Hej folkens på amino.dk
Jeg er helt grøn som iværksætter, men jeg overvejer at starte en freelance it-supporter virksomhed ved siden af min læreplads netop som it-supporter. En enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg som udgangspunkt kan lave noget service på PCer for private i min fritid. Til det vil jeg gerne spørge (som så mange sikkert ofte har gjort før). 1) Når jeg opretter mig hos Skat som virksomhed, er jeg da berretiget til de samme satser, hvis jeg bliver arbejdsløs, og under samme omstændigheder som alle andre normalt arbejdende DKer er? 2) Hvad vil foreskellen være? - har jeg forstået rigtigt, så får jeg en udviget selvangivelse hvor jeg skal indberretige købsmoms og salgsmoms, og det er det? Er der ellers nogen "fælder" jeg skal være opmærksom på? Er dybt taknemmelig for svar, da det kan bringe mig det skridt videre til at gå i krig som selvstændig. |
Danielson:2) Hvad vil foreskellen være? - har jeg forstået rigtigt, så får jeg en udviget selvangivelse hvor jeg skal indberretige købsmoms og salgsmoms, og det er det?
Ja, som selvstændig har du udvidet selvangivelse.
- Der opgiver du indtjening-udgifter = din løn som du skal betale skat af
2-4 gange om året (alt efter hvilken kategori SKAT smider dig i), skal du indgive og betale moms.
På faktura du sender ud, er det salgsmoms - altså penge som DU SKAL betale til SKAT.
Når du køber noget, så købsmoms, som du modregner i din salgsmoms.
Faktisk ret simpelt - men kan dog anbefale et økonomi program, da det er lidt langhåret at styre i Excel i længden :)
Jeg har samlet en række begynderåd, som du måske kan få gavn af.
Derudover skal du være bekendt med afskrivningsloven, i forbindelse med investeringer af computer, kontor osv.
Danielson:1) Når jeg opretter mig hos Skat som virksomhed, er jeg da berretiget til de samme satser, hvis jeg bliver arbejdsløs, og under samme omstændigheder som alle andre normalt arbejdende DKer er?
Denne del, kender jeg desværre ikke noget til.