jeg har et beløb til gode hos en virksomhed (A/S) som desværre ikke har været i stand til at betale endnu.
jeg overvejer derfor mine muligheder for at sikre tilgodehavendet ved en eventuel konkurs. I den forbindelse har jeg overvejet at gøre udlæg i et depositum som eg ved virksomheden har betalt for nogle lejede lokaler.
Men har udlejer af bygningen førsteret til depositummet selvom han ikke har gjort udlæg i dette? Hvad kræver det før man kan gøre udlæg i aktiver? Skal man have sendt tre rykkere og truet med bål og brand før man kan gøre udlæg? Hvem skal eventuel acceptere at man gør udlæg i fx et depositum, kunne forestille mig udlejer ikke var tilfreds med dette, men skal han godkende det?
på forhånd tak |
Udlæg kan alene gennemtvinges via fogedretten og det kræver et såkaldt fundament, der f.eks. kan være et frivilligt forlig eller en dom. Et frivilligt forlig skal indeholdes en pasus om, at det kan gennemtvinges ved fogedretten.
Du kan godt få udlæg i depositummet, men som du selv er inde på har udlejer ret til først at benytte sig af dette, og kun hvis der er noget tilbage kan du få del i det. Udlejer kan ikke nægte dig udlæg.
Hvis dit krav er på under 50.000 kr. kan du på domstolenes hjemmeside under blanketter udfylde et betalingspåkrav, som sendes til fogedretten. Gå hertil:
http://www.domstol.dk/selvbetjening/blanketter/inkasso/Pages/default.aspx
Hvis skyldner ikke protesterer, får du hvad der svarer til en dom, og så kan du få dit udlæg.
Før du sender et betalingspåkrav til fogedretten skal du have sendt en påmindelse til skyldner, hvor du giver en frist på mindst 10 dage til at betale.
Hvis skyldner bliver erklæret konkurs er der risiko for, at dit udlæg kan blive omstødt, jeg mener du skal have haft udlægget i 3 måneder, før det er sikret mod omstødelse.
Håber det besvarer dit spørgsmål.