Hvad med sony ?a290 Hurtige svar tak - Mads |
Fotograf - nu på fri fod!
Jeg har et Canon 500D og det er jeg super glad for. Har tidligere brugt et Sony Alpha 200 (tror jeg det var) og i forhold til den er Canon'en bedre på flere punkter. Nemmere at menu, 18-55 objektivet der følger med er dog ikke vildt godt. Det er godt til mange situationer men hvis du virkelig bliver fanget af at tage billeder, vil du også hurtigt finde ud af at du ikke kan nøjes med 18-55 objektivet. Tror også udvalget af udstyr - godt udstyr - til Canon er større end til Sony. |
Hej mads. Jeg vil give et par råd med på vejen. Jeg stod for et års tid samme sted som dig. Jeg ville gerne igang med at tage nogle billede, og det skulle selvfølgelig være med et DSLR. Jeg kiggede på en del forskellige kameraer. Mit valg faldt på Canon 1000D med en 18-55mm og en 75-300mm. Der udover har jeg købt en canon 50 mm prime, som kan tage nogle fede billede med en lav blændeværdi. Du vil hurtigt finde ud af, at du vil træt af kun at have ét objektiv - et vil give dig begrænsede muligheder for at lege og et begrænset zoom-område. Jeg valgte blandt andet canon 1000d fordi det er så populært. Det gør at du kan købe massere af brugt udstyr som objektiver og filtre, som gør det meget sjovere at lege fotograf:) Så min klare anbefaling vil være at gå efter et af de mere populære kameraer, så du kan udvide din udstyrsliste efterhånden som du mangler udfordringer:) Held og lykke med det hele. ps. Husk det første du skal have styr på når du begynder at lege fotograf er blænden og lukkehastighed:) |
Jeg tror ikke der er den store forskel på mængden af brugt udstyr imellem Canon og Nikon, men måske Sony er lidt bagefter, da de kom på markedet lidt efter de andre. Min erfaring er at en del af det gode udstyr kan være svært at finde brugt, da folk virkeligt holder fast i det. Jeg har selv købt masser af udstyr, og skiftet spejlrefleks flere gange, men jeg må jo også indrømme at sætningen: "Den kunstneriske værdi af dine billeder stiger med 0% af tilbehørets værdi" :). Ofte køber vi mere grej bare for at få mere "legetøj". En rigtig god fotograf kan skyde fantastiske billeder med hans mobiltelefon (hvilket en amerikansk pressefotograf afprøvede, og rent faktisk fik hans mobilbilleder i alverdens aviser). Så når du får kameraet så fokuser på at blive bedre til at finde de gode billeder, til at komponere dem og til at fange stemningen. Om du så bagefter vil have mere grej er op til dig, men lær først alle mulighederne som du har med det kamera du har købt, så finder du også ud af om du er en fantastisk fotograf, en okay fotograf eller en standard fotograf. |