Tonny |
David Bjerring:Jeg har hjemme indrettet et rum KUN til virksomheden (kontoret), hvori der selvfølgelig er skrivebord, reoler mm.. Alt dette er betalt af privaten, men nu står jeg og har kigget på nogle indsatser til reolen og en ny kontorstol.
- Er dette noget jeg må købe via virksomhedens regnskab ?
Hej David,
Det ser ikke ud til, at nogen har besvaret dit spørgsmål.
Ja, du kan indkøbe møbler til dit kontor, og fradrage den erhvervsmæssige andel. Det du køber kaldes et blandet driftsmiddel.
Du laver en fordelingsnøgle over forbruget erhverv/privat og anvender den for hvert blandet driftsmiddel du anskaffer.
Hvis du dagligt sidder 8 timer erhvervsmæssigt og 2 timer privat ved dit nye skrivebord, så kan du fradrage udgifterne efter fordelingen 80/20.
På den måde betaler du 20% af momsen og 20% af skrivebordet privat. Resten kan føres ind i dit regnskab, som en almindelig driftsudgift i virksomheden.
Dette gør du for samtlige af dine driftsmidler i kontoret. Nogle har måske forskellige fordelingsnøgler.
Selvom du ikke trækker noget husleje fra til kontoret, så kan du altså stadig anskaffe kontorinventar og andre blandede driftsmidler til dit kontor.
Du må dog ikke forvente, at SKAT accepterer det, hvis du skriver at du anvender det 100% erhvervsmæssigt. Det tror SKAT per definition ikke på, når møblet står i dit private hjem.