Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura incl eller excl. moms?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg driver en lille virksomhed, hvor jeg køber og sælger bil samt reservedele

Jeg importerede for noget tid siden en skadet golf gti årgang 2008, som jeg mente var totaltskadet og købte den derfor uden moms fra en forhandler i Tyskland.

Nu er bilen repareret og jeg har en privat køber til den i Sverige.

Skal jeg skrive en faktura til ham incl moms?

Skal jeg betale momsen på bilen i DK før jeg sælger den eller klarer køber det med de svensker skattemyndigheder?

Har prøvet at for fat på en medarbejdere hos skat i dag, via telefon, men blev kastet rundt mellem flere medarbejdere og opgav til sidst.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 19:55

Hejsa

Du kan læse en uddybende artikel om moms ved salg af varer i udlandet her: http://www.emomsen.dk/moms-inden-og-udenfor-eu/

Men det korte af det lange er at når du sælger varer til en virksomehed indenfor EU er varen momsfri. Du skal altså ikke angive en moms.

DOG skal du smide 25% salgsmoms på varen HVIS du sælger til en PRIVATPERSON.

Husk iøvrigt at når du roder med brugte varer, at benytte brugtmomsordningen, dvs at du kun skal betale moms af en evt fortjeneste, og altså ikke hele beløbet.

Håber det hjælper lidt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 20:01

Hej Alban

Jeg er helt enig i Thomas's svar.

Jeg har kun en enkelt tilføjelse. For at sælge uden moms til EU skal du altid huske at få virksomhedens momsnummer  og skrive nummeret på fakturaen. (Det er dig selv, som skal sikre dig at nummeret er korrekt (og ikke bare et opdigtet et), da du ellers hænger på momsen.)

God fornøjelse med bilerne,

Susan :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg synes oprigtigt talt, at I er en kende hurtige på tasterne. 1. Brugtmomsordningen kan kun anvendes, hvis sælger er en privatperson eller en virksomhed, der selv har anvendt det særlige regelsæt. 2. Hvis sælger er udenlandsk og brugtmomsordningen anvendes, opgøres momsen ikke alene på grundlag af avancen - men som 20% af salgsprisen minus "den indbagte moms i købsprisen beregnet med momssatsen i sælgers land" 3. Ved køretøjer gælder nogle særlige regler, hvis køretøjet ud fra en samlet vurdering må anses som nyt. I spørgers tilfælde er det altså ikke åbenlyst, at der skal afregnes dansk moms, selvom køber en en privatperson. Genopbygningen efter den formodede totalskade kan gøre, at bilen skal håndteres efter de særlige regler. Vh Lars
Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:44
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)