Dette her har været oppe og vende før, men de svar jeg har kunnet finde, har alle omhandlet udlejning af garage/værelser etc. til personligt ejede firmaer.
Jeg driver et lille softwareudviklings-firma der er begyndt at køre godt. Derfor forventer jeg snarest at omdanne det til et ApS. Vores ejerbolig har et gæsteanneks, der ligger i forlængelse af carporten. Annekset er på ca. 12m2, og der er isoleret, strøm og varme osv - og egen indgang. Altså ret perfekt som kontor, og da det ikke er i huset, kan det vel nemt argumenteres for at det ikke anvendes privat.
Kan selskabet leje dette kontor, og hvordan fastsættes en sådan leje?
Enig. Det skulle der ikke være noget problem i. Jeg er enig i Peters "beregning", men sæt en fornuftigt fast husleje og brug Peters beregning til at opgøre det fradrag du skal have i lejeindtægten fra selskabet.
Jeg ville lave et høker-skøn - hvad ville jeg skulle betale ude i byen for noget tilsvarende.
Husk på det er alene et spørgsmål om hvorvidt lejen er leje eller yderligere løn. Der er arbejdsmarkedsbidraget og - hvis du har negativ kapitalindkomst - og topskatten/mellemskatten til forskel. Sålænge du ikke sætter en ublu høj leje er det normalt ikke noget Skat går ind i.
Vil jeg privat kunne opnå det fradrag ved udlejning af annekset til ApS?
JA. Du kan enten vælge at bruge bundfradragsmetoden beregnet som 1 1/3 % af ejendomsværdien eller alternativt den regnskabsmæssige metode. Hvad der er mest hensigtsmæssigt må du selv lige regne på baggrund af din ejendoms ejejndomsværdi.
Sorry Henrik men der må jeg lige sætte dig på plads Bundfradragsmetoden kan kun bruges ved udlejning af en del af en beboelsesejendom til beboelse så den kan ikke bruges