Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begynder spørgsmål om moms og skat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften :)

Jeg sidder og prøver at finde rundt i den jungle, jeg synes momregistrering og virksomhedsskabelse er. Jeg har efterhånden fundet en rimeligt skudsikker køreplan, og vil derfor gerne oprette mit firma.

Meeeen, det er ikke særligt nemt, når man indtil for 2 uger siden ikke engang kendte start-trækprocenten. Derfor har jeg lige nogle nybegynderspørgsmål, jeg lige vil tyre af:

1) Skal jeg momsregistreres før, at jeg skal skabe selve virksomheden? Eller er de to ting det samme?

2) Inde på Startblanketten (for momsregistrering) bliver jeg adspurgt om firmanavn. Jeg endnu ikke har. Er det dér, jeg skal vælge firmanavn? Det er næppe sagen, hvilket fører tilbage til spørgsmål 1.

3) Jeg skal angive datoen for regnskabsårets afslutning. Jeg går ud fra, at dette er 31. december 2011?

Mange tak på forhånd! :)

Mvh. Halfdan

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 19:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Halfdan.

1) Momsregistrering og registrering af virksomhed sker som to adskilte handlinger.

Momsregistreringen sker IKKE automatisk som en del af processen, når du registrerer en virksomhed.

Men begge dele kan foretages også via Webreg.dk

2) Har du valgt en selskabsform? (Hvis ikke, så læs mere på startvaekst.dk)

3) Måske. Dit første regnskabsår (hvis vi snakker ApS/A/S) må højest være 18 måneder. Så hvis du etablerer selskabet nu, så kan du enten vælge at lade dit første regnskabsår løbe fra nu til 31.december 2011 - eller alternativt så træk stiftelsen til 1.juli 2011 og lad første regnskabsår løbe fra 1.juli 2011 til 31.december 2012 - og de efterfølgende år fra 1. januar til 31. december. Det vil alt andet lige gøre det lidt nemmere.

Mvh Troels

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 20:07

Mange tak fordi, at du tager dig tid til at svare! :-)

1) Super. Skal jeg gøre en af tingene før den anden, eller kan jeg rask både registrere virksomhed og momsregistrere mig i aften fx?

2) Enkeltmandsvirksomhed.

3) Hvis det er enkeltmandsfirma, er der så stadigt grænser forbundet derved?

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 20:22

De der enkeltmandsvirksomheder er ikke min stærke side - du må nok hellere have en af Aminos revisorer på banen :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:26

Hej.

Ja..det er kalenderår.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:37

Hey.. Du kan elv bestemme om du momsregisteres, indtil du har tjent 50.000.. Du kan melde dig sm momsbetaler med tilbagevirkende kraft hvis du får lyst til det også.. Men betaler du ik moms før du har tjemt de 50.000 kr så kan du bare heller ik trække det fra du fx køber

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:43

Ellers ring til skat, de vil gerne hjælpe.. Eller ta en Iværksætteruddannelse.. Kan godt anbefales, og tager kun 4 uger

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 20:49

Da jeg registrerede min enkeltmandsvirksomhed på virk.dk, var der et flueben jeg kunne krydse af hvis jeg ville momsregistreres :-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:58

Hej Halfdan,

Som der også nævnes her i tråden, så kan du starte op ude at blive momsregistreret, dog kun hvis du ikke forventer at omsætte for mere end 50.000 kr. pr. løbende 12 måneder.

Om det kan betale sig, afhænger meget af, hvem du sælger til. Hvis dine kunder er andre virksomheder, så bør du momsregistrere din virksomhed med det samme. Der er ikke krav om, at du skal omsætte for 50.000 kr. for at være momsregistreret.

På startblanketten skriver du dit firmanavn. Hvis du endnu ikke har et firmanavn, så er det dér, at du vælger dit nye firmanavn.

Regnskabsåret for enkeltmandsvirksomheder følger kalenderåret, ligesom din personlige selvangivelse. Husk dog, at moms angives efter hvert kvartal for nyregistrerede virksomheder.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 15:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for alle jeres svar! :)

Det lykkes mig at registrere et firma og sende ansøgningen ind til Erhvervs- og Selskabstyrelsen. I hører mere fra mig, når det næste gang går galt. Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)