fra.
|
Hejsa. Jamen det er meningen at starte op. Men jeg ved ikke om der går 14 dage, 2 måneder eller 6 måneder før det kommer 100% op at køre. Vil jo først lave en masse beregninger om hvor mange penge jeg vil bruge på hvilke ting, skal have lavet hjemmeside og købe et lille lager hjem. Så tænkte det kunne jo være at det kunne lade sig gøre. |
Hvis du har planer om at kunne komme til at sælge noget, så er der vel heller intet galt i, at skulle vente lidt på at få momsen tilbage fra computeren. :D
Mvh C.P |
Hej Nicolai Hvis du seriøst påtænker at opstarte en virksomhed, hvor du selvfølgelig har til hensigt at sælge et produkt eller en ydelse, så vil jeg anbefale dig at få et CVR-nummer nu. Du kan selvfølgelig godt have udgifter inden du får indtægter ... det er faktisk noget som SKAT er meget opmærksom på. Jeg deltog i et opstartsmøde hos SKAT, hvor vi fik svar på alle de spørgsmål, som vi havde. Jeg vil foreslå dig, at du tilmelder dig sådan et informationsmøde hos SKAT. SKAT informerer bl.a. om: Du vil kunne få momsrefusion for køb - også inden du får et CVR-nummer. Det skal dog være udgifter relateret til din virksomhed og det må kun være køb foretaget i en kort periode inden du får CVR-nummeret. Når du får et CVR-nummer og bliver momsregistreret, vil du i de første 12 måneder skulle afregne med SKAT hvert kvartal. Afregning med SKAT er både, hvor du skal have moms refunderet og hvor du skal betale moms. SKAT er opmærksomme på, at en opstart af en virksomhed typisk vil afstedkomme flere udgifter end indtægter i starten, så der er ingen problemer med kun at have udgifter i starten, og ingen indtægter ... eller flere udgifter end indtægter. Medarbejderne fra SKAT sagde faktisk at det ikke er unormalt at man i det første års tid faktisk har flere udgifter end indtægter. Lige hvad angår en computer, så skal du være opmærksom på at du bliver multimediebeskattet. Som du også vil få at vide fra informationsmødet hos SKAT, så vil du ikke kunne få refunderet hele momsbeløbet, hvis computeren ikke lige er en stationær computer, som står fast på din virksomheds kontor. I dit tilfælde vil computeren jo nok være hjemme hos dig selv, og så siger SKAT klart, at så er det sandsynligt at computeren også benyttes privat. Du skal lave en opgørelse over hvor meget den benyttes privat og hvor meget den benyttes i virksomheds øjemed, og det vil være den andel, du kan få refunderet. Typisk siger SKAT at det er 50/50, og du vil således kun kunne få 1.000 kr. refunderet i SKAT (i dit regneeksempel). Jeg tror ikke, at SKAT vil kunne overbevises om, at du slet ikke benytter computeren privat, hvis det er en bærbar som står i dit hjem. Men som sagt ... meld dig til et informationsmøde hos SKAT - der vil du få alt det ovenstående + en masse mere at vide :o) ... og det er helt gratis! Held og lykke med opstarten, Susan :o)
|
Tusinde tak for et inspirerende indlæg. Det lyder rigtig spændende. Jeg vil gerne deltage i sådan et spændende møde. Det var rigtig inspirerende at høre din version. Tak for din tid. Med venlig hilsen |
Hmmm.... moms er faktisk ikke noget man skal tjene før man kan trække det fra - så ved du det. - Og tingene ville blive 20% billigere - prøv selv at regne efter - så ved du også det. |