Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

salgs og leveringsbetingelser for CMS side til kunde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 273
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er igang med en cms side til en kunde - hvor han er superbruger og kan ændre tekster og billeder på sine præsantationssider , samt tilføje varer til et priskatalog.
Siden er lavet efter kundens ønsker og behov og er designet unikt til hans forretning.

Jeg er selv admin på siden og forventer at det skal forblive sådan, da det er nemmest for mig på den her måde.
Kunden betaler en pris for siden samt domænenavn + et årligt gebyr for hosting.

Mit spørgsmål går på hvad jeg Bør have med i salgs/leveringsbetingelser for stadig at sikre mig ret til siden og årlig hosting pris.
Desuden er det vel bedst som udvikler at bevare rettigheden til selve systemet - altså filer som er udviklet incl. banner - eller hvad gør I andre.

Det jeg vil sikre mig er at kunden ikke kan kopiere/vidresælge siden samt beholde årligt gebyr -. Eller hvad plejer I andre at aftale ?

IT Support for mindre og mellemstore firmaer på Fyn ! Serverservice

Tilmeldt 16. Feb 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 06:24
Hej "serverservice"

Du har altid fuld rettighed over din kode, design mv., som du har udviklet, med mindre der ligger en anden aftale med kunden. Dvs. at kunden kan ikke begynde at kopiere og videresælge din løsning, uden din tilladelse. På samme måde som du ikke måde købe en avis og og videresælge artiklerne - det er avisens rettighed.

Omkring hosting er det lidt mere indviklet. Hvis det er et system som du løbende laver vedligeholdelse på, at det jo meget fair, at du også får et gebyr for dette. Er systemet sat op "en gang for alle", uden løbende vedligeholdelse, vil du dog stadig godt kunne forsvarer en form for ekstra gebyr (udover betaling for hosting), såfremt du levere "fuld service" til kunden. Dvs. at uanset hvad det er galt eller hvad kunden har af problemer med hjemmesiden, så kan de altid ringe til dig og få rådgivning, også hvis serveren f.eks. er nede, og du så står for kontakten til hosting leverandøren.

Jeg vil ikke anbefale at du låser kunden, det vil du sjældent få noget godt ud af, og sandsynligvis midste potientielle kunder på, specielt hvis du er et mindre firma. Kort sagt så skal du bare gøre dit job godt nok, så flytter kunden ikke. Og hvis det er dit årlige gebyr der er problemet hos kunden, så kan du evt. tilbyde at de kan nøjes med at betale for selve hostingen, og du så faktuere evt. support timer - dog ikke en løsning jeg vil anbefale, hverken for dig eller kunden.

Håber det kan bruges og giver lidt inspiration.

Ecreo webbureau, webløsninger med CMS
Individuelle e-handels-, intranet- og webløsninger med CMS i Microsoft .NET

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:22
Vi skal måske lige gøre opmærksom på, at udvikler rettigheder selvfølgelig kun gælder det, man har udviklet! Hvis det handler om et færdigt system, hvor ''serverservice'' har lavet design, så sidder ''serverservice'' jo kun med rettighederne over designet - ikke resten af systemet. Og derved får kunden altså fuld ret til at tage sit system og gå.
Om han kan gøre det med designet er et spørgsmål om hvilken aftale der er lavet, men under alle omstændigheder kan kunden få lavet et nyt design og så kører videre et andet sted.

Men det ser jeg ikke som noget skidt. Jeg er ikke meget stavnsbundne kunder, det giver en falsk tryghedsfornemmelse at de ''ikke kan slippe væk''. Derved bliver de hængende på trods af problemer og det er ikke sikkert at man er klar over at de går rudnt og spreder dårlig karma. Med en åben dør bliver man i det mindste klar over problemet når de beder de administrative oplysninger for ville flytte...

Personligt sørger jeg for at kunden for deponeret alle oplysninger over systemet, så de til ennhver tid kan flytte til en anden supporter/webmaster. Selv de steder, hvor jeg står for systemvedligeholdelse og de kun selv indtaster nyhedstekst (hvis de da kan huske hvordan og ikke bare sender mig en mail) har de fået ALLE oplysninger. De har ikke den direkte adgang til webhost, for den ydelse køber de af mig; de har dog stadig mulighed for at flytte tingene væk...

Det er måske ikke på kort sigt godt købmandsskab - eller måske ER det netop godt købmandsskab, altså af den gamle slags, hvor købmanden var der for at hjælpe og servicere kunden. I modsætning til vore dages ''discountskab'' hvor løsningen er at fastholde kunde ved at gøre det besværligt eller dyrt at flytte et andet sted hen.

Jeg har det bedst med at lægge kortene på bordet, og indtil videre har kunderne det også bedst med det.For nylig ønskede en af mine kunder at etablere et noget større webssystem - større end hvad jeg som enkeltmandsvirksomhed ville give mig i kast med, da jeg ikke kunne levere 24/7 support - og jeg sagde derfor nej tak. I stedet blev jeg brugt som koknsulent og blev bedt om at vurdere de øvrige tilbud, der så blev søgt hjem. Så de så mig som en servicevirksomhed, der var til at stole på; og det er lige nøjagtig det jeg helst vil være! Jeg fungerer staig som mellemled mellem min kunde og leverandøren af det større system, for min kunde ''snakker ikke deres sprog''!  :-)

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 09:25
Hej og tak for Input.
1. Min årlige gebyr for hosting er forholdsvis lav pris og vil inkludere fornyelse af domainnavn + 1 stk backup af filer samt database.
Jeg mener at det er rimeligt nok - desuden har jeg brugt det meste af eftermiddagen igår på at se hvad andre gør i den her sag - og det er gennemgående for CMS system at udvikler tager rettighed for sit arbejde og udvikling samt sit materiale. Det gælder ikke kundens eget materiale eller hvad tilføjes af ham - desuden vil gælde for open source de regler der gælder for systemet.
Ellegaard (syns jeg har set det navn et sted ? *s)-> Fordi CMS open source giver det ikke automatisk kunden fuld ret over systemet - nærmere tværtimod.

Men lad mig prøve at forklare hvorfor jeg gerne vil have det årlige beløb hjem og fuld rettighed/adgang til selve installationen.
Jeg har givet kunden et tilbud som er meget lavt , men som vil tjene sig ind på længere sigt med det årlige gebyr - men hvor der også er inkluderet meget service.
Desuden vil jeg jo sikre mig at jeg selv kommer til at stå for den vidre udvikling i fremtiden , samt service.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 17:00
Dato: 08-03-2007 09:25:16 Forfatter: serverservice Desuden vil jeg jo sikre mig at jeg selv kommer til at stå for den vidre udvikling i fremtiden , samt service.

Og det er lige netop i den ''sikring'' at jeg er uenig. Du vil holde på kunden ved at lægge ham forhindringer i vejen, jeg vil holde på kunden udelukkende på mit eget produkts overlegenhed: han kan ganske enkelt ikke gå ud og finde noget tilsvarende (i dette tilfælde: den samme service).

Din bemærkning om OpenSource og rettigheder forstår jeg ikke, gider du uddybe den? De ændringer du laver i OpenSource gør det ikke til dit produkt, det er stadig OpenSource og dine ændringer er OGSÅ blevet til OpenSource. Din kunde kan ikke ''sælge'' systemet videre , men du kan heller ikke juridisk forhindre dem i at dele det med andre hvis de måtte have lyst til det.

Er det ikke korrekt opfattet? Ellers må andre gerne rette mig!

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 18:39
Som sagt er jeg godt klar over at jeg kun har rettigheder til de ting jeg selv har udviklet.
Jeg har noteret at for open source cms gælder de regelsæt som hører til  systemet.

Mht adgang og selve installationen står jeg som administrator som den eneste der har fuld adgang til alt via ftp og webhotel . Det er for at sikre mig selv mod kopiering og videresalg af mit arbejde - men kunden har ftp til de mapper som han har brug for.

Derfor har jeg en regel med at siden kun kan overdrages til 3partsfirma såfremt der er en godkendt aftale med mig.
Mht. kontakt til webhotel - hvis serverfejl - forgår det uden beregning.

Der er sikkert nogen som er uenige og det er også noget individuelt hvad man vælger i sin betingelser og om I andre gør på en anden måde er op til jer. Jeg har bare valgt det på den her måde og kan se at alle de andre cms firmaer gør samme princip - ihvertfald det jeg har læst på deres hjemmesider.
Desuden har jeg gjort meget ud af at sikre kunden så det fortsat er til de vilkår der er valgt fra start og han får mulighed for test inden endelig godkendelse af siden.

Men hvis I andre har et andet bud på selve indholdet af "Salgs og leveringsbetingeler" - vil jeg gerne se hvad I anvender i den her forbindelse - ? også selvom jeg muligvis bruger nogle andre

Jeg kan indtil vidre ikke se at jeg har fået nogen hjælp fra jer - så vil da gerne se nogle eksempler fra det virkelige liv eller dem i selv anvender ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)