Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal en personlig træner betale moms?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

annemari:

Men jeg er lidt i tvivl om momsen. Jeg mener at personlige trænere, fitness instruktører o.lign. er fritaget for moms eller har en stærk reduceret moms?

Ud fra det link som Lars har sendt fremgår det

Et fitnesscenters trænings- og instruktionsydelser blev ved dommen SKM2007.576.ØLR, som stadfæstet i SKM2008.843.HR, ikke anset for momsfritagne efter bl.a. § 13, stk. 1, nr. 1. Der var i visse tilfælde sket henvisning fra kiropraktorer og kommuner til træning i fitnesscentret. Landsretten bemærkede, at der imidlertid ikke forelå oplysninger om, at aktiviteten i virksomheden i noget væsentligt omfang skulle bestå af behandling af patienter, herunder genoptræning og sundhedsfaglige forebyggelsestiltag. Det fremgik, at instruktørerne var lægeeksaminerede, men ikke autoriserede sundhedspersoner eller med en sundhedsfaglig behandleruddannelse, bortset fra en ansat fysioterapeut. Sundhedsstyrelsen havde bl.a. udtalt, at man ikke anså instruktion fra sådanne instruktører som sundhedspleje, og at man ikke anså personalet som sundhedspersoner (heller ikke efter delegation) i henhold til patientrettighedsloven. Henset til oplysningerne om personalets uddannelse og udtalelsen fra Sundhedsstyrelsen, kunne Landsretten ikke anse aktiviteten som "anden egentlig sundhedspleje" efter § 13, stk. 1, nr. 1. Dommen er også omtalt i afsnit D.11.3.

Landsskatteretten har imidlertid i en sag vedrørende træningsbrikse anerkendt, at salg af adgang til disse kunne momsfritages på visse betingelser, jf. SKM2009.662.LSR. Retten bemærkede i sagen, at såfremt virksomheden med en journal kunne dokumentere, at klienterne led af konkrete sygdomme, at der blev iværksat et træningsprogram rettet mod disse sygdomme, at klienterne konstant var under vejledning og blev hjulpet igennem hele deres træningsprogram, samt at klientens tilstand løbende forbedres, og at dette afspejlede træningsprogrammet, ville den ydelse virksomheden leverede være omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.
Momsfritagelsen omfatter dog ikke klienternes brug af maskiner alene for at få motion eller almindelig velvære.

Og ud fra dette kan man umiddelbart konkludere, at personlige trænere i almindelig forstand ikke er fritaget for momsafregning.

Så hvis du er personlig træner i den forstand at du lægger et træningsprogram, laver en kostvejledning f.eks, følger din kunde rundt i centeret for at se at øvelserne laves rigtigt og for at motivere, så er du ikke fritaget for momsafregning.

Hvis du derimod har lejet en briks i centeret (behandlerrum) og der f.eks. fra det offentlige henvises til dig fordi du f.eks. er god til at tilrettelægge genoptræning for folk der har haft hofteoperationer og det kan måles at de kommer sig hurtigere, så ville du nok være momsfritaget. (Bare et eksempel, ikke sikkert min fortolkning er korrekt mht eksemplet)

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:53

Entrepreneur - Jan:
Hvis du derimod har lejet en briks i centeret (behandlerrum) og der f.eks. fra det offentlige henvises til dig fordi du f.eks. er god til at tilrettelægge genoptræning for folk der har haft hofteoperationer og det kan måles at de kommer sig hurtigere, så ville du nok være momsfritaget. (Bare et eksempel, ikke sikkert min fortolkning er korrekt mht eksemplet)

Det handler om, om der udføres en sundhedsfaglig ydelse, der har til formål at "diagnosticere, behandle og så vidt muligt helbrede konkrete sygdomme eller sundhedsmæssige uregelmæssigheder".

Generel forebyggelse er momspligtigt - medens specifik forebyggelse kan være momsfri.

Kostrådgivning og hjælp til vægttab er eksempelvis momsfri, hvis patienten rent ud sagt er tyk nok. Når patienten så har tabt sig (ned til et defineret BMI) bliver kostrådgivningen mv. momspligtig.

Vh
Lars 

Fra København
Tilmeldt 11. Nov 07
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 19:22

Hej alle,

Jeg er klar over indlægget er gammelt, men det er nu stadig til min store undren at jeg har fundet følgende i fitness worlds folder til medlemsskab. Læg mærke til momsen der er angivet for medlemsskabet. Jeg synes ikke umiddelbart at deres hold høre under nogen af de momsfritagende præmisser som i beskriver. Måske i kan forklare mig det?

PBS/Nets løbende medlemskaber - pr. måned
Fri fitness og hold* (moms 10 kr) 249,-
Fri fitness og bike (15-17 år)** (moms 10 kr) 149,-
Træn 2* (moms 30 kr) 349,-
Fri hold*** (moms 0 kr) 199,-
Oprettelse 299,-
(*moms 12,01 kr, **moms 20,07 kr, ***moms 0 kr)
PBS/NETS trækningen foretages hver anden måned.
Opsiger du indenfor 15 dage efter trækningen,
refunderer vi en måned. Ønsker du månedlig
betaling via PBS/Nets, betales kr. 10,- pr. trækning.

Kontant medlemskab
1 md. (moms 14,84 kr) 449,-
3 mdr. (moms 30,53 kr) 999,-
6 mdr. (moms 85,04 kr) 1799,-

Øvrige priser
Personlig programlægning (1 time) 175,-
Programopfølgning (½ time) 99,-
Pause (moms 3,17 kr /Fri hold moms 0 kr) 79,-
En dags træning (moms 3,01 kr) 75,-
Mistet kort 50,-
Glemt kort 30,-
Udeblivelse fra holdtræning (moms 0 kr) 30,-
Leje af bodybikesko (moms 0 kr) 20,-
Bodybikesko 10 x leje klippekort (moms 0 kr) 100,-
De anførte priser er inkl. moms.
Hvor andet ikke er anført, gælder almindelig momssats.
Der tages forbehold for trykfejl og prisændringer
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38

Prislisten svarer egentlig godt overens med det svar, som Lars afgav tidligere i tråden om, at der er en momsfritagelse for "undervisning i legemsøvelser", men den gælder kun for undervisning i egentlige hold.

Medlemskabet der alene omfatter mulighed for at deltage i holdundervisning er momsfrit, hvor de øvrie medlemskaber er en kombination af egen træning og mulighed for at deltage i holdtræning, men momsen lægges på da produktet ikke kan adskilles i en momsfri og momspligtig del.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 11. Nov 07
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 22:42

Jeg forstår bare ikke hvordan udregningen gøres op. Se f.eks. 1 md medlemskab, moms 14,84

Til sammenligning koster fri hold 199 pr md, uden moms. Med fri fitness og hold koster det 249, altså 50 kr. mere og derfor en 10 kr. i moms, fordi man mener differencen imellem rent hold og fitness ikke er momsfritaget.

Så står min logik bare ikke til at de kan slippe afsted med kun 14,84 kr. i moms på det kontante medlemsskab til 449,-

Og hvis medlemsskaberne skal momsfritages i det omfang det bliver, skal den overvegne del af medlemmerne vel også være tilknyttet hold, hvilket jeg ikke tror er tilfældet.

Er det her en fed fidus som fitnessindustrien nyder rigtig godt, men er på kanten. Eller er den helt i orden?

Jeg spørger en del ind til det, da jeg selv har en stor interesse for den her branche. 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)