Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bliver man iværksættervenlig kommune?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

I næste uge er der debat i kommunalbestyrelsen, hvor vi skal diskutere, hvad vi skal leve af fremover. Jeg tror, at iværksætteri er en stor del af løsningen, og at opgaven går ud på at give så gode vilkår som muligt for iværksættere. Spørgsmålet er så, hvad det betyder i praksis? Hvilken forskel kan en kommune gøre? Hvordan kan en kommune - helt konkret - skabe bedre vilkår for iværksættere?

Alle input modtages med tak.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 21:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

1. Lav en iværksætterpakke som man kan hente på kommunen, eller endnu bedre, som alle nyopstartede får med posten. Det kunne være gode råd, advokat bistand m.m.

2. Lav en mentor ordning med allerede etablerede iværksættere, hvor virksomheder, mod at få deres materiale med i startpakken, deltager i mentoring af andre nystartede. Hjælp til opstart etc.

3. Kuvøseordning. Alle iværksættere kan optage et lån hos kommunen. Bliver projektet efter 3-5 år en success, bliver lånet lavet om til et 5% lån. Hvis projektet fejler, fjernes lånet helt, eller sættes ned til et 2% lån. Eller noget i den stil.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 23:07

Hej Tine

Jeg vil gerne tilslutte mig overstående indlæg.

Men jeg har selv arbejder på et job søgningskursus for kontanthjælp modtager.

Og set mange som gerne vil være selvstændig som er låst i det meget firkantet system som der er for dem.

Det man kunne gøre er at man havde et udviklings projekt hvor de kunne komme i praktik hvor der var en mentor med erhvervserfaring hvor de kunne prøve og udvikle deres projekt og kunne få en andel af gevinsten hvis deres projekt giver noget og har mulighed for at få støtte til at komme i gang.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 23:10

Mulighed for kursus forløb som kan give en række iværksætter kompetencer, marketing, salg træning og mulighed for at netværke.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:16

Tusind tak for de rigtig gode input Smile Findes der andre barrierer, og hvordan kan vi komme i gang med at rydde dem af vejen?

Vi diskuterer lige nu, om der er brug for en decideret iværksætteruddannelse? Hvis der er behov, hvad skal uddannelsen så indeholde - ud over mentorordning?

Venlig hilsen Tine

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:38

Hej Tine

Det allervigtigste I kan hjælpe med er at forklare, at ikke alle idéer er lige gode.

Uanset hvor hårdt man arbejder, vil man altid i visse brancher kun opnå middelmådige resultater.

Mulighederne for succes er i høj grad "bygget ind" i de enkelte brancher - og tilsvarende risikoen for at miste alt hvis man starter i visse brancher.

Derfor er der (også samfundsmæssigt) en stor fordel i at hjælpe en succes igang frem for at have hjulpet en person til at satse alt på eet brædt for herefter at gå på kontanthjælp for overhovedet at overleve.

Bed professionelle om at hjælpe jer, folk der har problemstillingerne tæt inde på livet hver dag.

At du spørger her er en rigtig god start.

Du kan læse mere her:

http://www.imarketing.dk/default.asp?P=Nye-Kunder.78.40.40.0.1.i

http://www.marketingmagasinet.dk/default.asp?P=Det-roede-hav-og-det-blaa-hav.71.346.346.0.i

http://www.marketingmagasinet.dk/default.asp?P=Research-dit-marked.71.133.133.0.i

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 28. Apr 11
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:57

Hej Tine,

jeg synes du skal tage over til Malmö der huser Lund's IT Universitet, der har de lavet et væksthus på campus hvor små virksomheder kan leje en plads for 2.000 SEK om måneden og stadig være i det ekstremt innovative universitetsmiljø.

Nu har I så ikke et universitet i jeres kommune, men mindre kunne vel også gøre det, bare det at kunne leje sig ind i et sted med ligesindede og have adgang til fælles faciliteter og infrastruktur ville være en kanon facilitet.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 23:36

Man kan gøre lige som der gøres i Favrskov kommune, nabo til Aarhus.

Favrskov kommune blev i 2007 kåret til den 3. bedste kommune når det gælder virksomheders overlevelse efter det 3. leveår. I 2009 blev det til en 2. plads.

I Favrskov kommune er der et rigtigt godt samarbejde mellem det privat drevne Østjysk Iværksættercenter, Favrskov Kommune, Favrskov Erhvervsråd og ikke mindst Væksthus Midtjylland.

Her er blandt andet engagerede erhvervsfolk, som netværker med og rådgiver iværksættere til bedre overlevelse. Læs blandt andet her, om hvordan der i Favrskov skabes virksomheder med lang holdbarhed.

Når iværksættervirksomhederne deltager i de lokale erhvervsnetværk, herunder Erhvervsråd m.m., sammen med de øvrige virksomheders beslutningstagere, så giver det mulighed for vækst for både de etablerede virksomheder og iværksætterne.

Min virksomhed er også aktiv deltager i Favrskov Erhvervsråd, og det giver en masse kontakter til de øvrige virksomheder i kommunen, både de mindre og de store. Vi har temamøder, hvor fagfolk fortæller om netop deres branche, virksomhed og aktuelle emner. Jeg har selv holdt et par temaindlæg om emner, som min virksomhed beskæftiger sig med indenfor IT. Vi har haft en statsautoriseret revisor til at fortælle om årsregnskaber, moms og afgifter m.m.

Det giver alt sammen et stærkere lokalt netværk. De online netværk er naturligvis fantastiske. Men de lokalt funderede netværk må man endelig ikke glemme.

Vi har i kommunen flere attraktive kontorfællesskaber, hvor det er muligt for iværksættere og enkeltmandsvirksomheder at "bo" og arbejde sammen.

Håber du kan bruge det. Skype-Smile

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 28. Apr 11
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 23:44

John,

din kommune har åbenbart forstået det ligesom de svenske kommuner i øresundsregionen, der er et helt andet erhvervs klima i Sverige.

PS. en lille rettelse (Lunds IT universitets campus ligger ikke i Malmö, men i Helsingborg) men jeg kommer tit i både Helsinborg og i Malmö for derovre finder man et helt andet netværksmiljø end i DK

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:57

Byg et billigt kontorfællesskab (efter kommunesammenlægning må der vel nok være nogle gamle bygninger der står ledigt?) lad iværksætterne leje billigt, med lavt opstarts fee, evt. de første 6 mdr gratis, og så trinvis forøgning af huslejen derefter.

Sørg for der er alt inhouse de kan få brug for, telefoni, kantine(måske den kunne deles med en fabrik, skole, rådhuset el. lign.), internet forbindelse, kontormøbler, serverrum, få en lokal bogholder til at flytte derud ... evt. tilbyd dem favorabel husleje mod at give gode priser til jeres lejere, evt. gør det samme med advokat og revisor, tilbyde billige / gratis salgskurser, samt undervisning i at undgå annoncehajer, lær dem at være kritisk med valg af underleverandør (hjemmesider er en klassisk faldgruppe)

Jeg syntes det er fedt at der er nogen der begynder at tænke på at skabe bedre vilkår for dem der gerne vil arbejde :-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)