Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udlæg i depositum

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har et beløb til gode hos en virksomhed (A/S) som desværre ikke har været i stand til at betale endnu.

jeg overvejer derfor mine muligheder for at sikre tilgodehavendet ved en eventuel konkurs. I den forbindelse har jeg overvejet at gøre udlæg i et depositum som eg ved virksomheden har betalt for nogle lejede lokaler.

Men har udlejer af bygningen førsteret til depositummet selvom han ikke har gjort udlæg i dette?

Hvad kræver det før man kan gøre udlæg i aktiver? Skal man have sendt tre rykkere og truet med bål og brand før man kan gøre udlæg? Hvem skal eventuel acceptere at man gør udlæg i fx et depositum, kunne forestille mig udlejer ikke var tilfreds med dette, men skal han godkende det?

på forhånd tak

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 12:16

Udlæg kan alene gennemtvinges via fogedretten og det kræver et såkaldt fundament, der f.eks. kan være et frivilligt forlig eller en dom. Et frivilligt forlig skal indeholdes en pasus om, at det kan gennemtvinges ved fogedretten.

Du kan godt få udlæg i depositummet, men som du selv er inde på har udlejer ret til først at benytte sig af dette, og kun hvis der er noget tilbage kan du få del i det. Udlejer kan ikke nægte dig udlæg.

Hvis dit krav er på under 50.000 kr. kan du på domstolenes hjemmeside under blanketter udfylde et betalingspåkrav, som sendes til fogedretten. Gå hertil:

http://www.domstol.dk/selvbetjening/blanketter/inkasso/Pages/default.aspx

Hvis skyldner ikke protesterer, får du hvad der svarer til en dom, og så kan du få dit udlæg.

Før du sender et betalingspåkrav til fogedretten skal du have sendt en påmindelse til skyldner, hvor du giver en frist på mindst 10 dage til at betale.

Hvis skyldner bliver erklæret konkurs er der risiko for, at dit udlæg kan blive omstødt, jeg mener du skal have haft udlægget i 3 måneder, før det er sikret mod omstødelse.

Håber det besvarer dit spørgsmål.

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 12:21

Tjekkede lige fristen. Det er 3 måneder.

Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 13:08

Hmm - uden at jeg er 100% expert på området.. Er det så bøvlet værd? At du gør udlæg i et evt. depositum er jo ikke ensbetydende med at du får dine penge.. Det du gør er bare at du "stavnsbinder" ham til adressen.. Altså først hvor han måtte fraflytte et evt. lejemål, hvor udlejer selvfølgelig får det han skal have det jvf. hans lejekontrakt, og lejer rent faktisk får penge i hånden fra depositummet, kan du gøre dit krav gældende, og få det du måtte kunne tilkomme.. Men hvad hvis "banditten" rekonstruere selskabet og fortsætte lejemålet, så får han jo ingen penge, og du har spildt en masse krudt (og flere penge på en advokat) på ingenting.. Brug dog tiden til at få tjent nogle andre penge til din virksomhed, istedet for at "græde over spildt mælk".. Ja undskyld mig, jeg ved godt at den "røv er MEGET surere en sur!!!"..

men jeg tror du spilder krudtet på noget du MÅSKE ikke får noget udaf alligevel.

For alternativet er jo, at går han nu konkurs, så skal alle kreditorer jo gøre krav gældende overfor kurator, som gør boet op. Gæld og værdier.. Og alle kreditorer som har anmeldt krav vil så efterfølgende få andel procentuelt i værdierne (herunder evt. overskydende indskud). - altså du vil formentligt få ihvertfald lidt af dit tilgodehavde igen, - men uden at have spildt alt for tid og fjernet alt for meget fokus fra egen forretning..

gør selv op hvad der bedst kan betale sig i dit tilfælde..;-)

vh/ Ulrik

Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 832
Fra  Ulrik Rode Skrevet kl. 13:16

Hov - alternativet er jo at DU erklærer ham konkurs, for at fremskynde processen og inden han sætter sig endnu mere i gæld så der bliver endnu mindre at fordele..

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 14:23

Det er langt fra sikkert, det er besværet værd. At erklære skyldneren konkurs er selvfølgelig et alternativ, såfremt betingelserne er opfyldt, men det koster altså 30.000 kr. i sikkerhedsstillelse, som man ikke er sikker på at få igen. Derudover skal aktiverne deles mellem alle kreditorerne.

Hvis man kan klare at udfylde et betalingspåkrav selv og man ikke forventer indsigelser, kan det gøres for 700 kr. i retsafgift inkl. den efterfølgende fogedforretning.

Det allerbedste ville selvfølgelig være, hvis man kan indgå en aftale med skyldneren evt. med afdragsordning.

Tilmeldt 4. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 14:40

er du sikker på at udlejer har førsteret til depositummet? Er det lejekontrakten der over-ruler et eventuelt udlæg? Er der en der kan finde noget dokumentation på dette, har selv forsøgt uden held...

det drejer sig om en fordring over 50000 kr, så skal jeg vel have fat i en advokat.

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 16:59

Udlejer har helt sikkert første ret til pengene. Depositummet er jo en sikkerhed for lejers istandsættelse af det lejede efter lejemålets ophør. Så der er slet ingen tvivl: først skal udlejer have, hvad han har til gode, og hvis der så skulle være et overskud, som lejer normalt ville få udbetalt, så får du de sørgelige rester ....

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 17:05

Ja, det er jeg helt sikker på. Depositummet ville ikke være meget værd for udlejer, hvis andre kreditorer blot kunne kræve det udbetalt. Det står jo til sikkerhed for et evt. krav udlejer måtte have i lejeforholdet.

Du vil helt sikkert kunne finde det i litteraturen, som omhandler inkasso.

Udlæg sker i øvrigt altid med respekt af 3. mands eventuelle ret.

Hvis kravet er over 50.000 kr. er du henvist til et almindeligt søgsmål. Dvs. du skal udtage stævning, hvis ikke du kan gennemtrumfe en frivillig løsning.

Man kan godt udtage stævning uden advokat, men den udfordring er noget større end et betalingspåkrav, hvis man ikke har prøvet det før, så ja, der bør du nok lige få vendt sagen med en, der har forstand på det.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)