God aften :) Jeg sidder og prøver at finde rundt i den jungle, jeg synes momregistrering og virksomhedsskabelse er. Jeg har efterhånden fundet en rimeligt skudsikker køreplan, og vil derfor gerne oprette mit firma. Meeeen, det er ikke særligt nemt, når man indtil for 2 uger siden ikke engang kendte start-trækprocenten. Derfor har jeg lige nogle nybegynderspørgsmål, jeg lige vil tyre af: 1) Skal jeg momsregistreres før, at jeg skal skabe selve virksomheden? Eller er de to ting det samme? 2) Inde på Startblanketten (for momsregistrering) bliver jeg adspurgt om firmanavn. Jeg endnu ikke har. Er det dér, jeg skal vælge firmanavn? Det er næppe sagen, hvilket fører tilbage til spørgsmål 1. 3) Jeg skal angive datoen for regnskabsårets afslutning. Jeg går ud fra, at dette er 31. december 2011?
Mange tak på forhånd! :) Mvh. Halfdan
|
Hej Halfdan.
1) Momsregistrering og registrering af virksomhed sker som to adskilte handlinger.
Momsregistreringen sker IKKE automatisk som en del af processen, når du registrerer en virksomhed.
Men begge dele kan foretages også via Webreg.dk
2) Har du valgt en selskabsform? (Hvis ikke, så læs mere på startvaekst.dk)
3) Måske. Dit første regnskabsår (hvis vi snakker ApS/A/S) må højest være 18 måneder. Så hvis du etablerer selskabet nu, så kan du enten vælge at lade dit første regnskabsår løbe fra nu til 31.december 2011 - eller alternativt så træk stiftelsen til 1.juli 2011 og lad første regnskabsår løbe fra 1.juli 2011 til 31.december 2012 - og de efterfølgende år fra 1. januar til 31. december. Det vil alt andet lige gøre det lidt nemmere.
Mvh Troels