Hej Alle Jeg kunne virkelig godt bruge lidt input, til at komme videre med et konkret salg. Forhistorien er som følger. Jeg har gennem gode kontakter fået kontakt til en leverandør af et produkt. Jeg har nu taget kontakt til en kunde der i forvejen har præcis dette produkt. Men han køber gennem et andet firma og deres logo er på produktet. Jeg kan levere produktet med kundens logo men det kræver min. 1.000 stk, hvilket svarer til hans salg på et år. Jeg er 99% sikker på at jeg kender hans pris ved leverandøren 29 kr/stk. Jeg har tilbudt ham de 1.000 stk til 23 kr/stk. Men hans modbud er 18 kr/stk. Jeg er uerfaren med salg, og er meget fakta orienteret og har derfor svært ved at finde ud af hvordan jeg skal argumentere for at han skal binde mange penge i produktet. Jeg har ikke brug for salget men det kunne være sjovt og spændende at få en "for mig" så stor ordre i hus. Jeg kan godt sælge til 18 kr men det er meget tæt på min kost og det ville ikke være særligt spændende for mig.
|
Hvis du er så sikker i, at han køber det fra en konkurrent for 29 kr. og du kan tilbyde det for 23 kr., så ville jeg i første omgang ikke gå længere ned i pris.
Jeg synes, at det altid er meget vigtigt, at man ikke ender ud med at konkurrere på pris. Prøv og spørg ind til kunden, hvad er det som han har brug for, hvordan kan du tilføre din kunde en værdi, som konkurrenten ikke kan. F.eks. hvis du og konkurrenten kan tilbyde din potentielle kunde samme pris, hvad andet kan du tilbyde af værdi, der ikke behøver at koste dig noget ekstra.
Det er vigtigt at have en god dialog med din kunde, hvis han ikke vil købe fra dig, så forsøg at finde ud af hvorfor.