Siden er lavet efter kundens ønsker og behov og er designet unikt til hans forretning. Jeg er selv admin på siden og forventer at det skal forblive sådan, da det er nemmest for mig på den her måde. Kunden betaler en pris for siden samt domænenavn + et årligt gebyr for hosting. Mit spørgsmål går på hvad jeg Bør have med i salgs/leveringsbetingelser for stadig at sikre mig ret til siden og årlig hosting pris. Desuden er det vel bedst som udvikler at bevare rettigheden til selve systemet - altså filer som er udviklet incl. banner - eller hvad gør I andre. Det jeg vil sikre mig er at kunden ikke kan kopiere/vidresælge siden samt beholde årligt gebyr -. Eller hvad plejer I andre at aftale ? |
Hej "serverservice"
Du har altid fuld rettighed over din kode, design mv., som du har udviklet, med mindre der ligger en anden aftale med kunden. Dvs. at kunden kan ikke begynde at kopiere og videresælge din løsning, uden din tilladelse. På samme måde som du ikke måde købe en avis og og videresælge artiklerne - det er avisens rettighed.
Omkring hosting er det lidt mere indviklet. Hvis det er et system som du løbende laver vedligeholdelse på, at det jo meget fair, at du også får et gebyr for dette. Er systemet sat op "en gang for alle", uden løbende vedligeholdelse, vil du dog stadig godt kunne forsvarer en form for ekstra gebyr (udover betaling for hosting), såfremt du levere "fuld service" til kunden. Dvs. at uanset hvad det er galt eller hvad kunden har af problemer med hjemmesiden, så kan de altid ringe til dig og få rådgivning, også hvis serveren f.eks. er nede, og du så står for kontakten til hosting leverandøren.
Jeg vil ikke anbefale at du låser kunden, det vil du sjældent få noget godt ud af, og sandsynligvis midste potientielle kunder på, specielt hvis du er et mindre firma. Kort sagt så skal du bare gøre dit job godt nok, så flytter kunden ikke. Og hvis det er dit årlige gebyr der er problemet hos kunden, så kan du evt. tilbyde at de kan nøjes med at betale for selve hostingen, og du så faktuere evt. support timer - dog ikke en løsning jeg vil anbefale, hverken for dig eller kunden.
Håber det kan bruges og giver lidt inspiration.
Du har altid fuld rettighed over din kode, design mv., som du har udviklet, med mindre der ligger en anden aftale med kunden. Dvs. at kunden kan ikke begynde at kopiere og videresælge din løsning, uden din tilladelse. På samme måde som du ikke måde købe en avis og og videresælge artiklerne - det er avisens rettighed.
Omkring hosting er det lidt mere indviklet. Hvis det er et system som du løbende laver vedligeholdelse på, at det jo meget fair, at du også får et gebyr for dette. Er systemet sat op "en gang for alle", uden løbende vedligeholdelse, vil du dog stadig godt kunne forsvarer en form for ekstra gebyr (udover betaling for hosting), såfremt du levere "fuld service" til kunden. Dvs. at uanset hvad det er galt eller hvad kunden har af problemer med hjemmesiden, så kan de altid ringe til dig og få rådgivning, også hvis serveren f.eks. er nede, og du så står for kontakten til hosting leverandøren.
Jeg vil ikke anbefale at du låser kunden, det vil du sjældent få noget godt ud af, og sandsynligvis midste potientielle kunder på, specielt hvis du er et mindre firma. Kort sagt så skal du bare gøre dit job godt nok, så flytter kunden ikke. Og hvis det er dit årlige gebyr der er problemet hos kunden, så kan du evt. tilbyde at de kan nøjes med at betale for selve hostingen, og du så faktuere evt. support timer - dog ikke en løsning jeg vil anbefale, hverken for dig eller kunden.
Håber det kan bruges og giver lidt inspiration.