Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gettyimages brev

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var mærkeligt. Jeg har før søgt på et billede, hvor GettyImages side kom op i resultaterne. 

Ellers kan du prøve at se, om Wikimedia Commons har nogle billeder du kan bruge:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

De fleste af dem kan frit bruges..

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Hjemmesideshoppen Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sven, tak for input :-)

Men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Kan man udvælge et ganske særligt billede, eller udvælger søgningen selv nogle, som jeg så må vælge imellem - eller? :-)

Dbh

Thomas

Hej Thomas,

Det er korrekt at du ikke har mulighed for at udvælge et specifikt billede. Du har der i mod mulighed for at definere en meget specifik søgestreng der vil returnere f.eks. de første 5 billeder på google af "Elvis Presley". De vil blive vist på dine side som resultater fra google og klikker man på billederne vil man ligeledes blive sendt til ejeren af billedernes hjemmeside ligesom ved alle andre google søgninger.

Men som sagt så stiller du blot en google søgning til rådighed på din hjemmeside, og derved "bruger" du ikke andres billeder - du henviser til dem. Det er en lidt "grå" vej, men efter min bedste forståelse ikke imod folks copyright da det er googles egne "thumbs" man fremviser.

Med venlig hilsen
Sven Philipsen
Hjemmesideshoppen.dk

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Jeg er lidt interesseret i, at høre hvordan dette endte - jeg er nemlig lige blevet kontaktet af gettyimages.

Mvh. Jannik

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik79:
Hej Lasse

Jeg er lidt interesseret i, at høre hvordan dette endte - jeg er nemlig lige blevet kontaktet af gettyimages.

Mvh. Jannik

Jeg har sendt dig en privat besked...

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janik79 og Lasse,

Jeg er også blevet kontaktet af Gettyimages, og vil derfor gerne høre hvordan det er gået i jeres sager?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen 

Jonas 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Jeg har ikke hørt fra gettyimages, siden jeg ignorerede deres sidste rykker (fra den gang min forum besked er postet). Det er vel 1-2 år siden nu. Du kan nok være sikker på, at jeg stadigvæk står et sted i deres systemer, men om de vil gøre noget videre ved sagen ved jeg ikke.

Hvis jeg var dig ville jeg enten betale, forsøge at forhandle prisen ned til et rimeligt niveau (som jeg først forsøgte), eller også ignorere alle deres henvendelser. Det hjælper ikke at argumentere imod dem - du får blot et autogenereret svar tilbage.

Mange hilsner, Lasse

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Okay, vil prøve at kontakte dem. Men tak for dit hurtige svar. :-)

Fortsat god weekend

Mvh Jonas

Tilmeldt 20. Nov 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Ang. Getty Images brev

 

Den korte:

Du skal IKKE betale en rød reje til Getty Images

 

Den lange:

- Min sag -
Jeg har selv modtaget dette brev, og blev som alle andre chokeret. Det var en kæmpe forskrækkelse og gav anledning til megen bekymring.

Men efter at have læst grundigt på nettet og brugt min sunde fornuft, gik jeg fra bekymring til lettelse til vrede. Min sag tager udgangspunkt i et billede der lå langt inde på min hjemmeside, så langt inde at der ingen links er hertil. Af omveje kan jeg se at Getty Images har brugt en webcrawler-bot til at køre min hjemmeside igennem, undermapper og hele molevitten. Her fandt de så det famøse billede.

Getty Images’ robot var også så ”smart” at læse min adresse som jeg havde angivet på hjemmesiden. Hertil sendte de så brevet. Dog havde jeg ikke opgivet hele adressen, og da jeg bor i lejlighedskompleks, var brevet havnet på opslagstavlen i opgangen, ikke i min brevkasse. Dette stinker LANGT væk af at Getty Images udsender disse breve i stor stil. De skyder med spredehagl, i håb om at nogen bider på.

- Men det er stadigvæk en krænkelse af ophavsretten –
Ja og nej. Ja, det er en krænkelse af ophavsretten. Men når vi har at gøre med billeder på nettet, handler folk i god tro. Jeg havde selv gået langt for at sikre mine billeder var ”rene”, og havde handlet i god tro. Om jeg havde overtrådt en copyright, muligvis, men det er stort set umuligt for mig at vide på forhånd. Derfor vil en evt. retssag ikke holde for Getty Images, og derfor holder de sig til trusselsbrevene. Var jeg blevet bedt om at fjerne billedet, var det naturligvis gjort.

 

- Kan jeg blive trukket i retten? –
Ja, men det sker ikke. Getty Images har endnu ikke trukket en eneste person i retten: "As of September 2012, no publicly known cases of copyright infringement have been raised by Getty Image in a U.S. Federal Court” Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Getty_images - og disse breve har kørt i en årrække.

De ved de har en rigtig skidt sag, derfor håber de på at du betaler, bare for at slippe for dem og sikre din nattesøvn. Det er næste kutyme at folk der svarer på deres breve og prøver at forhandle, får skåret 10% af beløbet. Her håber Getty Images så at folk tænker, ”Yes, jeg har sparet 500 DKK - det har været et godt forlig at jeg kun skal betale 4.500 DKK i stedet for 5.000 DKK”. …Du har ikke sparet 500 DKK, du har tabt 4.500 DKK.

- Getty Images’ taktik -
Getty Images opererer i en gråzone, da det ikke er ulovligt at fare så aggressivt frem og udsende disse breve med skyhøje krav. De har opdaget en niche: Opkøb alle online billededatabaser og udsend trusselsbreve til mindre virksomheder og privat personer for brud på deres ”rettigheder” med krav om betaling. Dette er deres guldmine.
Som modtager af et af deres breve bliver du naturligvis nervøs, for de har sendt et fysisk brev med håndgribelige beviser. Du kan med selvsyn se at du har begået noget forkert. Derfor er den nemmeste løsning at bøje sig for deres krav. Men overvej tre ting:

  1. Havde du fået dette krav på mail, var den røget direkte i spam mappen. Getty Images tjener så godt på disse breve, at de har råd til sende breve til hele verden. Det fysiske brev er en lang bedre metode til at få folk til at betale, da der ligger en salgs pondus og tillid bag et fysisk brev.
  2. Havde det økonomiske krav været mindre, havde det ikke gjort så stort indtryk på modtageren. De rammer derfor med fuld kraft; ”shock and awe”. Dette paralyserer deres offer totalt.
  3. Hvis Getty Images havde interesse i at beskytte deres forretning, ville de udsende et ” cease and desist letter”. Et brev der gør opmærksom på at du fortager noget ulovligt, ala: ”Holder du inde med dette, sker der ikke yderligere. Derudover kan du købe det pågældende billede hos os”.
  4. Det er set at Getty Images leverer gratis billeder til templates, som folk kan downloade. For derefter at ramme dem der downloader disse templates i god tro - og haps, så klapper fælden.
  5. Getty Images’ mål er mindre og nye virksomheder og privat personer, som ikke har en juridisk afdeling eller jurdisk forstand. Her er chancerne for afkast langt bedre.

 

- Brevet, hvad kan jeg bruge det til? –
Først skal du vide at det IKKE er et krav eller en trussel (selv om det kan (skal) læses sådan), det er en opfordring til at betale. Et krav kan først opstå så snart der ligger en retskendelse bag.
Dernæst skal du se grundigt på brevet, er der skrevet på begge sider? Hvis ikke, kan dine børn evt. tegne på bagsiden. Har du en brændeovn, kan det også bruges til at fyre op med. Disse breve er kun det papir værd de er skrevet på.

 

- Jeg er blevet anbefalet at betale –
Der er tre aktører her, med hver deres agenda:

  1. Getty Images – De vil have du betaler det krævet beløb, eller forhandler det ned med evt. 10%!!
  2. Advokater, særligt amerikanske advokater – I USA kan man fodre svin med advokater. Derfor er der naturligvis en stor del som har specialiseret sig i dette emne, og som råder dig til at søge DERES juridisk bistand. Så i stedet for at betale Getty Images, skal du betale advokaterne.
  3. Realiteterne – Du skal IKKE betale Getty Images eller nogen advokat. Har du fjernet billedet, efter at blevet gjort opmærksom på dette, færdig slut. Ignorer deres breve fremover, og glæd dig over at de gider bruge penge på portoen.

 

– Hvad skal jeg gøre? –
Ignorer brevet. Fjern billedet. Tag ikke kontakt til Getty Images. Advar andre mod at betale. Og sov trygt igen.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Citron:

Ang. Getty Images brev

 

Den korte:

Du skal IKKE betale en rød reje til Getty Images

 

Den lange:

- Min sag -
Jeg har selv modtaget dette brev, og blev som alle andre chokeret. Det var en kæmpe forskrækkelse og gav anledning til megen bekymring.

Men efter at have læst grundigt på nettet og brugt min sunde fornuft, gik jeg fra bekymring til lettelse til vrede. Min sag tager udgangspunkt i et billede der lå langt inde på min hjemmeside, så langt inde at der ingen links er hertil. Af omveje kan jeg se at Getty Images har brugt en webcrawler-bot til at køre min hjemmeside igennem, undermapper og hele molevitten. Her fandt de så det famøse billede.

Getty Images’ robot var også så ”smart” at læse min adresse som jeg havde angivet på hjemmesiden. Hertil sendte de så brevet. Dog havde jeg ikke opgivet hele adressen, og da jeg bor i lejlighedskompleks, var brevet havnet på opslagstavlen i opgangen, ikke i min brevkasse. Dette stinker LANGT væk af at Getty Images udsender disse breve i stor stil. De skyder med spredehagl, i håb om at nogen bider på.

- Men det er stadigvæk en krænkelse af ophavsretten –
Ja og nej. Ja, det er en krænkelse af ophavsretten. Men når vi har at gøre med billeder på nettet, handler folk i god tro. Jeg havde selv gået langt for at sikre mine billeder var ”rene”, og havde handlet i god tro. Om jeg havde overtrådt en copyright, muligvis, men det er stort set umuligt for mig at vide på forhånd. Derfor vil en evt. retssag ikke holde for Getty Images, og derfor holder de sig til trusselsbrevene. Var jeg blevet bedt om at fjerne billedet, var det naturligvis gjort.

 

- Kan jeg blive trukket i retten? –
Ja, men det sker ikke. Getty Images har endnu ikke trukket en eneste person i retten: "As of September 2012, no publicly known cases of copyright infringement have been raised by Getty Image in a U.S. Federal Court” Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Getty_images - og disse breve har kørt i en årrække.

De ved de har en rigtig skidt sag, derfor håber de på at du betaler, bare for at slippe for dem og sikre din nattesøvn. Det er næste kutyme at folk der svarer på deres breve og prøver at forhandle, får skåret 10% af beløbet. Her håber Getty Images så at folk tænker, ”Yes, jeg har sparet 500 DKK - det har været et godt forlig at jeg kun skal betale 4.500 DKK i stedet for 5.000 DKK”. …Du har ikke sparet 500 DKK, du har tabt 4.500 DKK.

- Getty Images’ taktik -
Getty Images opererer i en gråzone, da det ikke er ulovligt at fare så aggressivt frem og udsende disse breve med skyhøje krav. De har opdaget en niche: Opkøb alle online billededatabaser og udsend trusselsbreve til mindre virksomheder og privat personer for brud på deres ”rettigheder” med krav om betaling. Dette er deres guldmine.
Som modtager af et af deres breve bliver du naturligvis nervøs, for de har sendt et fysisk brev med håndgribelige beviser. Du kan med selvsyn se at du har begået noget forkert. Derfor er den nemmeste løsning at bøje sig for deres krav. Men overvej tre ting:

  1. Havde du fået dette krav på mail, var den røget direkte i spam mappen. Getty Images tjener så godt på disse breve, at de har råd til sende breve til hele verden. Det fysiske brev er en lang bedre metode til at få folk til at betale, da der ligger en salgs pondus og tillid bag et fysisk brev.
  2. Havde det økonomiske krav været mindre, havde det ikke gjort så stort indtryk på modtageren. De rammer derfor med fuld kraft; ”shock and awe”. Dette paralyserer deres offer totalt.
  3. Hvis Getty Images havde interesse i at beskytte deres forretning, ville de udsende et ” cease and desist letter”. Et brev der gør opmærksom på at du fortager noget ulovligt, ala: ”Holder du inde med dette, sker der ikke yderligere. Derudover kan du købe det pågældende billede hos os”.
  4. Det er set at Getty Images leverer gratis billeder til templates, som folk kan downloade. For derefter at ramme dem der downloader disse templates i god tro - og haps, så klapper fælden.
  5. Getty Images’ mål er mindre og nye virksomheder og privat personer, som ikke har en juridisk afdeling eller jurdisk forstand. Her er chancerne for afkast langt bedre.

 

- Brevet, hvad kan jeg bruge det til? –
Først skal du vide at det IKKE er et krav eller en trussel (selv om det kan (skal) læses sådan), det er en opfordring til at betale. Et krav kan først opstå så snart der ligger en retskendelse bag.
Dernæst skal du se grundigt på brevet, er der skrevet på begge sider? Hvis ikke, kan dine børn evt. tegne på bagsiden. Har du en brændeovn, kan det også bruges til at fyre op med. Disse breve er kun det papir værd de er skrevet på.

 

- Jeg er blevet anbefalet at betale –
Der er tre aktører her, med hver deres agenda:

  1. Getty Images – De vil have du betaler det krævet beløb, eller forhandler det ned med evt. 10%!!
  2. Advokater, særligt amerikanske advokater – I USA kan man fodre svin med advokater. Derfor er der naturligvis en stor del som har specialiseret sig i dette emne, og som råder dig til at søge DERES juridisk bistand. Så i stedet for at betale Getty Images, skal du betale advokaterne.
  3. Realiteterne – Du skal IKKE betale Getty Images eller nogen advokat. Har du fjernet billedet, efter at blevet gjort opmærksom på dette, færdig slut. Ignorer deres breve fremover, og glæd dig over at de gider bruge penge på portoen.

 

– Hvad skal jeg gøre? –
Ignorer brevet. Fjern billedet. Tag ikke kontakt til Getty Images. Advar andre mod at betale. Og sov trygt igen.

Rigtig interessant indlæg! Yes. Må jeg spørge, hvordan de "tracker billedet" helt præcist? Hvordan kan de se, at man har fundet billedet på lige netop deres side og ikke på en helt anden? Jeg mener, der er vel andre, der har købt rettigheden til at bruge det pågældende billede? Jeg ved godt, at de har deres "robots", men er der indlagt en usynlig kode i billedet, eller er det "vandmærket", der "afslører" en?

Årsagen til, at jeg spørger, er, at jeg har et amerikansk musik-website, hvor jeg har fundet på andre løsninger end at oploade billede af kunstnerne. Jeg har dog en feature, jeg rigtig gerne vil realisere, men det kræver helt sikkert netop disse billeder. Bør jeg holde mig helt væk fra at finde disse billeder på nettet og vente på, at pladeselskaber og koncert-arrangører selv tilbyder mig disse billeder som en del af deres PR?

De bedste billeder

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

TT Tekstforfatter:
Må jeg spørge, hvordan de "tracker billedet" helt præcist?

Jeg mener det er billedernes bitmap data der trackes på, hvilke åbenbart til en stor grad er genkendelige, selvom du måtte skalere billedet ned eller op (eller ligge evt. elementer henover via f.eks. Photoshop).

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)